• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.2°C / 35.8°C
    4 BF
    37%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    33°C 29.9°C / 36.0°C
    3 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.2°C / 37.0°C
    1 BF
    45%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 33.6°C
    2 BF
    33%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 33.0°C
    4 BF
    42%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 33.0°C / 37.1°C
    2 BF
    44%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.1°C / 29.5°C
    1 BF
    32%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    35°C 35.2°C / 35.2°C
    1 BF
    20%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.4°C / 33.2°C
    4 BF
    49%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 31.2°C
    4 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.8°C / 30.4°C
    5 BF
    42%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.6°C / 29.7°C
    3 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    0 BF
    58%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.3°C / 32.9°C
    0 BF
    35%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.5°C / 33.8°C
    2 BF
    34%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 31.8°C
    3 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.3°C / 36.0°C
    3 BF
    29%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.3°C / 29.4°C
    3 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    34°C 30.7°C / 33.9°C
    3 BF
    36%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.5°C / 28.5°C
    0 BF
    53%

Η Σώτια Τσώτου συνεργάστηκε με κορυφαίους συνθέτες και τραγουδιστές

Η γλύκα να την ακούς

  • A-
  • A+

Στίχοι όπως οι παρακάτω, με τη φωνή του Κώστα Χατζή, καθόρισαν το τραγούδι κοινωνικής διαμαρτυρίας στα χρόνια της χούντας: Κάποιο παράθυρο έχει φως/ κάποιον τον καίει ο πυρετός/ μας φεύγει βήμα βήμα./ Κάποιο καράβι στ' ανοιχτά/ με χίλια βάσανα βαστά/ να μην το πιει το κύμα./ Κι εμείς οι τρεις στον καφενέ/ τσιγάρο, πρέφα και καφέ/ βρε δε βαριέσαι αδερφέ. (...) Εξω αστράφτει και βροντά/ κι ένας διαβάτης περπατά/ χαμένος μες στη μπόρα./ Κάπου δε θα 'χουνε ψωμί/ κάπου πεινάει ένα παιδί/ και κλαίει αυτή την ώρα./ Κι εμείς χορτάτοι, μα το ναι/ κάνουμε γλέντια ρεφενέ/ βρε δε βαριέσαι αδερφέ.

Ωδές στον άνθρωπο, στη μεγαθυμία και στην υψηλοφροσύνη του. Ανάδειξη των αρετών του και ταυτοχρόνως επισήμανση της ουτιδανότητας και της κενοδοξίας του. Το «Δε βαριέσαι αδελφέ» γράφτηκε στα μπουντρούμια των συνταγματαρχών, όπου η δημιουργός του δέχτηκε αρκετές φορές τις περιποιήσεις τους. Το σκάρωσε για ν' αντέξει την απομόνωση, μαζί με το σουξέ «Να 'τανε το Εικοσιένα». «Στιχουργό μ' έκαναν δύο Παπαδόπουλοι» της άρεσε να λέει. Ο ένας ήταν ο Γεώργιος ασφαλώς και ο δεύτερος ο Λευτέρης, ο οποίος διέκρινε νωρίς το ταλέντο της και την προέτρεψε να ασχοληθεί με το σπορ.

Ταραγμένη παιδική ηλικία διήγαγε η Σώτια Τσώτου, διότι περί της Σώτιας πρόκειται. Γεννήθηκε μεσούσης της Κατοχής, σαν σήμερα στα 1942, στη Λιβαδειά. Ηταν το πέμπτο παιδί του αγωνιστή του ΕΛΑΣ, Γιώργου Κρανιώτη, που οι Γερμανοί εκτέλεσαν μπροστά στο σπίτι του τον Σεπτέμβριο του 1943, το οποίο κατόπιν πυρπόλησαν. Η μάνα της Ειρήνη σάλεψε απ' την ανήκουστη βιαιότητα. Εθεωρείτο αγνοούμενη έκτοτε, ώσπου ανακαλύφθηκε το 1950 να νοσηλεύεται σε κλινική της Βούλας. Το στερνοπούλι της υιοθετήθηκε από την εύπορη οικογένεια του Χαράλαμπου και της Δέσποινας Τσώτου.

Ιοβόλος πένα, εργαζόταν στην «Ελευθερία» του Πάνου Κόκκα, σπουδάζοντας παράλληλα στην Πάντειο. Η δημοσιογραφική σταδιοδρομία της τερματίστηκε απότομα, αφού οι Απριλιανοί έβαλαν λουκέτο στην εφημερίδα διά παντός. Εκτός από τον Κώστα Χατζή, συνεργάστηκε με κορυφαίους συνθέτες και τραγουδιστές. Εμβληματική η σύμπραξή της με τον Χρήστο Νικολόπουλο και τον Στέλιο Καζαντζίδη.

Αποκαλύπτει την κοινωνική της στράτευση στο «Βραδιάζει»: Βραδιάζει πάλι σήμερα βραδιάζει/ και έρχεται η ώρα η δικιά μου/ αυτή που σαν πουκάμισο ταιριάζει/ με τη μελαγχολία στην καρδιά μου./ Παιδί της νύχτας μια ζωή/ δεν το αντέχω το πρωί/ με τους κυρίους στα κασμίρια τους σφιγμένους./ Εγώ τη νύχτα μόνο ζω/ μαζί με κείνους π’ αγαπώ/ με τους παράνομους και τους αδικημένους. Στα 1972 ο «Τρελός» της εξέφραζε κάτι πολύ βαθύτερο από την απαρέσκεια προς το τυραννικό καθεστώς. Αποτελούσε μια ριζοσπαστική κριτική στην οικονομική και κοινωνική δομή του καπιταλισμού. Ιδίως η στροφή: Από το φούρνο του Τσαλίκη/ έκλεψε ένας πεινασμένος/ ένα καρβέλι απ’ το κοφίνι/ και μάρτυρα πάνε τον τρελό στη δίκη/ και τον ρωτούν ποιος είν’ ο κλέφτης/ και αυτός το φούρναρη τους δείχνει./ Θε μου, τι ομορφιά, τι φως/ της γειτονιάς μας ο τρελός./ Γλυκαίνεσαι να τον ακούς/ να 'χαμ' ακόμα άλλους δυο τέτοιους τρελούς.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Θέατρο Σκιών
Παραλλαγές μυστήριες του Καραγκιόζη μετερχόταν ο παλιός καλός Νιόνιος, τραγουδώντας τον τις αλήστου μνήμης εποχές της δικτατορίας στο Κύτταρο. «Σαν σκιές γλιστρούν/ λόγια και εικόνες/ κάρα σκουπιδιάρικα,/...
Θέατρο Σκιών
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ενδυματολογικά της πολιτικής και του άσματος
Ο Τάκης Μπίνης μού μιλούσε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 για τη διαδρομή του στο τραγούδι και τη ζωή. Παραπονιόταν ότι τον ενοχλεί αφάνταστα να βλέπει τους νέους στο πάλκο με σπορ ενδυμασία, όπως την ανέφερε...
Ενδυματολογικά της πολιτικής και του άσματος
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αθώο παιχνιδάκι, όσα βάζετε, τόσα παίρνετε, βάλτε να πάνε
Αθώο παιχνιδάκι, δελέαζε μεγαλοφώνως το αδηφάγο κοινό ο πρωταγωνιστής. Οσα βάζετε, τόσα παίρνετε. Βάλτε να πάνε. Αφού ανακάτευε με μαεστρία τα φύλλα, κρατούσε το δεκάρι στο αριστερό χέρι.
Αθώο παιχνιδάκι, όσα βάζετε, τόσα παίρνετε, βάλτε να πάνε
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Προσγείωση ΝΕ΄
Το ΕΣΥ του Γιώργου Γεννηματά απέκτησε αίφνης πληθώρα όψιμων αυλοκολάκων. Το πάνε φιρί φιρί να σηκωθεί ο μακαρίτης από το μνήμα και να τους πάρει παραμάζωμα.
Προσγείωση ΝΕ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Καρδιά με σαλόνι
Αναντιρρήτως κάθε κείμενο περιέχει ρυθμό, εκπέμπει ιδιότυπη μελωδία. Ρητώς και κατηγορηματικώς, λοιπόν, τα γραπτά διαθέτουν εσωτερικό τέμπο· δεν χρειάζονται μουσικό χαλί για να αναδειχτούν. Κι όμως, σήμερα θα...
Καρδιά με σαλόνι
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες ΧΙΙΙ
​Με μαύρο κορακίσιο μαλλί, γραμμένο φρύδι, ανεπαίσθητα γαμψή γαλλική μυτούλα, χείλη ροδοπέταλα και χαρίεσσα θρουμπίτσα πάνω απ’ το δεξί λακκάκι, η Ελβίρα ξετρέλαινε τ’ αρσενικά. Τα αμυγδαλωτά, γαλαζοπράσινα,...
Παραχαράκτες ΧΙΙΙ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας