• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.5°C / 20.1°C
    6 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.7°C / 23.2°C
    3 BF
    38%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 23.2°C
    2 BF
    36%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.2°C / 19.9°C
    4 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 21.3°C
    4 BF
    42%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.1°C / 21.0°C
    2 BF
    42%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    2 BF
    27%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    3 BF
    27%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.6°C / 19.9°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 19.0°C
    4 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 17.8°C
    6 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.2°C / 17.7°C
    4 BF
    52%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    4 BF
    38%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.4°C / 18.4°C
    2 BF
    34%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 18.4°C / 21.0°C
    3 BF
    34%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    4 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.7°C / 20.0°C
    5 BF
    34%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.3°C / 20.5°C
    3 BF
    49%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.6°C / 20.8°C
    3 BF
    35%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    1 BF
    55%

Περικλής Κοροβέσης - Εφημερίδα τών Συντακτών

Αγρίμια και αγριμάκια μου

  • A-
  • A+

Κανένας γραφιάς δεν πρέπει να είναι ρατσιστής με τις λέξεις. Παλιότερα υπήρχαν καλές και κακές λέξεις που δεν έπρεπε να λέγονται και, πολύ περισσότερο, να γράφονται. Και αυτό ήταν ένας πανίσχυρος άγραφος νόμος που για κάποια έντυπα ισχύει ακόμα.

Π.χ., η πιο διαδεδομένη λέξη της ελληνικής γλώσσας, ο «μαλάκας», δεν γράφεται όπως προφέρεται, αλλά χρησιμοποιείται συνθηματικά: Ο μ....κας φαίνεται πως έτσι εξαγνίζεται και από κακή λέξη γίνεται καλή, άρα επιτρεπτή και έτσι μπορεί να τυπωθεί. Εντούτοις η γλώσσα, σαν ζωντανός οργανισμός, έχει τους δικούς της κανόνες που δεν τους θέτει υπό έγκριση σε καμιά Ακαδημία ή θεσμό. Ακόμα και το λάθος όταν καθιερωθεί, αυτό πια είναι το σωστό.

Οι γραμματικές και τα συντακτικά έρχονται μετά για εκπαιδευτικούς λόγους. Με τις λίγες γλωσσολογικές μου γνώσεις και την υποτιθέμενη αριστερή μου κουλτούρα θα έπρεπε όλες οι λέξεις να μου ήταν ουδέτερες. Παρ’ όλα αυτά πιάνω τον εαυτό μου να μισεί λέξεις και εκφράσεις που αισθάνομαι πως υποτιμούν τη νοημοσύνη μου.

Να αραδιάσω μερικές από δαύτες: «διαπραγμάτευση», «αξιολόγηση», «οι εταίροι μας», «ευρωπαϊκοί θεσμοί», «μνημόνια», «ανάπτυξη» και πολλά άλλα και να μην αρχίσω να λέω και ονόματα. Εδώ και περισσότερο από δύο χρόνια αυτές οι λέξεις και οι αναλυτές τους, είτε στον έντυπο λόγο είτε στα διάφορα πανελόγια, προσπαθούν να με πείσουν, στο παγωμένο μου σπίτι, πως γίνονται για το καλό μου.

Και η αντιπολίτευση, που με υπερασπίζεται και με συμπονάει, έχει υπογράψει τρία μνημόνια. Πώς να καταλάβω τους λογαριασμούς της ΔΕΗ σαν αρωγούς μου ή την ακρίβεια σαν φίλη μου, όταν αυτοί είναι δράκοι που τρώνε τη σάρκα μου; Και για όλους εμάς δεν υπάρχει κανένας Αϊ-Γιώργης.

Αυτός την έχει αράξει στο εικονοστάσι του και να τον προσκυνάμε τζάμπα; ‘Η μπορεί να έχει πάει σε άλλες χώρες, σε λαούς που το αξίζουν. Γιατί εμείς ως λαός, ή τουλάχιστον η πλειοψηφία των ψηφοφόρων του, ένα πολιτικό σύστημα αναγνωρίζουμε. Αυτό του κ. Β. Λεβέντη.

Αυτός ο αρχηγός έχει υποτιμηθεί, ενώ είναι η πεμπτουσία του πολιτικού μας συστήματος. Μπορεί σαν προφήτης να απέτυχε, αλλά αυτό δεν ζημίωσε την πολιτική του καριέρα.

Δεν είναι θρησκευτικός ηγέτης. Και ο άνθρωπος λέει κάτι πολύ απλό: «Αφού όλοι εμείς του ευρωπαϊκού τόξου λέμε τα ίδια, γιατί να μην κάνουμε μια οικουμενική κυβέρνηση;» (σ.σ. και να μοιραστούμε δίκαια τα πόστα;). Στο ίδιο κλίμα βρίσκεται και το ιστορικό στέλεχος του ΣΥΝ Ν. Φίλης που πετάχτηκε από το πόστο του σαν στυμμένη λεμονόκουπα (μαζί με τους Αρ. Μπαλτά και Θοδ. Δρίτσα), ο οποίος επαναφέρει στην επικαιρότητα το παλιό αίτημα της ΕΔΑ από τη δεκαετία του ‘50 για συνεργασία Αριστεράς και Κέντρου.

Λογικό ακούγεται αυτό. Αλλά ξεχνάει ο κ. Φίλης πως δεν εκπροσωπεί καμιά Αριστερά. Αυτήν την έθαψε βαθιά στο χώμα η δεξιά Σοσιαλδημοκρατία που εκπροσωπεί ο ΣΥΡΙΖΑ. Στην ουσία προτείνει μια ένωση του ακραίου Κέντρου (κατά τον ορισμό του Ταρίκ Αλί) που μοιάζει σεχταριστική, μπροστά στην οικουμενική που προτείνει ένας λεβέντης του συστήματος.

Με άλλα λόγια, το υπάρχον πολιτικό σύστημα έχει έναν και μοναδικό σκοπό: την πλήρη διάλυση αυτής της κοινωνίας και ο καθένας από μας το ζει σαν προσωπική τραγωδία. Και ζούμε το δράμα μας, έχοντας χάσει τη χαρά.

Δηλαδή το μόνο κεφάλαιο που έχουμε στη ζωή το οποίο δεν κινδυνεύει από καμιά χρηματιστηριακή φούσκα. Η κοινωνία από μόνη της αντιστέκεται, όπως κάθε ζωικό είδος που απειλείται. Να θυμηθούμε το κρητικό τραγούδι «Αγρίμια και αγριμάκια μου, πείτε μου πού είναι οι τόποι σας», να πάμε να βρούμε αυτά τα μέρη που είναι χώροι δημιουργίας και αντίστασης.

Πέρα από τους μικρούς συνεταιρισμούς που έχουν γίνει σε όλη την Ελλάδα, τα κοινωνικά ιατρεία, παντοπωλεία, εναλλακτικά στέκια, συσσίτια κ.λπ. υπάρχουν και τα αγρίμια που δημιουργούν. Ισως μονάχα στην Αθήνα να υπάρχουν 500 θεατρικές σκηνές.

Και δεν ξέρω πόσες μουσικές ή χορευτικές ομάδες. Και φυσικά να μην κάνω λόγο για τους συλλόγους που συντηρούν την παραδοσιακή μας μουσική. Δηλαδή την εθνική μας συνείδηση σε ένα κράτος που είναι αντεθνικό. Τι κάνει όλους αυτούς τους ανθρώπους και στρατεύονται αδιαφορώντας για την πείνα τους; Η χαρά της ζωής που είναι δημιουργία και αντίσταση. Τα αδαμαντωρυχεία μας.

Ενα τέτοιο διαμαντάκι παίζεται από σήμερα στον πολυχώρο τέχνης «Αλεξάνδρεια» (Σπάρτης 14, τηλ. 210 8673655) από την ομάδα ΚΗΠΟΣ - Λ.Α.Θ.Ε. Είναι ο «Οιδίπους Τύραννος» σε σκηνοθεσία Κώστα Μεσσάρη.

Το καινούργιο που φέρνει αυτή η παράσταση είναι που κάνει τον Σοφοκλή να «γράφει» ένα λαϊκό δρώμενο, τελείως σύγχρονο. Ενας αθώος και δίκαιος άνθρωπος μπλέκεται στα παιχνίδια των θεών και τιμωρείται γι’ αυτό που ήθελε να αποφύγει. Μια μοίρα που δυόμισι χιλιάδες χρόνια μετά ανακάλυψε ο Φρόιντ, με το υποσυνείδητο, που αν δεν το μάθουμε μάς σκοτώνει. Οι παραστάσεις είναι λίγες. Οσοι αγαπούν το πραγματικό θέατρο, ας μην το χάσουν.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Τα στερεότυπα στην εξουσία
Τελικά το έργο και η πολιτεία ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση είχε τίποτα από τα οράματα και τις θέσεις κάποιας ριζοσπαστικής Αριστεράς; Ή απλά είχαμε «άρωμα Αριστεράς», όπως λέμε στις κρέμες «άρωμα βανίλιας» χωρίς να...
Τα στερεότυπα στην εξουσία
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Χορτοφάγος σε χασαποταβέρνα
Υπάρχει ένας τρόπος σκέψης που είναι ευρύτατα διαδεδομένος: Είναι το δίλημμα: «Τι να διαλέξω; Ενα μικρό κακό ή ένα μεγάλο κακό;» και η απάντηση έρχεται αβίαστα. Το μικρό κακό είναι το καλύτερο. Στο ερώτημα να...
Χορτοφάγος σε χασαποταβέρνα
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Πρώτη φορά Αριστερά «Βατσιτσέλο βατσιτσό»*
Στο χλιδάτο κοσμοπολίτικο θέρετρο της Ελβετίας δεν υπάρχει φτώχεια. Επρεπε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Και έτσι ο πρωθυπουργός μας δήλωσε υπερηφάνως: «Πιστεύω ότι το 2016 θα είναι η χρονιά που η Ελλάδα...
Πρώτη φορά Αριστερά «Βατσιτσέλο βατσιτσό»*
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Ο άνθρωπος που ήθελε να με δαγκώσει
Μια συζήτηση στο μπαρ γι’ αυτά που γράφω κατά διαστήματα για τον ΣΥΡΙΖΑ. Με χαροποίησε που κάποιος Συριζαίος ήθελε να μου μιλήσει. Κατά κανόνα όσοι είναι στην κυβέρνηση ή την υποστηρίζουν, όταν συναντηθούμε...
Ο άνθρωπος που ήθελε να με δαγκώσει
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Η αγία ζώνη του ευρώ
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ο ορισμός της υγείας δεν είναι η έλλειψη ασθένειας (μη σθένους δηλαδή) αλλά η στέρηση της ψυχικής, φυσικής, κοινωνικής ευφορίας. Oλοι μας διαπιστώνουμε πως με τα...
Η αγία ζώνη του ευρώ
ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Ο βαθμός μηδέν της Αριστεράς*
Το κόμμα ΣΥΡΙΖΑ που έχει απομείνει δεν έχει καμία δυνατότητα ανάπτυξης γιατί είναι στην υπηρεσία του κράτους. Η μόνη δουλειά που μπορεί να κάνει είναι να γίνει ένας εκλογικός μηχανισμός του αρχηγού και η μόνη...
Ο βαθμός μηδέν της Αριστεράς*

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας