• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 8.5°C
    3 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.6°C / 5.5°C
    2 BF
    69%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.1°C / 8.8°C
    4 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    2°C -2.1°C / 1.6°C
    1 BF
    71%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    2 BF
    75%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.9°C / 4.9°C
    0 BF
    75%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.4°C / 0.4°C
    3 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.8°C / 8.6°C
    2 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    4 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.4°C / 10.6°C
    5 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    3 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 5.0°C
    0 BF
    70%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.5°C / 7.3°C
    1 BF
    85%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    2 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.4°C / 8.0°C
    2 BF
    74%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.6°C / 3.7°C
    1 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -1°C -0.6°C / -0.6°C
    1 BF
    74%

Παρατεταμένο χειροκρότημα Ευτυχίας

  • A-
  • A+

Με χειροκρότημα αμείβεται κάθε ηθοποιός. Για την παράσταση «Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου» η Νένα Μεντή έχει εισπράξει τόσο επί δέκα συναπτά έτη, που, αν γινόταν να εξαργυρωθεί σε ρευστό, θα ‘φτανε να αποπληρωθεί το δημόσιο χρέος και θα περίσσευε ένα τεράστιο ποσόν για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής. Το ετερόκλητο πλήθος στο κατάμεστο θέατρο αρχίζει να χειροκροτεί προτού ολοκληρωθεί η τελευταία σκηνή. Τα λόγια της πρωταγωνίστριας, ενώ μοιράζει με πάθος την τράπουλα στην πράσινη τσόχα, δεν ακούγονται ποτέ.

Επειτα από αρκετά λεπτά επιδοκιμασιών, η ίδια υποκλίνεται ορθή μπροστά στο κοινό. Οι εκατοντάδες θεατές σηκώνονται τότε από τις θέσεις τους και παλαμοκροτούν δυνατά επί πολλή ώρα. Πρόκειται για μια πραγματική αποθέωση που μόνο το θέατρο μπορεί να προσφέρει. Βιώνεις μια ανεπανάληπτη εμπειρία, που επαναλαμβάνεται ωστόσο εντελώς φυσικά και στις περίπου 750 παραστάσεις που έχουν δοθεί μέχρι σήμερα, λες και αποτελεί μέρος της πλοκής.

Νιώθεις ότι συμμετέχεις σε μια μυσταγωγία, μια μέθεξη. Προσπαθώντας να εντοπίσεις κατόπιν τις μυστικές διόδους οι οποίες πλημμυρίζουν την αίθουσα με τέτοιο συναίσθημα, απλώς βλέπεις και ξαναβλέπεις το έργο, που βασίζεται στο βιβλίο της Ρέας Μανέλη «Η γιαγιά μου η Ευτυχία». Ο Πέτρος Ζούλιας, που υπογράφει τη διασκευή και τη σκηνοθεσία, στήνει ένα λιτό σκηνικό. Ενα κρεβάτι, μια ντουλάπα, ένα παγκάκι, ένα μπαούλο, ένα τραπέζι, λίγες καρέκλες και χαρτιά με κουπλέ και ρεφρέν πεταμένα στο πάτωμα αρκούν. Στο κείμενό του εναλλάσσονται με εξαιρετική μαστοριά το κωμικό με το δραματικό στοιχείο σε ένα κρεσέντο που οδηγεί στην υπέρτατη συγκίνηση. Διαθέτει άλλωστε την ευφυΐα να αφήσει πανταχόθεν ελεύθερη τη Νένα Μεντή να ξεδιπλώσει το ταλέντο της.

Τα παίρνει όλα πάνω της εκείνη. Με τη στόφα της μεγάλης θεατρίνας και το απόσταγμα της πενηντάχρονης πείρας της στη σκηνή κωδικοποιεί, λες, ολόκληρη την ιστορία της υποκριτικής τέχνης και την ενσωματώνει στον ρόλο. Ασυναίσθητα ίσως. Η έκφρασή της θυμίζει Σαρλό, ενίοτε Καραγκιόζη και κάποτε τις μάσκες της αρχαίας τραγωδίας. Καρφώνεται πάνω στο σανίδι, ακριβέστερα στο ατμοσφαιρικό πλακάκι του ντεκόρ, τόσο γερά ώστε μπορεί ταυτοχρόνως να αιωρείται, αν εννοείτε, να στέκει μετέωρη πάνω απ’ το Αϊδίνι, τις Τράλλεις της Μικρασίας, να ταξιδεύει με τα καραβάνια της προσφυγιάς και τα μπουλούκια του Μεσοπολέμου, σημαδεμένη ντάμα σπαθί να ταλαντεύεται σε τσαμπουκαλεμένα χαρτοπαίγνια και σαν «αϊτός χωρίς φτερά» να υπερίπταται στα επουράνια του λαϊκού τραγουδιού. Υψιπετής και υψιπέτης. Κι όλα αυτά να τα καταχωνιάζει έπειτα με μια ατάκα βαθιά στην ψυχή μας.

Η αξιοθαύμαστη γυναίκα, που πουλούσε μπιρ παρά εκπληκτικούς στίχους μόνο και μόνο για να ξενυχτήσει δίπλα σε βαλέδες και ρηγάδες, αποκτά, μέσω της Μεντή, μια αναπάντεχη οικουμενικότητα. Απαλείφονται με γλυκύτητα οι ακρότητες του χαρακτήρα της, γίνεται οικεία, η κοινή αδελφή, φιλενάδα, ερωμένη, μητέρα, γιαγιά που πάντοτε θέλαμε να έχουμε. Ποτέ άλλοτε σε έναν μονόλογο δεν χώρεσε τόσος κόσμος και τόσος καημός.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Φραγκογιαννού
Ωριμη και αειθαλής, σαν το κρασί που δυναμώνει ευωδιαστά και μεθυστικά όσο παλιώνει, η Νένα Μεντή ενσαρκώνει τη Φραγκογιαννού. Γεμίζει το παλκοσένικο με την ερμηνεία της και την πλατεία με την προσωπικότητά...
Φραγκογιαννού
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Γυναίκες
Οταν συνωμοτούν οι γυναίκες, οι άντρες καλά θα κάναμε να ξεπορτίζουμε ακροποδητί, ρίχνοντας μια κλεφτή ματιά στα νώτα μας, μόλις βγαίνουμε απ’ το οπτικό τους πεδίο και να γινόμαστε Λούηδες. Ειδάλλως...
Γυναίκες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αγριο επιδόρπιο
Αναφέρομαι, ασφαλώς, στο «Γεύμα» της Λείας Βιτάλη που έχει τιμηθεί με κρατικό βραβείο, το 1998. Παίζεται και πάλι στο Θέατρο οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής», Δευτέρες και Τρίτες, στις 9 το βράδυ.
Αγριο επιδόρπιο
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Περί καταγωγής
Ευτυχώς υπάρχει το θέατρο. Τα ανάποδα ωράρια της εφημερίδας αφήνουν ελάχιστα περιθώρια να κυκλοφορήσεις βράδια ή απογεύματα. Παρότι διαθέτω το προνόμιο της ατέλειας, πηγαίνω σπανίως στο σινεμά.
Περί καταγωγής
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μπαλωμένη με κουρέλια
Η απόλυτη παρακμή που σκιάζει την εποχή μας εμφανίζει ολόγυμνους τους βασιλιάδες του πολιτικού και πνευματικού βίου, τους αυλικούς και τους υπηκόους τους. Η δύσμοιρη Αλήθεια, λοιπόν, κρύβεται σε μάλλινες,...
Μπαλωμένη με κουρέλια
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μολών λαβέ
Παιδί της Μεταπολίτευσης ο Αντωνάκης· τυπικό δείγμα. Οταν αντελήφθη την έλευση της ανάπτυξης έσκαψε με τα χέρια του γούρνα αμφιβόλου στεγανότητος και καμάρωνε σαν γύφτικο σκεπάρνι την πισίνα του –ένας Θεός να...
Μολών λαβέ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας