• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.4°C / 28.5°C
    3 BF
    41%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.0°C / 27.5°C
    3 BF
    64%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.0°C / 29.9°C
    2 BF
    53%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 23.0°C
    1 BF
    68%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.0°C / 24.3°C
    1 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 20.6°C
    3 BF
    77%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.4°C / 27.4°C
    1 BF
    36%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.9°C / 27.5°C
    5 BF
    47%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.8°C / 23.9°C
    1 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.4°C
    4 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    0 BF
    73%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.2°C / 26.2°C
    1 BF
    36%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.4°C / 26.6°C
    0 BF
    45%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 24.9°C
    3 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 28.2°C
    0 BF
    35%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 22.3°C / 26.0°C
    1 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.1°C / 25.0°C
    2 BF
    80%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    0 BF
    74%

Σμυρνέικα, ρεμπέτικα, λαϊκά και δημοτικά στη μεγάλη πίστα... της πόλης μας

ΕUROKINISSI / ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ

Νεκροί στην πίστα

  • A-
  • A+

Ριζωμένη βαθιά στον χρόνο αποδεικνύεται η γκρίζα διαφήμιση. Οι κοσμικογράφοι των εφημερίδων παλαιότερα προπαγάνδιζαν τα προγράμματα και τα μενού των ξενυχτάδικων με νόστιμα κείμενα, αποκυήματα καλπάζουσας φαντασίας. Αντιγράφω σχετικό κλισέ της δεκαετίας του '50: «Εις τους αθηναϊκούς, διασκεδαστικούς, νυκτερινούς κύκλους διεδόθη ευρύτατα ότι τη νύκτα, μετεφερόμενος ένας νεκρός εις την τελευταίαν του ανθρώπου κατοικίαν, συνοδεία βαρυπενθουσών χηρών, καθ' ην στιγμήν διήρχετο εκ του παρά την πλατείαν Ομονοίας Σταθμού Λαυρίου, ήρχισεν εκβάλλων κραυγάς χαράς. Ως διεπιστώθη, η ανάστασις του νεκρού οφείλεται εις την κνίσσαν των ψητών αρνιών, η οποία προήρχετο από το εκεί πλησίον διανυκτερεύον μετά μουσικής γνωστότατον μπαρ "Ελατος". Οι χήρες έξαλλες από ενθουσιασμόν κατήλθον μετά του πρώην νεκρού εις τον “Ελατον” και διασκέδασαν μέχρι πρωίας».

Ιδεάζομαι πως δεν σήκωσε απ' το φέρετρο τον πεθαμένο μόνο η οσμή των κοψιδιών. Σε πλαϊνή καταχώριση πληροφορούμεθα πως στο κατάστημα εμφανίζονται η καλλικέλαδος Ρίτα Αμπατζή και ο Κώστας Γιαούζος με το κλαρίνο του. Το κείμενο φιλοξενείται στη βάση της σελίδας εντός πλαισίου και με ξεχωριστή γραμματοσειρά, ένδειξη πως είναι πληρωμένο. Ο ευφάνταστος όσο και ευσυνείδητος συντάκτης, μολαταύτα, υποψιάζει τους απονήρευτους αναγνώστες με δυο καραμπινάτες υπερβολές: Είναι ανήκουστο, αφενός, να διασχίζει την 3ης Σεπτεμβρίου νεκρική πομπή και μάλιστα βράδυ και αδιανόητο, αφετέρου, να κλαίνε αδελφωμένες έναν δίγαμο ή τρίγαμο όλες του οι σύζυγοι, χωρίς να ξεμαλλιάζονται. Κατά τ' άλλα, οι πάντες γνώριζαν πως η φωνή της Ρίτας ανασταίνει νεκρούς από το πρώτο κουπλέ. Η ίδια πέθανε σαν σήμερα στα 1969 από καρκίνο του λάρυγγα.

Τα χρόνια της τα 'κρυβε κατά πώς φαίνεται ενδελεχώς, μπερδεύοντας για τα καλά τους ρεμπετολόγους. Κάποιοι προσδιορίζουν τη γέννησή της στα 1914, άλλοι το '16 και λιγότεροι το '17. Μια επαγγελματική της ταυτότητα, ωστόσο, που διασώζεται στο αρχείο του Ηλία Πετρόπουλου με χρονολογία έκδοσης το 1932, αποκαλύπτει πως ήταν τότε 26 χρόνων. Κατά πάσα πιθανότητα, λοιπόν, πρωτόδε το φως στα 1906. Φυσικά στη Σμύρνη. Ο πατέρας της χάθηκε στην Καταστροφή. Εγκαταστάθηκε το 1922 στην Κοκκινιά με τη μάνα της και τη μικρότερη αδελφή της, την εκπληκτική τραγουδίστρια Σοφία Καρίβαλη.

Αναυδοι απόμειναν ο Στελλάκης, ο Νούρος κι ο Μακαρόνας, ακούγοντάς την να άδει σε γάμο φίλων. Ξεκίνησε έκτοτε μια λαμπρή καριέρα. Ερμήνευσε με χαρακτηριστική άνεση αμανέδες, σμυρνέικα, ρεμπέτικα, λαϊκά και δημοτικά. Υπήρξε το αντίπαλο δέος της Ρόζας Εσκενάζυ. Οι δισκογραφικές εταιρείες κονομούσαν χοντρά, κυκλοφορώντας πλάκες εβδομήντα οκτώ στροφών με τραγούδια της Ρίτας στη μια φάτσα και της Ρόζας στην άλλη. Κύριο έσοδο και για τις δυο απετέλεσε η χαρτούρα στα πανηγύρια της Αττικής και της επαρχίας, τα οποία τιμούσαν δεόντως επί σειρά ετών. Επειτα από έναν άτυχο γάμο με τον Γιάννη Τσίπαρη σε νεαρή ηλικία, ξαναπαντρεύτηκε και μοιράστηκε τη ζωή της με τον οργανοπαίχτη του σαντουριού Στέλιο Κρητικό, ονομαστό στους ρεμπέτικους κύκλους ως Στελλάκη της Ρίτας, για να ξεχωρίζει από τον Περπινιάδη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η Σαλονικιά
Χαϊδολογά τα σώματα η άνοιξη –πρώτη της μέρα χθες, καλώς μας όρισε–, τα θωπεύει με απολλώνιο φως, το φυσικό ανάγλυφο φορά φρέσκο φουστάνι, ανθισμένο κι ευωδιαστό, ξεσπαθώνει ο Μάρτης –αιώνιος αντάρτης– μπας...
Η Σαλονικιά
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αδελφές Κανατά
Τις αποκαλώ αδελφές Τατά και παρ' ελπίδα κάνω ρίμα, καθότι διαβάζω πως το πραγματικό τους επώνυμο είναι Κανατά. Η μεγαλύτερη πρωτοδισκογράφησε μάλλον στα μέσα του Φλεβάρη, μέρες του Αγίου Βαλεντίνου, καταμεσίς...
Αδελφές Κανατά
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η γλύκα να την ακούς
Κάποιο παράθυρο έχει φως/ κάποιον τον καίει ο πυρετός/ μας φεύγει βήμα βήμα./ Κάποιο καράβι στ' ανοιχτά/ με χίλια βάσανα βαστά/ να μην το πιει το κύμα./ Κι εμείς οι τρεις στον καφενέ/ τσιγάρο, πρέφα και καφέ/...
Η γλύκα να την ακούς
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Θέατρο Σκιών
Παραλλαγές μυστήριες του Καραγκιόζη μετερχόταν ο παλιός καλός Νιόνιος, τραγουδώντας τον τις αλήστου μνήμης εποχές της δικτατορίας στο Κύτταρο. «Σαν σκιές γλιστρούν/ λόγια και εικόνες/ κάρα σκουπιδιάρικα,/...
Θέατρο Σκιών
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Θελξικάρδιοι ήχοι
Φωτεινή Βελεσιώτου και τη Λιζέτα Καλημέρη. Ενθερμες φιλενάδες, γέννημα κι οι δυο των μουσικών ρευμάτων της Σαλονίκης, με άψογη μεταξύ τους χημεία, αφού όργωσαν το χειμώνα τη Βόρεια Ελλάδα, είπαν, μόλις έσφιξαν...
Θελξικάρδιοι ήχοι
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ενδυματολογικά της πολιτικής και του άσματος
Ο Τάκης Μπίνης μού μιλούσε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 για τη διαδρομή του στο τραγούδι και τη ζωή. Παραπονιόταν ότι τον ενοχλεί αφάνταστα να βλέπει τους νέους στο πάλκο με σπορ ενδυμασία, όπως την ανέφερε...
Ενδυματολογικά της πολιτικής και του άσματος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας