• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 23.6°C / 27.4°C
    3 BF
    44%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.6°C / 25.6°C
    3 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.8°C / 26.6°C
    1 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    1 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    83%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.0°C / 23.5°C
    2 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.4°C / 18.4°C
    3 BF
    52%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.3°C / 23.3°C
    2 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 26.1°C
    3 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 26.4°C
    4 BF
    41%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 24.0°C / 27.7°C
    3 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    3 BF
    83%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 21.9°C
    0 BF
    73%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 22.5°C / 26.2°C
    1 BF
    64%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.0°C
    4 BF
    56%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 27.1°C
    0 BF
    53%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    0 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.4°C / 25.7°C
    2 BF
    53%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    2 BF
    65%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κόκκινο αίμα

  • A-
  • A+

ΕΡΩΤΟΤΡΟΠΗΣΕ παθιασμένα με τον υπερρεαλισμό στα νεανικά του χρόνια χωρίς η συνάφειά τους να εκπέσει στην παρακμή της μονιμότητας. Συνήψε σταθερή σχέση με το παράλογο με γλώσσα λιτή, ελλειπτική, τραγική και λέξεις-σύμβολα. Δόθηκε ολοκληρωτικά στην ποίηση και αναγνωρίστηκε περισσότερο στην αλλαδαπή παρά στον τόπο μας. Ο λόγος για τον Μίλτο Σαχτούρη, που, σαν σήμερα το 2005, αναχώρησε οριστικά για τους κόκκινους ουρανούς της αθανασίας.

Η ΣΚΗΝΗ Απάνω στο τραπέζι είχανε στήσει/ ένα κεφάλι από πηλό/ τους τοίχους τούς είχαν στολίσει/ με λουλούδια/ απάνω στο κρεβάτι είχανε κόψει από χαρτί/ δυο σώματα ερωτικά/ στο πάτωμα τριγύριζαν φίδια/ και πεταλούδες/ ένας μεγάλος σκύλος φύλαγε/ στη γωνιά./ Σπάγγοι διασχίζαν το δωμάτιο απ’ όλες/ τις πλευρές/ δε θα ’ταν φρόνιμο κανείς/ να τους τραβήξει/ ένας από τους σπάγγους έσπρωχνε τα σώματα/ στον έρωτα./ Η δυστυχία απέξω/ έγδερνε τις πόρτες.

ΟΡΥΧΕΙΟ Σου γράφω γεμάτη τρόμο μέσα από μια στοά νυχτερινή/ φωτισμένη από μιαν ελάχιστη λάμπα σα δαχτυλήθρα/ ένα βαγόνι περνάει αποπάνω μου προσεχτικά/ ψάχνει τις αποστάσεις του μη με χτυπήσει/ εγώ πάλι άλλοτε κάνω πως κοιμάμαι άλλοτε/ πως μαντάρω ένα ζευγάρι κάλτσες παλιές γιατί έχουν όλα γύρω μου παράξενα παλιώσει./ Στο σπίτι/ χτες/ καθώς άνοιξα τη ντουλάπα έσβησε γίνηκε/ σκόνη μ’ όλα τα ρούχα της μαζί/ τα πιάτα σπάζουν μόλις κανείς τ’ αγγίξει/ φοβάμαι κι έχω κρύψει τα πιρούνια και τα μαχαίρια/ τα μαλλιά μου έχουν γίνει κάτι σα στουπί/ το στόμα μου άσπρισε και με πονάει/ τα χέρια μου είναι πέτρινα/ τα πόδια μου είναι ξύλινα/ με τριγυρίζουν κλαίγοντας τρία μικρά παιδιά/ δεν ξέρω πώς γίνηκε και με φωνάζουν μάνα./ Θέλησα να σου γράψω για τις παλιές μας τις χαρές/ όμως έχω ξεχάσει να γράφω για πράγματα χαρούμενα./ Να με θυμάσαι.

ΟΙ ΑΠΟΜΕΙΝΑΝΤΕΣ Ομως υπάρχουν ακόμα/ λίγοι άνθρωποι/ που δεν είναι κόλαση/ η ζωή τους/ υπάρχει το μικρό πουλί ο κιτρινολαίμης/ η Fräulein Ramser/ και πάντοτε του ήλιου οι απομείναντες/ οι ερωτευμένοι με ήλιο ή με φεγγάρι/ ψάξε καλά/ βρες τους, Ποιητή!/ κατάγραψέ τους προσεχτικά/ γιατί όσο παν και λιγοστεύουν/ λιγοστεύουν.

ΤΑ ΔΩΡΑ Σήμερα φόρεσα ένα/ ζεστό κόκκινο αίμα/ σήμερα οι άνθρωποι μ’ αγαπούν/ μια γυναίκα μου χαμογέλασε/ ένα κορίτσι μου χάρισε ένα κοχύλι/ ένα παιδί μου χάρισε ένα σφυρί./ Σήμερα γονατίζω στο πεζοδρόμιο/ καρφώνω πάνω στις πλάκες/ τα γυμνά άσπρα ποδάρια των περαστικών/ είναι όλοι τους δακρυσμένοι/ όμως κανείς δεν τρομάζει/ όλοι μείναν στις θέσεις που πρόφτασα/ είναι όλοι τους δακρυσμένοι/ όμως κοιτάζουν τις ουράνιες ρεκλάμες/ και μια ζητιάνα που πουλάει τσουρέκια/ στον ουρανό./ Δυο άνθρωποι ψιθυρίζουν/ τι κάνει την καρδιά μας καρφώνει;/ ναι την καρδιά μας καρφώνει/ ώστε λοιπόν είναι ποιητής.

Ο ΠΟΙΗΤΗΣ Σα θα με βρούνε πάνω στο ξύλο του θανάτου μου/ γύρω θα ’χει κοκκινίσει πέρα για πέρα ο ουρανός/ μια υποψία θάλασσας θα υπάρχει/ κι έν’ άσπρο πουλί, αποπάνω, θ’ απαγγέλλει μέσα/ σ’ ένα τρομακτικό τώρα σκοτάδι, τα τραγούδια μου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Πολιορκούμεθα
ΝΕΟ ΝΑΥΑΓΙΟ του πρωθυπουργού, αυτή τη φορά στο Ευρωκοινοβούλιο. Γι’ αυτό κι εμείς εμπιστευόμαστε τα πανιά του Νάνου Βαλαωρίτη –που γεννήθηκε τέτοιες μέρες το 1921– μπας και διασωθούμε στα αβυθομέτρητα βάθη της...
Πολιορκούμεθα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η τερηδόνα
Ουκ ολίγοι μεταξύ των αναγνωστών δεν γνώριζαν καν την ύπαρξη του Λάσκαρη και τη σπουδαία παρακαταθήκη του στα ελληνικά γράμματα. Η εξήγηση είναι ότι ο ίδιος ουδέποτε επεδίωξε τη δημοσιότητα, έμεινε οικειοθελώς...
Η τερηδόνα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η τηλεόραση που την ξεχάσαν αναμμένη
O Χρίστος Λάσκαρης διαθέτει ένθερμους θιασώτες, μεταξύ των οποίων συγκαταριθμείται και η αφεντιά μου. Γράφει επιγραμματικά και συμπυκνωμένα, σκηνοθετώντας ταινιάκια λιλιπούτειου μήκους, που εκτείνονται...
Η τηλεόραση που την ξεχάσαν αναμμένη
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Οι κολασμένοι
Επρόκειτο για τον παραγνωρισμένο καίτοι ιδιοφυή Μιχαήλ Μητσάκη πρωτοπόρο του ελληνικού νατουραλισμού και θεμελιωτή της αστικής πεζογραφίας.
Οι κολασμένοι
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Το Μανιφέστο
Ο Κωνσταντίνος Χατζόπουλος, διότι ασφαλώς περί του Χατζόπουλου πρόκειται, πεθαίνει το 1920 από τροφική δηλητηρίαση, εν πλω προς την Ιταλία, αφήνοντας ανολοκλήρωτο το έργο του που εκθείαζε ο συμμαθητής του...
Το Μανιφέστο
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ευφορική εφορία
Στρέφοντας το περίστροφο στον εαυτό του, το μοιραίο απόγευμα, σαν σήμερα το 1930, ο Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκι άφησε ως επιθανάτιο σημείωμα το τελευταίο του ποίημα. Φόρος τιμής στην άσβεστη μνήμη του οι παρακάτω...
Ευφορική εφορία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας