Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
21°C
22.9° 19.6°
1 BF
78%
Θεσσαλονίκη
Αραιές νεφώσεις
21°C
22.7° 20.5°
1 BF
70%
Πάτρα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.0° 19.8°
0 BF
79%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
2 BF
88%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
17°C
16.9° 16.9°
2 BF
78%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
19°C
21.2° 19.3°
1 BF
77%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.4° 15.6°
0 BF
63%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.5° 19.5°
1 BF
88%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
18°C
19.4° 17.8°
3 BF
77%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
21°C
20.5° 19.0°
0 BF
67%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
22°C
23.3° 22.3°
2 BF
72%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
23°C
23.5° 23.5°
2 BF
70%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
22.0° 22.0°
4 BF
49%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
20.7° 17.9°
0 BF
94%
Λαμία
Αίθριος καιρός
22°C
22.2° 19.5°
0 BF
61%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
22°C
21.6° 19.8°
1 BF
80%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
20°C
22.1° 19.8°
0 BF
69%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.0° 21.0°
2 BF
85%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
22.0° 20.0°
0 BF
89%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.4° 17.4°
0 BF
83%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 04 Οκτωβρίου, 2024
syriza
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Ξεκαρδιστική επιθεώρηση χρεοκοπημένου θιάσου

Για την επιθεώρηση τι να πρωτοπείς. Πρόκειται για εξόχως δημοφιλές θεατρικό είδος που συνδυάζει πρόζα με αμίμητες ατάκες, ξεκαρδιστικούς διαλόγους, μουσική, τραγούδι, χορό, όπου κυριαρχεί η σάτιρα της πολιτικής και κοινωνικής επικαιρότητας. Ελκει, κατά πολλούς, την προέλευσή της στο προκλητικό αριστοφανικό σκώμμα. Εκανε ντεμπούτο σε σκηνή του Νέου Φαλήρου το μακρινό 1881, γνωρίζοντας παταγώδη αποτυχία. Οι αρνητικές κριτικές υπήρξαν αντιστρόφως ανάλογες των ευάριθμων εισιτηρίων. Φαίνεται πως δεν είχαν ωριμάσει οι καιροί.

Εφερε εξάρες, ωστόσο, ο Δημήτρης Κοτοπούλης με τον θίασο «Πρόοδος», ρίχνοντας τη ζαριά του το 1894, ανεβάζοντας την επιθεώρηση «Λίγο απ’ όλα». Θρυλείται πως έδωσε πάνω από χίλιες παραστάσεις στην Αθήνα των 7.000 κατοίκων και περιόδευσε επί μήνες στην αγνή ελληνική ύπαιθρο, στην Πόλη και σε αστικά κέντρα της Μικράς Ασίας. Εκτοτε το είδος καθιερώνεται στο σανίδι και μεσουρανεί τον 20ό αιώνα, αναδεικνύοντας εμβληματικούς συγγραφείς –συνήθως ευθυμογράφους εφημερίδων– και λαοφιλείς πρωταγωνιστές. Το αναξιοπαθές πόπολο σάμπως να ξεσκάει στα θέατρα.

Λαμπόγυαλο σπασμένο σε εφτά χιλιάδες κομμάτια κάνει την οσφυοκαμψία, την απληστία και την αλαζονεία των πολιτικών ταγών η εύστοχη πένα των εύστροφων επιθεωρησιογράφων, που τσακίζει κόκαλα και απονομιμοποιεί κυβερνήσεις μέχρι τελικής πτώσεως. Το «Μεγάλο μας Τσίρκο» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, δοσμένο σε επιθεωρησιακή μορφή, αποδομεί –παραμονές του Πολυτεχνείου– το μαρκεζινικής εμπνεύσεως... δημοκρατικό αφήγημα της χούντας και συγκαταριθμείται στις κορυφαίες πράξεις αντίστασης. Στα κατοπινά χρόνια η επιθεώρηση ξεπέφτει σε ασύμμετρη παρακμή. Εκλείπουν οι χαρισματικοί συγγραφείς και οι φτασμένοι ηθοποιοί συμβιβάζονται με εργάκια του συρμού, ασήμαντης καλλιτεχνικής αξίας, στα οποία κυριαρχεί ο ρατσιστικός, σεξιστικός και στείρος βωμολοχικός λόγος. Κακοποιείται βάναυσα η κληρονομιά του Αριστοφάνη. Οι ελάχιστες εξαιρέσεις (Ελεύθερο Θέατρο κ.λπ.) αδυνατούν να αντιστέψουν τον κανόνα.

Ισχυροποιείται εκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ του δυόμισι, του τρία –άντε του τέσσερα τοις εκατό, στην καλύτερη–, όταν αντιλαμβάνεται την προωθητική δύναμη του είδους και αποκτά οργανωτική δομή επιθεωρησιακού τύπου. Επιδιώκει τη συγκόλληση με αντιεμπορικά σχήματα της Ακρας Αριστεράς, μη μπορώντας να εκπορθίσει τη μεγάλη σκηνή του Περισσού, η οποία διαθέτει πιστό κοινό που αρέσκεται στο ίδιο παρωχημένο ρεπερτόριο. Επιλέγει θιασάρχη νέο και ωραίο. Εκείνος απευθύνεται σε νέους συγγραφείς (Ν. Παππάς, Χρ. Βερναρδάκης, Π. Πολάκης κ.ά.), σε ξεπεσμένους ηθοποιούς, ορφανά του πάλαι ποτέ ΠΑΣΟΚ, και ανεβάζει το πιασάρικο «Σπέρνω καινά δαιμόνια, μ’ ένα νόμο κι ένα άρθρο σκίζω τα μνημόνια». Αθρόα η προσέλευση θεατών. Πιένες γνωρίζει Κουμουνδούρου. Ρίχνει όμως την ποιότητα επιδιδόμενος σε ακροβατικές κωλοτούμπες συνοικιακού τσίρκου και σε εδαφιαίους τεμενάδες στους ισχυρούς της Ε.Ε. Ωσπου τα χάνει όλα, καθώς ο κόσμος προτιμά μαζοχιστικά το αντίπαλο χαρντ κορ υπερθέαμα.

Αναγκάζεται τότε να παραδώσει τη σκυτάλη στον πρώτο τυχάρπαστο που είδε τα φώτα της μαρκίζας και μπήκε, όστις με άγνοια κινδύνου νεοφώτιστου, κάνει όλη την Ελλάδα να ξεκαρδίζεται, αλλά το ταμείο να παραμένει μείον. Κλαυσίγελως. ΥΓ. Δακρύζει ώς κι ο Αριστοφάνης στον ύστατο αποχαιρετισμό της Κατερίνας Μπουγιούκα –της δικής μας Κατερίνας τση Χάρκας, εδώ στ’ Απεράθου–, εκλεκτής φίλης και πνευματικής αδελφής, που ανάμεσα στα τόσα της χαρίσματα διέθετε φλεγματικό στίχο αντάξιο του Σουρή και καυστικό λόγο στο πνεύμα του μέγιστου αρχαίου κωμωδού. Τα απολαυστικά σατιρικά αναγνώσματα που μας χάρισε στο διαδίκτυο, με το αριστοφανικό ψευδώνυμο «Ποιητής ο Τρυγαίος», επιτείνουν τη βεβαιότητα πως «ένα γέλιο θα τους θάψει».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ξεκαρδιστική επιθεώρηση χρεοκοπημένου θιάσου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας