• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.6°C / 31.4°C
    4 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.5°C / 29.1°C
    3 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 27.7°C
    3 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 24.7°C / 25.9°C
    3 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 30.2°C
    4 BF
    44%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.7°C / 28.0°C
    0 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.4°C / 24.4°C
    2 BF
    36%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    44%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    36°C 32.7°C / 35.8°C
    5 BF
    14%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 32.3°C
    3 BF
    35%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.4°C / 28.8°C
    3 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 20.4°C
    3 BF
    83%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    2 BF
    100%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.3°C / 29.5°C
    2 BF
    46%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.5°C / 30.5°C
    1 BF
    37%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.0°C / 31.8°C
    2 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 26.5°C / 31.6°C
    4 BF
    20%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 27.3°C
    3 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.7°C / 27.8°C
    3 BF
    64%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    2 BF
    64%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δεύτερο Κύμα Λ΄

  • A-
  • A+
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΟΡΟΝΟΪΟΥ

ΡΗΞΙΚΕΛΕΥΘΟΣ και ιδιοφυής ποιητής, καίτοι σταμάτησε να δημοσιεύει στα είκοσι, καθόρισε όσο λίγοι τα γαλλικά και τα παγκόσμια γράμματα. Επηρέασε βαθύτατα τον συμβολισμό, τον σουρεαλισμό και τα μετέπειτα λογοτεχνικά ρεύματα, αλλά και κορυφαίους καλλιτέχνες όπως οι Πάμπλο Πικάσο, Αντρέ Μπρετόν, Ζαν Κοκτό, Αλεν Γκίνσμπεργκ, Τσαρλς Μπουκόφσκι, αλλά και τον Μπομπ Ντίλαν και τον Τζιμ Μόρισον. Ο Αρθούρος Ρεμπό, που χαρακτηρίστηκε αναρχικός και γιος της εξέγερσης και γεννήθηκε τέτοιες μέρες το 1854, θεωρούσε πως ο ποιητής οφείλει να γίνει «προφήτης μέσω μιας μακράς, απέραντης και λελογισμένης απορρύθμισης όλων των αισθήσεων, υπονομεύοντας συστηματικά την καθιερωμένη και συμβατική λειτουργία τους». Ιδού δεινό δείγμα των καινοτόμων πεζών στιχουργημάτων του!

Η ΑΥΓΗ Αγκαλιά πήρα και φίλησα την καλοκαιριάτικην Αυγή. Τίποτε ακόμη στων αρχοντικών την πρόσοψη δε σάλευε. Αψυχα τα νερά. Κι όλοι τους οι κατασκηνωμένοι, τόπους τόπους, ίσκιοι, πλάι απ’ του δάσους τον δρομάκο, στην ίδια θέση πάντα. Κίνησα να περπατώ ξυπνώντας ολοζώντανες θερμές ανάσες κι άνοιξαν μάτι τα πετράδια να κοιτάξουν, οι φτερούγες υψώθηκαν αθόρυβα μες στον αέρα. Το πρώτο συναπάντημα ήταν, στο μονοπάτι το σπαρμένο κιόλας ωχρές δροσάτες λάμψεις, ένα λουλούδι που μου ’πε τ’ όνομά του. Καταντικρύ του καταρράχτη του κατάξανθου γέλασα που αναμαλλιάστηκε πάνου στα έλατα. Πιο ψηλά, στην κορυφή, πέτυχα τη Θεά. Βάλθηκα τότε να της αφαιρώ τους πέπλους έναν έναν. Μες στη δεντροστοιχία με χειρονομίες μεγάλες· πέρα στους κάμπους όπου την κατάδωσα στον πρώτον πετεινόν· καταμεσής της πολιτείας όπου μου ξεγλιστρούσε ανάμεσα καμπαναριά και τρούλους. Και δώσ’ του εγώ ξοπίσω της σαν τον ζητιάνο να τρεχοκοπώ στην πέτρινη την προκυμαία πάνου. Κει που τελειώνει ο δρόμος, σιμά σ’ έναν δαφνώνα, την αγκάλιασα επιτέλους μ’ όλους μαζί τους πέπλους κι ένιωσα μια στιγμούλα επάνω μου το απέραντο κορμί της. Υστερα, κυλιστήκανε μαζί, Αυγή και αγόρι, στα ριζά του δάσους, χάμου. Οταν ξύπνησα ήταν μεσημέρι... (Μετάφραση: Οδυσσέας Ελύτης)

ΠΡΩΙΝΟ ΜΕΘΗΣ [...] Η κομψότητα, η γνώση, η βιαιότητα! Μας υποσχέθηκαν να θάψουν στη σκιά το δέντρο του καλού και του κακού, να εξοστρακίσουν τις τυραννικές εντιμότητες, για να οδηγήσουμε τον πολύ αγνό μας έρωτα. Αυτό αρχίνησε με μερικές αηδίες και αυτό τελείωσε, μην μπορώντας να μας αρπάξει αμέσως από αυτή την αιωνιότητα, αυτό τελείωσε με ένα σκόρπισμα αρωμάτων. Γέλιο των παιδιών, διακριτικότητα των σκλάβων, αυστηρότητα των παρθένων, φρίκη των μορφών και των εδώ αντικειμένων, να είστε καθηγιασμένοι με την ανάμνηση αυτής της αγρυπνίας. Να που τελειώνει με αγγέλους φλόγας και πάγου. Μικρό ξενύχτι μεθυσιού, άγιο! όταν αυτό δε θα ήταν παρά για τη μάσκα που μας χάρισες. Σε βεβαιώνουμε, μέθοδε! Δεν ξεχνούμε ότι δόξασες χθες την καθεμιά από τις ηλικίες μας. Εχουμε πίστη στο δηλητήριο. Ξέρουμε να δίνουμε τη ζωή μας ολάκερη κάθε μέρα. Νάτη η εποχή των Δολοφόνων. (Μετάφραση: Αλέξης Ασλάνογλου)

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ευφορική εφορία
Στρέφοντας το περίστροφο στον εαυτό του, το μοιραίο απόγευμα, σαν σήμερα το 1930, ο Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκι άφησε ως επιθανάτιο σημείωμα το τελευταίο του ποίημα. Φόρος τιμής στην άσβεστη μνήμη του οι παρακάτω...
Ευφορική εφορία
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
«Θα μας διώξουν»
Υπηρέτησαν αμφότεροι το παράλογο, καίτοι απολύτως λογικά αναφερόμαστε στον Μίλτο Σαχτούρη –το έργο του οποίου μας απασχόλησε χθες– και τον Επαμεινώνδα Χ. Γονατά που θα επιχειρήσουμε να αποκρυπτογραφήσουμε...
«Θα μας διώξουν»
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μάστορας του λόγου
Ο λόγος για τον Κωστή Παπαγιώργη, που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1947 στο Νεοχώρι Υπάτης Φθιώτιδας, σπούδασε Νομικά στη Θεσσαλονίκη και Φιλοσοφία στο Παρίσι χωρίς ποτέ να πάρει πτυχίο. Από το 1975 ίσαμε τον...
Μάστορας του λόγου
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Καλόγρια πόρνη
Η χαρισματική προσωπικότητά της ενέπνευσε λογοτέχνες, ζωγράφους, γλύπτες, φωτογράφους που παρέδωσαν στην αιωνιότητα τη μυστηριακή και ακαταμάχητη γοητεία της.
Καλόγρια πόρνη
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μίνως Ζώτος
O Μίνως Ζώτος. γεννήθηκε τέτοιες μέρες του 1905 στο Νιοχώρι Παραχελωίτιδος. Τελείωσε το Γυμνάσιο στο Μεσολόγγι και το 1922 γράφτηκε στη Νομική, την οποία εγκατέλειψε για να δοθεί ολόψυχα στην ποίηση και την...
Μίνως Ζώτος
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Κατερίνα Γώγου
​​​​​​​Τέτοιες μέρες του 1940 γεννιέται στην Αθήνα η μεγάλη αιρετική των γραμμάτων μας, αναρχική της ποίησης και ταραξίας των Εξαρχείων Κατερίνα Γώγου.
Κατερίνα Γώγου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας