• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.8°C / 22.2°C
    0 BF
    70%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.3°C / 19.3°C
    1 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.0°C / 21.0°C
    2 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    1 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.9°C / 17.9°C
    1 BF
    72%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.7°C / 19.0°C
    1 BF
    77%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.0°C / 15.4°C
    1 BF
    51%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 18.5°C / 20.7°C
    1 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 21.8°C
    4 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 14.9°C / 18.9°C
    1 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.1°C / 21.8°C
    2 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.5°C / 18.5°C
    2 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    2 BF
    71%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.5°C / 19.9°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.5°C / 19.4°C
    0 BF
    70%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 19.8°C
    2 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 18.8°C / 22.1°C
    0 BF
    54%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.3°C / 17.1°C
    2 BF
    84%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.8°C / 19.7°C
    2 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    2 BF
    63%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μπάμπουσκα

  • A-
  • A+
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΟΡΟΝΟΪΟΥ

Συμβολίζει τη γονιμότητα, την αλληλουχία των γενεών, αλλά και την εξέλιξη του ανθρώπου από τα σπάργανα ώς τα γηρατειά. Την εμπνεύστηκε περί τα τέλη του 19ου αιώνα ο Μοσχοβίτης τεχνικός παιδικών εκδόσεων Βασίλι Ζβεζντότσκιν. Κατασκεύασε στρογγυλή κουκλίτσα από ανθεκτικό και ελαφρύ ξύλο φτελιάς, την έκοψε στη μέση ώστε ν’ ανοιγοκλείνει κι έξυσε με σκαρπέλο το εσωτερικό της μέχρι να μείνει εντελώς κούφιο, όπου τοποθέτησε μικρότερη και πανομοιότυπη ετερόζυγη δίδυμη. Επανέλαβε άλλες έξι φορές και ανέθεσε στον διακεκριμένο ζωγράφο λαϊκών παραμυθιών Σεργκέι Μαλιούτιν να τις εικονογραφήσει.

Παραδοσιακή χωριάτικη ενδυμασία ονόματι «σαραφάν» –ντυμένη από το κεφάλι ίσαμε τα πόδια σημαίνει στα φαρσί– φόρεσε εκείνος στις κούκλες. Τους έδωσε τη μορφή της συμπαθούς «μπάμπουσκας» –γιαγιά στα ρωσικά– που αντιστοιχούσε στον Αη Βασίλη, καθώς από τις παραμονές των Χριστουγέννων έως τα Θεοφάνια τριγυρνούσε σαν την άδικη κατάρα σε πόλεις και χωριά, σύμφωνα με τους θρύλους, αναζητώντας τους Τρεις Μάγους από σπίτι σε σπίτι και μοιράζοντας δώρα στα παιδιά. Το τελικό αποτέλεσμα αγαπήθηκε από μικρούς και μεγάλους και γρήγορα εξελίχθηκε σε εμπορική επιτυχία.

Ονόμασαν «ματριόσκα» το δημιούργημά τους οι δύο καλλιτέχνες και το παρουσίασαν το 1900 στην περίφημη Διεθνή Εκθεση του Παρισιού, όπου προκάλεσε ζωηρή εντύπωση και διαδόθηκε ανά την υφήλιο. Συνιστά τουριστική ατραξιόν, ανυπέρβλητο «ενθύμιον» σε πολλές χώρες και βαθμηδόν παίρνει τη μορφή πολιτικών και αστέρων του σινεμά, του θεάτρου, των γηπέδων και του πενταγράμμου. Ολοι μας έχουμε διασκεδάσει κατά καιρούς με «ματριόσκες» κι ας επιμένουνε να τις αποκαλούμε λανθασμένα «μπάμπουσκες».

Ρηξικέλευθοι και επινοητικοί, οι εκπρόσωποι του σύγχρονου ντιζάιν αντιγράφουν τη λογική της «μπάμπουσκας», προσδίδοντας χρηστικότητα και στιλ σε ευρεία γκάμα προϊόντων, όπως έπιπλα (τραπεζάκια, σκαμπό κ.λπ.), σκεύη μαγειρέματος ή δοχεία συντήρησης τροφίμων.

Οταν όμως μιμούνται τις «ματριόσκες» οι λοιμωξιολόγοι και η κυβέρνηση προκαλούνται τραγικές καταστάσεις. Εννοώ, προφανώς, τα αλλεπάλληλα λοκντάουν μέσα στα λοκντάουν που καταντούν τελικά να αποδυναμώνουν τα όποια μέτρα, προξενώντας έξαρση της πανδημίας. Πέρυσι την άνοιξη κηρύχθηκε γενικευμένος αποκλεισμός. Εκόντες άκοντες οι πολίτες κλείστηκαν στα τέσσερα ντουβάρια του σπιτιού τους και από τον φόβο είτε της μετάδοσης του κορονοϊού είτε επίδοσης προστίμων δεν ξεμυτούσαν ούτε με γερανό. Οι δρόμοι έμεναν άδειοι και η ερημιά στα κέντρα των μητροπόλεων θύμιζε Δεκαπενταύγουστο ή Πάσχα, το οποίο περάσαμε παρεμπιπτόντως στα μπαλκόνια μας.

Στη γειτονιά της εφημερίδας –Κολοκοτρώνη, πλατεία Καρύτση, Σύνταγμα– επικρατεί συνήθως πανδαιμόνιο. Την ως άνω περίοδο πιανόταν η ψυχή σου, αφού δεν κυκλοφορούσε κουνούπι. Σάμπως χαλαρώσαμε το καλοκαίρι κι απ’ τον Σεπτέμβρη και εντεύθεν επανήλθαν στοχευμένοι περιορισμοί. Τα κρούσματα ωστόσο πολλαπλασιάζονταν. Μαξίμου και ειδικοί απαντούσαν με κόντρα μέτρα, τα οποία αγνοήθηκαν επιδεικτικά. Φθάσαμε έτσι στο μη περαιτέρω. Και οι ειδήμονες απαντούν με νέο λοκντάουν γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι ουδέποτε θα εφαρμοστεί.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Καλόγρια πόρνη
Η χαρισματική προσωπικότητά της ενέπνευσε λογοτέχνες, ζωγράφους, γλύπτες, φωτογράφους που παρέδωσαν στην αιωνιότητα τη μυστηριακή και ακαταμάχητη γοητεία της.
Καλόγρια πόρνη
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μια φούχτα φως
ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΜΠΛΟ ΠΙΚΑΣΟ, με το περίφημο σκίτσο, τη θυσία του Νίκου Μπελογιάννη, που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1915, εξύψωσαν διεθνούς ακτινοβολίας μορφές των γραμμάτων και των τεχνών.
Μια φούχτα φως
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Επιβίωση ΙV
Σαν σήμερα το 1961 φιλοξενείται στο Μουσείο του Λούβρου αναδρομική έκθεση με έργα του Μυτιληνιού αυτοδίδακτου λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ Κεφαλά ή Κεφάλα.
Επιβίωση ΙV
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Πινελιές θλίψης
Συγκλόνισε τους συγχρόνους του η θεατρική αυτοκτονία του Περικλή Γιαννόπουλου, στον οποίο αναφερθήκαμε χθες, και εξακολουθεί να συγκινεί έναν αιώνα αργότερα, αν κρίνουμε από μηνύματα αναγνωστών που εκφράζουν...
Πινελιές θλίψης
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Νύχτα στον Αιγάλεω
Ο Χρύσανθος Βοσταντζόγλου, απεναντίας, για τους φίλους Μέντης, λαϊκός ζωγράφος κατά βάση, αλλά και σκιτσογράφος, γελοιογράφος, στιχουργός, θεατρικός συγγραφέας, ευθυμογράφος και επιμελώς ανορθόγραφος, γνωστός...
Νύχτα στον Αιγάλεω
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες XLΙΧ
«Εφαρμόζεις πάνω σε συγκεκριμένη επιφάνεια, χαρτί, ξύλο, γυαλί, κοντραπλακέ, οτιδήποτε, εικόνες της αρεσκείας σου, φωτογραφίες, αφίσες ή αποκόμματα εφημερίδας και τα περνάς με ειδική κόλλα και αλλεπάλληλα...
Παραχαράκτες XLΙΧ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας