Η αναφορά του προηγούμενου σημειώματος (10/8) στα ονόματα των αιγοπροβάτων στην ορεινή Νάξο, ανάλογα με το χρώμα και τα σχήματα του τριχώματος, καθώς επίσης απ’ τα κέρατα και τους μαστούς, έτυχε αναπάντεχης απήχησης από το φθίνον, πλην άφθονο εισέτι, αναγνωστικό κοινό· απόδειξη ότι παραμένουμε βαθύτατα βουκολικός λαός. Ποιος να το ’λπιζε πως η μαυρασταράτη, η τσουλοπάρδαλη και η λιβαναμπαδιά έμελλε να γίνουν βάιραλ εν μιά και μόνη νυκτί. Ελαβα ουκ ολίγα μηνύματα με τις παραλλαγές των συγκεκριμένων ονομάτων σε Θράκη, Ηπειρο, Ρούμελη, Κρήτη και αλλού. Χτύπησα, φαίνεται, φλέβα κι ας ήταν πρόθεσή μου να τρολάρω την αυγουστιάτικη εργώδη ραστώνη των πολιτικών μας ταγών. Ή μήπως τράγων, ζωντόβολα που κολλάνε γάντι στα ως άνω ποιμενικά και συνομιλούν ευθέως με τη σύγχρονη τραγωδία μας. Προκαλεί, αλήθεια, θυμηδία η πρόσω ολοταχώς πορεία της Νου Δου προς την αυτοκατάρρευση, η με φρενήρεις ρυθμούς δρομολογημένη διάλυση του ΣΥΡΙΖΑ και η δίχως αντίκρισμα ενδογενής άμιλλα των πασόκων δελφίνων για ένα κουρελιασμένο πουκάμισο, μια άδεια χλαίνη.
Θαρρώ πως αφού δεν καταφέραμε τόσες και τόσες δεκαετίες να απαλλαγούμε από δαύτους με παντιέρες εξεγέρσεων και επαναστάσεων που ουδέποτε υψώσαμε ή έστω με τις γλίσχρες δυνατότητες που παρέχουν οι θεσμοί, ας δοκιμάσουμε να τους αποδιώξουμε επιτέλους μετερχόμενοι αρχέγονες μεθόδους. Εννοώ τις επωδές και τους κατάδεσμους, λόγω συσσωρευμένης αγανάκτησης, αλλά και για να μείνω πιστός στο τρέχον βουκολικό πνεύμα. Οι πολιτικοί, ως γνωστόν, παρομοιάζονται παρ’ ημίν με αρπακτικά όρνεα. Οι βοσκοί στ’ Απεράθου της Νάξου «δένουν» ακόμη και σήμερα τους αετούς, τα γεράκια και τους σκανιάδες που τους τρώνε τα πρόβατα, ακολουθώντας την παρακάτω προαιώνια όσο και πολύπλοκη διαδικασία, λεπτομέρειες της οποίας παραλείπω για λόγους οικονομίας χώρου: Παρασκευή μεσάνυχτα ανεβαίνουν γυμνοί σε κατσαγριλιά (άγρια ελιά) που βρίσκεται σε λαγκάδι το οποίο δεν βλέπει θάλασσα και δένουν κρυφά στα κλαδιά τρία μεταξωτά νήματα, κλωσμένα από τρία ανύπαντρα κορίτσια που λέγονται Μαριές. Η τελετουργία επιβάλλει επίκληση στον προστάτη των ποιμένων Αη-Μάμα με ξόρκια που, μολονότι γνωρίζω, δεν κάνει να γραφτούν. Ετσι δεν ξαναχάνεται αρνί ή κατσίκι από τη μάντρα του συγκεκριμένου βοσκού.
Ηνθιζε αρχαιόθεν στα ιερά τούτα χώματα η παλικαριά της ζωοκλοπής, ήντινα το νεοσύστατο ελληνικό κράτος θεώρησε μάστιγα και πολέμησε λυσσαλέα. Αναρωτιόμουν ανέκαθεν πώς μπαινόβγαιναν ανενόχλητοι οι κλέφτες σε μαντριά που τα φυλούσαν θεόρατα τσοπανόσκυλα. Ιδού ο τρόπος: Λίγο πριν από την κλοπή ο δράστης φορούσε το δεξί παπούτσι στο ζερβό ποδάρι και αντιστρόφως και φασκέλωνε με τ’ αριστερό χέρι λέγοντας τα ακόλουθα: «Ιησούς Χριστός νικά/ όλα τα ’ξωτερικά./ Σκύλος εαύλισε (γάβγισε)·/ κι αν εαύλισε, δε μ’ εδάκασε·/ κι α’ μ’ εδάκασε, δεν επόνεσα./ Το στόμα ντου κλειστό/ κι ο κώλος τ’ ανοιχτός». Ετσι γήτευε τα σκυλιά, που τον υποδέχονταν με σαβουάρ βιβρ Παριζιάνου οικοδεσπότη. Ερωτικοί αντίζηλοι με την πικρή επίγευση της χυλόπιτας στον ουρανίσκο έφερναν δυστυχία σε νεόνυμφα ζευγάρια με ποικίλους κατάδεσμους. Ο σίγουρος τρόπος για να λυθούν τα μάγια ήταν οι «δεμένοι» να περάσουν θάλασσα. Εξ ου ο μήνας του μέλιτος έχει προορισμό συνήθως νησιά ώς τις μέρες μας. Αυτά και πολλά άλλα χρήσιμα διαβάζω σε μελέτη του σπουδαίου καθηγητή Λαογραφίας Δημ. Β. Οικονομίδη (1956). Λέτε να αποτελούν αποτελεσματική λύση στα βάσανά μας;
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας