Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η κρεβαταριά
EUROKINISSI

Η κρεβαταριά

  • A-
  • A+

Ας όψονται οι αργίες του Αγίου Πνεύματος που επιτρέπουν να ξεκουνηθούμε κομμάτι απ' το αποστειρωμένο περιβάλλον της εφημερίδας, να βγούμε λίγο παραέξω βρε αδελφέ, να δούμε και να γράψουμε για πτυχές της καθημερινότητας απείρως ελκυστικότερες από τα χαΐρια και τις πομπές δημοσίων ανδρών μνημονιακής κοπής. Νωρίς το απόγευμα της Παρασκευής, λοιπόν, κατηφόρισα την Πειραιώς να θαυμάσω τις πτυχιακές εργασίες των φοιτητών της Καλών Τεχνών. Η ευρύχωρη αίθουσα του ισογείου πλημμύριζε από το ταλέντο, τη φαντασία και τις πρωτοποριακές ιδέες των εκκολαπτόμενων εικαστικών. Η υψιπετής δουλειά της Μαρίας Κώτσου στον ημιώροφο αιχμαλώτισε εξαρχής ματιά και ψυχή.

Ντεκόρ αναπάντεχα σε υποδέχονται προτού ακόμη πατήσεις στο κεφαλόσκαλο. Στον τοίχο προβάλλονται αρχετυπικά παιχνίδια μνήμης: ένα χέρι προσπαθεί να βάλει στο σωστό τετράγωνο της σκακιέρας υφαντά μαξιλάρια μινιατούρες, καθοδηγητικά μοτίβα κεντημένα με ανεξίτηλα χρώματα. Κατά μήκος του διαδρόμου κρέμονται λευκά νήματα σ' ένα εξιδανικευμένο παραλληλεπίπεδο με προσωπογραφίες προσφιλών ατόμων στις απολήξεις τους. Κάποιες στο ύψος της κεφαλής, ορισμένες στης μέσης και άλλες γερμένες στο πάτωμα. Τραγική κορύφωση ο θάνατος της γιαγιάς Μαϊντανορήνης. Ονομαστή υφάντρα κατέστρεψε τα πνευμόνια της, εισπνέοντας επί δεκαετίες το χνούδι του μαλλιού.

Τώρα κάθεται στο κατώφλι αρχοντική, δίπλα στη γριά μάνα της. Στον θώρακα πάνω στο σκούρο φουστάνι ανθίζουν κεντίδια απαράμιλλης, προαιώνιας μαστοριάς. Εκτείνονται βαθμηδόν σ' ολόκληρο το κορμί, ώσπου ένας σκοτεινός καμβάς υπογραμμίζει τη διά παντός απουσία της. Αιφνιδιασμένος φτάνεις σ' ένα δωμάτιο φωτισμένο αμυδρά μ' ένα γλομπάκι νυκτός. Μετέωρο στη μέση το ξύλινο χτένι της κρεβαταριάς (αργαλειού) απ' όπου απλώνεται ένας αραχνοΰφαντος μίτος σαν δίχτυ. Ενας απόκοσμος, επίκρουστος ήχος συμπληρώνει το σκηνικό. Θαρρείς πως παλεύουν στο ημίφως η αδράνεια με τη σθεναρότητα, το παρελθόν με το μέλλον, η μνήμη με τη λήθη, η ζωή και ο θάνατος. Η Κώτσου αξιοποιεί όλες τις επίσημες και ανεπίσημες καλές τέχνες. Σμίγουν αρμονικά στο έργο της η γλυπτική, η ζωγραφική, η φωτογραφία, το βίντεο, η οπτική οφθαλμαπάτη των κινουμένων σχεδίων, η υφαντική, το κέντημα και εντέλει η μουσική.

Ιππεύει ξέφρενα σ' έναν ιδεατό, νεωτερικό κόσμο και ταυτοχρόνως μένει ακλόνητη στο βάθρο της παράδοσης, απελευθερώνοντας τις επάλληλες επιστρώσεις του παλίμψηστού της. Αποδεσμεύεται κι η ίδια σ' αυτήν την εξελικτική πορεία, ξεγυμνώνεται, αποκαλύπτοντας σε κοινή θέα το βάθος του εσωτερικού της κόσμου, την ψυχική τοπογραφία, τόσο της ίδιας και του στενού οικογενειακού της περιβάλλοντος όσο και της γενέτειράς της. Με το σφρίγος του νέου στον Μικρό Ναυτίλο του Ελύτη, παραλαμβάνει «απ' τους Δίες τον κεραυνό», πιάνει «το ΠΡΕΠΕΙ απ' το ιώτα και το γδέρνει ίσαμε το πι». Στην τραυματισμένη του επιφάνεια αρμολογεί την πλη-γή της σε μια βιωματική και συγχρόνως λυτρωτική σύνθεση που επιδιώκει να μετατρέψει το προσωπικό σε συλλογικό, το ιδιωτικό σε δημόσιο, το τοπικό σε οικουμενικό. Κατασκευάζει έναν καινοτόμο αργαλειό με όλα του τα εξαρτήματα μεταρσιωμένα σε μια εκστατική υπέρβαση, σ' ένα πολύτεχνο που ξεχειλίζει Απεράθου.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Απόηχοι... όπλου
Λάδια, ακριλικά και υδατοχρώματα δοκίμαζαν σε πάνινους καμβάδες ο Νώντας Καραμπίνης και ο Φώντας Καραμπέσης στην επίμοχθη προσπάθειά τους να αφήσουν όψιμα το στίγμα τους στα εικαστικά δρώμενα της Ψωραλέξαινας...
Απόηχοι... όπλου
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΕπιβΙΩΣΗ VΙI
Αντιδεοντολογικά φερόμενος, παρέλειψα να υπογραμμίσω εξαρχής ότι πρωταγωνιστής του αλλόκοτου περιστατικού υπήρξε ο ασιατικός βόας που την κοπάνησε από κλουβί περιοδεύοντος τσίρκου, το οποίο στρατοπέδευε στις...
ΕπιβΙΩΣΗ VΙI
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΠροσγεΙΩΣΗ ΛΘ΄
Πολλώ δε μάλλον που ο μπαρμπέρης έχει τώρα δουλειές με φούντες, τρέχει και δεν φτάνει, και προφταίνει να με μερεμετίσει από Ιούλη και αν. Οι βίδες του εγκεφάλου μου είναι μονίμως λάσκα/ τα παίξανε ανάμεσα σε...
ΠροσγεΙΩΣΗ ΛΘ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Κρασί λιαστό
ΠΛΗΡΗΣ ΗΜΕΡΩΝ και βιωμάτων πεθαίνει τέτοιες μέρες του 1974, στην Αθήνα. Μορφές, όμως, σαν τον Κώστα Βάρναλη –διότι περί του Βάρναλη πρόκειται– μένουν ολοζώντανες στη συλλογική μνήμη να φωτίζουν τα κακοτράχαλα...
Κρασί λιαστό
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Καρδιά με σαλόνι
Αναντιρρήτως κάθε κείμενο περιέχει ρυθμό, εκπέμπει ιδιότυπη μελωδία. Ρητώς και κατηγορηματικώς, λοιπόν, τα γραπτά διαθέτουν εσωτερικό τέμπο· δεν χρειάζονται μουσικό χαλί για να αναδειχτούν. Κι όμως, σήμερα θα...
Καρδιά με σαλόνι
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες XLΙΧ
«Εφαρμόζεις πάνω σε συγκεκριμένη επιφάνεια, χαρτί, ξύλο, γυαλί, κοντραπλακέ, οτιδήποτε, εικόνες της αρεσκείας σου, φωτογραφίες, αφίσες ή αποκόμματα εφημερίδας και τα περνάς με ειδική κόλλα και αλλεπάλληλα...
Παραχαράκτες XLΙΧ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας