• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 2.6°C / 6.1°C
    0 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 3.1°C / 6.4°C
    2 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 6.0°C / 11.2°C
    4 BF
    87%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.9°C / 4.2°C
    4 BF
    33%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 5.7°C
    3 BF
    33%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.5°C / 5.7°C
    2 BF
    41%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.4°C / 2.3°C
    3 BF
    27%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 5.7°C / 9.6°C
    3 BF
    56%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 13.7°C
    3 BF
    90%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 2.9°C / 5.9°C
    4 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 4.4°C / 9.6°C
    6 BF
    81%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 0.6°C / 5.7°C
    3 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 9.6°C
    6 BF
    53%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.5°C / 5.5°C
    2 BF
    50%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.8°C / 5.6°C
    2 BF
    74%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 12.8°C
    3 BF
    77%
  • Χαλκίδα
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    4°C 2.5°C / 5.4°C
    3 BF
    75%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.3°C / 5.3°C
    2 BF
    34%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    5°C 3.2°C / 6.5°C
    3 BF
    41%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.8°C / 0.8°C
    2 BF
    46%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι παραγγελιές

  • A-
  • A+
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΟΡΟΝΟΪΟΥ

Τριγυρνά στα στέκια των μουσικών με ευμεγέθη χαρτοφύλακα υπό μάλης· εξεζητημένο αξεσουάρ που εντυπωσιάζει τους ρεμπέτικους κύκλους. Μέγα πειραχτήριο ο Στράτος –ένας είν’ ο Στράτος, ο ογκόλιθος του λαϊκού τραγουδιού Παγιουμτζής, οι ρέστοι συνονόματοι δολιχοδρομούν παρασάγγας στην ουρά– του βγάζει το παρατσούκλι Τσάντας, το βρίσκουν άπαντες πετυχημένο και του μένει. Γεμάτες κουπλέ και ρεφρέν είναι οι θήκες της παράξενης τούτης σάκας, ταξινομημένοι ανάλογα με τη θεματολογία και το ύφος κάθε συνθέτη.

Στου Μάριου στην οδό Ιωνος, που πίνει το καφεδάκι του, ζητούν εκείνοι τους στίχους, αυτός διαλέγει τον κατάλληλο απ’ την τσάντα, και γεννιούνται κάπως έτσι απαράμιλλα σουξέ, τα οποία τραγουδιούνται επί δεκαετίες και, καταπώς πάει, δεν θα πάψουν ποτέ. Ο Χαράλαμπος Βασιλειάδης, διότι ασφαλώς περί του Μπάμπη πρόκειται, πρωτοβλέπει το φως στο Ρένκιοϊ της Τρωάδας (Δαρδανέλια) στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, το 1902 ή κατ’ άλλους το 1907.

Ακολουθώντας τα πρώτα προσφυγικά κύματα, η οικογένειά του φτάνει στην Αθήνα περί τα μέσα του 1910. Οπλίζει με στέρεα μόρφωση τον μοναχογιό της, που μιλάει φαρσί κάμποσες γλώσσες και βιοπορίζεται ως μεταφραστής. Στα χρόνια του ’30 περνά το κατώφλι των δισκογραφικών με συστάσεις του φτασμένου Μικρασιάτη στιχουργού Κώστα Κοφινιώτη. Γραμμοφωνεί προπολεμικά το «Μπρος στον Αγιο Σπυρίδωνα» σε μουσική Νίκου Γούναρη με την ασύγκριτη Ιωάννα Γεωργακοπούλου και το ’46 κάνει νέα αρχή με το «Δυο καρπούζια σ’ ένα χέρι» του Στελλάκη.

Ντεμπουτάρουν έκτοτε δεκάδες πασίγνωστοι συνθέτες και προ πάντων αοιδοί με δικά του τραγούδια και συνεργάζεται πάντα με την αφρόκρεμα. Ενίοτε γράφει επί παραγγελία. Οι μπουζουξήδες τού μεταφέρουν την αρχική τους ιδέα κι ο Τσάντας την υλοποιεί επί τόπου. Αλλοτε παραδίδει τα πονήματα την επαύριο, αφού προηγουμένως τα «χτενίζει» δεόντως. Ιδού εύγλωττη μαρτυρία από το «Ντόμπρα και σταράτα» του Γιάννη Παπαϊωάννου (Κάκτος,1982):

Το χάραμα γυρίζω κάποια δόση στο σπίτι κι εκεί που ξαπλώνω να κοιμηθώ ξεκινάει την γκρίνια η κυρα-Ευδοξία. Ασε τη μουρμούρα, βρε γυναίκα, την παρακαλώ, αύριο τα κουβεντιάζουμε. Τώρα, σβήσε το φως να κοιμηθούμε. Επαναλαμβάνει την τελευταία φράση τρεις-τέσσερις φορές, του κάνει κλικ και το απόγευμα λέει την ιστορία στον Τσάντα.

Αποσύρεται ο Μπάμπης στο διπλανό τραπέζι και μέσα σε λίγα λεπτά είχε έτοιμη την ομώνυμη τεράστια επιτυχία που απογείωσαν η Σωτηρία Μπέλλου, αργότερα η Πόλυ Πάνου και αρκετοί ακόμα στις απανωτές επανεκτελέσεις. «Οι στίχοι δεν είναι εύκολο πράμα, μην ακούτε τι λένε. Ο στιχουργός βγάζει τα κάστανα απ’ τη φωτιά» εξακολουθεί ο Παπαϊωάννου.

Συγγραφέα και πολύ μορφωμένο συστήνει τον Τσάντα ο μπαρμπα-Γιάννης και καταλήγει: «Τα τραγούδια τα πούλαγε πέντε δεκάρες ή τα χάριζε, όπως η Παπαγιαννοπούλου. Ξέρω πολλά τραγούδια δικά τους, που έγιναν μεγάλες επιτυχίες, χωρίς να πάρουν δεκάρα». Ο Βασιλειάδης πεθαίνει πάμπτωχος τέτοιες μέρες του 1972, στο προσφυγικό πατρικό του, απέναντι απ’ τον Ιωνικό στη Νέα Φιλαδέλφεια.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Οικογένεια - βιολί
Συγχωρήστε την εμμονή μου για το ρεμπέτικο που ενίοτε κάνει μονότονη και επαναλαμβανόμενη τη στήλη, ωστόσο δεν μπορώ να μην αποτίσω την αρμόζουσα τιμή στο «μεγαλύτερο βιολί των Βαλκανίων», τον Δημήτρη Σέμση,...
Οικογένεια - βιολί
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Γιώργος Γκρους
Ατομο με σπάνια ευαισθησία και ανθρωπιά, ο Γιώργος Γκρους έφυγε άδικα και πολύ νωρίς από κοντά μας τον Δεκέμβριο του 2017. Ηταν μόλις 45 χρόνων. Συγκαταλέγομαι στους τυχερούς που γνώρισαν τον καλοσυνάτο...
Γιώργος Γκρους
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η Σαλονικιά
Χαϊδολογά τα σώματα η άνοιξη –πρώτη της μέρα χθες, καλώς μας όρισε–, τα θωπεύει με απολλώνιο φως, το φυσικό ανάγλυφο φορά φρέσκο φουστάνι, ανθισμένο κι ευωδιαστό, ξεσπαθώνει ο Μάρτης –αιώνιος αντάρτης– μπας...
Η Σαλονικιά
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Γυναίκες
Οταν συνωμοτούν οι γυναίκες, οι άντρες καλά θα κάναμε να ξεπορτίζουμε ακροποδητί, ρίχνοντας μια κλεφτή ματιά στα νώτα μας, μόλις βγαίνουμε απ’ το οπτικό τους πεδίο και να γινόμαστε Λούηδες. Ειδάλλως...
Γυναίκες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Τα μπεμόλια ΙΙΙ
Το σμυρναίικο τραγούδι έσβησε οριστικά και αμετάκλητα μετά τον Πόλεμο. Δεν ευθύνεται μόνο η λογοκρισία του Μεταξά, του Νικολούδη και του Ψαρούδα. Μεσούσης της Κατοχής πέθαναν, ουσιαστικά απ' την πείνα,...
Τα μπεμόλια ΙΙΙ
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Τα μπεμόλια ΙΙ
Από μουσική δεν σκαμπάζω πολλά. Δεν μου διαφεύγει ωστόσο ότι στο πεντάγραμμο οι υφέσεις σημειώνονται με ένα λατινικό «b». Το σι ύφεση, επί παραδείγματι, διαβάζεται «σι μπεμόλ», το σολ ύφεση «σολ μπεμόλ» κ.ο.κ....
Τα μπεμόλια ΙΙ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας