• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.9°C / 31.2°C
    3 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.6°C / 30.4°C
    2 BF
    42%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 29.8°C
    3 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    4 BF
    50%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.2°C / 30.5°C
    1 BF
    50%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.0°C / 25.9°C
    0 BF
    34%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 30.2°C / 30.2°C
    2 BF
    39%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 20.4°C / 26.6°C
    2 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.7°C / 26.9°C
    2 BF
    47%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 25.8°C
    2 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 27.7°C
    2 BF
    47%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    0 BF
    100%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 29.0°C
    0 BF
    44%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    30°C 25.5°C / 31.6°C
    2 BF
    42%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.7°C / 23.8°C
    4 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.2°C / 31.4°C
    2 BF
    24%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.3°C / 25.5°C
    2 BF
    50%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.0°C / 28.3°C
    2 BF
    57%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    2 BF
    54%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μάστορας του λόγου

  • A-
  • A+

ΜΕ ΓΡΑΦΗ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ, με στέρεη φιλοσοφική συγκρότηση, με βαθιά γνώση και διαρκή αναζήτηση της γλώσσας, μας χάρισε δοκίμια υψηλών λογοτεχνικών προδιαγραφών, επικεντρωμένα στις σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης ύπαρξης. Ο λόγος για τον Κωστή Παπαγιώργη, που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1947 στο Νεοχώρι Υπάτης Φθιώτιδας, σπούδασε Νομικά στη Θεσσαλονίκη και Φιλοσοφία στο Παρίσι χωρίς ποτέ να πάρει πτυχίο. Από το 1975 ίσαμε τον θάνατό του, το 2014, έζησε στην Αθήνα γράφοντας και μεταφράζοντας. Εν είδει οφειλόμενου μνημοσύνου, παραθέτω χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τον τόμο «Ιμερος και κλινοπάλη: Το πάθος της ζηλοτυπίας» (Καστανιώτης, 1996):

ΣΥΝΗΘΩΣ ΔΕΝ ΚΑΤΕΧΕΙ τίποτα το χειροπιαστό [ο ζηλότυπος] και γι’ αυτό φαντάζεται τα πάντα. Ιοβόλες υποψίες τον κυκλώνουν και ό,τι αγγίζει η σκέψη του, σαν αλλόκοτος Μίδας, το μετατρέπει σε πόνο και ανησυχία. Οσο άπραγος κι αν είναι κανείς στην απόλαυση της ευτυχίας, όταν καλείται να δυστυχήσει επιδείχνει απρόσμενες ικανότητες, λες και η δυστυχία (η πτώση, η συντριβή) είναι καταστάσεις που ταιριάζουν περισσότερο στον άνθρωπο. Αραγε γιατί δείχνει τόσο μεράκι στην καλλιέργεια της αδυναμίας του; Πού βρίσκει το ταλέντο να αυτοβασανίζεται με τόση δεινότητα και να τραβάει το διάβολο απ’ την ουρά; Ποια δυσεξήγητη ικανότητα του επιτρέπει να γίνεται ράκος και να πείθεται πέρα για πέρα για τη θλιβερή χρεωκοπία της ψυχής του;

ΑΦΟΥ ΤΟΝΙΣΟΥΜΕ ότι τα μοιρολόγια είναι ασυγκρίτως βαθύτερα και υποβλητικότερα από τα τραγούδια της χαράς, αξίζει να πούμε ότι ο ζηλότυπος, συχνά, όταν συμβαίνει οι υποψίες του να διαψεύδονται, νιώθει απογοήτευση. Τι θα απογίνει τώρα ο πόνος που είχε σωρευτεί στην καρδιά του. Εστω και χωρίς να το ομολογεί, ξέρει ότι το βάσανο τον ελκύει περισσότερο. [...] Ευφυείς και ηλίθιοι, ευδαίμονες και κακοδαίμονες, όλοι από την ίδια τράπεζα δανείζονται. Αυτό είναι βέβαιο· όσο βέβαιο άλλωστε είναι ότι, αφού το «ζω για να ζω» ανήκει μόνο στα ζώα, κάθε συνείδηση που αποσπάται από το οργανωμένο σκοτάδι της βιολογίας έχει σχέσεις καχυποψίας με τον εαυτό της. Η οικειότητα, να είσαι σπίτι σου, να νιώθεις υπεύθυνος, κάτοχος, επαρκής αποδείχνεται φαιδρό σκάνδαλο και αυταπάτη. Αφ’ εαυτής η ζωή δεν επαρκεί ποτέ.

ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΓΥΡΕΥΕΙ παράφορα ο άνθρωπος, ενώ φαίνεται να είναι το πολύτιμο συμπλήρωμα, ουσιαστικά καταλήγει σε ένα λόγο που θα δικαιολογήσει πειστικότερα τη δυστυχία του. Εχοντας λοιπόν αιρετική σχέση με τη ζωή, την πεποίθηση δηλαδή ότι η ψυχή –και το σώμα, το εγώ, η γλώσσα, η εσωτερικότητα– δε μας ανήκουν, ότι δεν μπορούμε να αναλάβουμε την ευθύνη τους και ότι το μόνο που μας απομένει είναι να τα παρακολουθούμε σαν κάτι εγγύτατο και συνάμα απόμακρο, υιοθετούμε ως κριτήριο το λοξό νου. Το αλλόκοτο και το παρά φύση. Θεμιτή ή αθέμιτη, η πρόθεση δεν ψάχνει για έξωθεν επικυρώσεις. [...] Αλλωστε ο σατανισμός του οξύμωρου είναι πάντα έτοιμος να μας περιγελάσει...

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μπλε Μπικ
Η πένα του Γιάννη Μαρή, κατά κόσμον Τσιριμώκου, κρύβεται πίσω από τις χιλιάδες ευφραντικές σελίδες που επικαλούμαι. Ακριβέστερα το κλασικό μπλε Μπικ, αφού επιμένει να γράφει με το διαχρονικό μας στυλό.
Μπλε Μπικ
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΠροσγεΙΩΣΗ ΚΖ΄
Ο Τριστάν Τζαρά, διότι ασφαλώς περί του Τζαρά πρόκειται, γεννιέται σαν σήμερα το 1896 στο Μοϊνέστι της Ρουμανίας από εβραϊκής καταγωγής οικογένεια.
ΠροσγεΙΩΣΗ ΚΖ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αριστούργημα 1.054 μόλις λέξεων
Για τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη ασφαλώς ο λόγος, που βιοποριζόταν γράφοντας ανεκτίμητα διαμάντια λόγου σε έντυπα της εποχής του. Οπως το αριστούργημα των 1.054 λέξεων με τίτλο «Το μοιρολόγι της φώκιας», το...
Αριστούργημα 1.054 μόλις λέξεων
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ευφορική εφορία
Στρέφοντας το περίστροφο στον εαυτό του, το μοιραίο απόγευμα, σαν σήμερα το 1930, ο Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκι άφησε ως επιθανάτιο σημείωμα το τελευταίο του ποίημα. Φόρος τιμής στην άσβεστη μνήμη του οι παρακάτω...
Ευφορική εφορία
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
«Θα μας διώξουν»
Υπηρέτησαν αμφότεροι το παράλογο, καίτοι απολύτως λογικά αναφερόμαστε στον Μίλτο Σαχτούρη –το έργο του οποίου μας απασχόλησε χθες– και τον Επαμεινώνδα Χ. Γονατά που θα επιχειρήσουμε να αποκρυπτογραφήσουμε...
«Θα μας διώξουν»
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Καλόγρια πόρνη
Η χαρισματική προσωπικότητά της ενέπνευσε λογοτέχνες, ζωγράφους, γλύπτες, φωτογράφους που παρέδωσαν στην αιωνιότητα τη μυστηριακή και ακαταμάχητη γοητεία της.
Καλόγρια πόρνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας