Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δεύτερο Κύμα ΧΙ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δεύτερο Κύμα ΧΙ

  • A-
  • A+
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΟΡΟΝΟΪΟΥ

ΣΕ ΚΑΙΡΟΥΣ παγκόσμιας κυριαρχίας των νεοφιλελεύθερων αντιλήψεων, που καμουφλάρονται οπισθόβουλα στις γκρίζες ζώνες της πανδημίας, τα τραγούδια του αποκτούν αφοπλιστική επικαιρότητα. Ο λόγος για τον κατά κόσμον Γιάννη Ξυνοτρούλια, γνωστότερο στο πανελλήνιο ως Νεγρεπόντη, όστις αναχώρησε για τα επουράνια πεντάγραμμα σαν σήμερα το 1991 στα εξήντα ένα του. Του οφείλω τον λοξό δρόμο που πήρα στη ζωή μου. Πιτσιρικάς, αμέσως μετά τη χούντα, τραντάχτηκα από τη φωνή του Βασίλη Παπακωνσταντίνου ακούγοντας τον «Τρίτο Παγκόσμιο» σε μουσική Λοΐζου και λόγια του εν λόγω Νεγρεπόντη. Ανθίστηκα τις κασκαρίκες της άρχουσας τάξεως και, εντελώς ανίδεος περί τραστ και Μαρξ, ενδιαφέρθηκα για τον γενειοφόρο θεμελιωτή των νόμων της νομοτέλειας, ώσπου ενστερνίστηκα τις ιδέες των αιρετικών της Πρώτης Διεθνούς με τα πασιφανή ολέθρια αποτελέσματα. Ιδού οι επίμαχοι στίχοι:

ΤΡΙΤΟΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ Ο Πέτρος, ο Γιόχαν κι ο Φρανς/ σε φάμπρικα δούλευαν φτιάχνοντας τανκς/ ο Πέτρος, ο Γιόχαν κι ο Φρανς/ αχώριστοι γίνανε φτιάχνοντας τανκς.// Ο Πέτρος, ο Γιόχαν κι ο Φρανς/ δουλεύαν στον Μπράουν, στον Φίσερ, στον Κραφτ/ ο Μπράουν, ο Φίσερ κι ο Κραφτ/ αχώριστοι γίνανε φτιάχνοντας τραστ.// Ο Πέτρος, ο Γιόχαν κι ο Φρανς/ ανέμελοι δούλευαν πάντα στα τανκς/ ποτέ τους δεν διάβασαν Μαρξ/ ιδέα δεν είχαν για τραστ και για κραχ.// Ο Μπράουν, ο Φίσερ κι Κραφτ/ χωρίσαν σε Μπράουν, σε Φίσερ, σε Κραφτ/ ο Μπράουν, ο Φίσερ κι ο Κραφτ/ εχθροί τάχα γίναν, διαλύσαν το τραστ.// Και πριν μάθουν τι είπε ο Μαρξ/ στρατιώτες τούς πήραν στον πόλεμο παν/ ο Πέτρος, ο Γιόχαν κι ο Φρανς/ σαν ήρωες έπεσαν κάτω απ’ τα τανκς.// Ο Μπράουν, ο Φίσερ κι ο Κραφτ/ σκεφτήκαν και βρήκαν πως φταίει ο Μαρξ/ ο Μπράουν, ο Φίσερ κι ο Κραφτ/ ξανάσμιξαν πάλι και φτιάξανε τραστ.

ΠΟΛΥΣΧΙΔΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΣ ο Νεγρεπόντης, εκτός από τη στιχουργική, υπηρέτησε όλα τα είδη του λόγου: ποίηση, πεζογραφία, θέατρο. Εξορίστηκε από τους Απριλιανούς στη Γυάρο και το Παρθένι της Λέρου, όπου γράφει το «Φυλάττειν Θερμοπύλας» που τύπωσε παράνομα η γυναίκα του. Στο τραγούδι συνεργάστηκε με τους Λοΐζο, Μπακαλάκο, Λεοντή, Θεοδωράκη, Κηλαηδόνη, προφητεύοντας τις τωρινές πομπές της Νου Δου:

ΟΙ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ Η σύμβαση υπογράφτηκε/ εντός μίας νυχτός/ μη κι έμενε ο λογαριασμός,/ που λέτε, ανοιχτός.// Πενήντα χρόνων σύμβαση/ με εννιά τοις εκατό/ στους ξένους δικαιώματα/ δοθήκαν αφειδώς.// Οι όροι της συμβάσεως/ τελείως επαχθείς/ από πλευράς πολιτικής/ μα κι οικονομικής.// Δυο-τρία φύλλα γράψανε/ κι αυτά διστακτικά/ της σύμβασης ο κιτρινισμός/ πέρασε στα ψιλά.// Ποιος να το πει, ποιος να το πει,/ πως υποδούλωση σωστή/ σημαίνει η σύμβαση αυτή/ πολιτικο-οικονομική.// Γιατί εννιά τοις εκατό/ είν’ αστείο βέβαια ποσόν/ για σύμβαση τόσων ετών/ όταν στον κύριο αυτόν/ προσφέρεις χέρια εργατών/ σε μια τιμή τσάμπα σχεδόν.// Οταν αυτός θα σου κρατά/ την αποκλειστικότητα/ άλλον ποτέ να μη δεχτείς/ μαζί του να συνεργαστείς/ σε επίπεδo πολιτικής/ ή εμπορικής συναλλαγής.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Δεύτερο Κύμα VΙ
Συμπληρώνονται σήμερα δεκαεννέα χρόνια από τον θάνατο του λαϊκού βάρδου Στέλιου Καζαντζίδη. Τιμώ τη μνήμη του με μια σχετικά άγνωστη ιστορία, παρμένη από την αυτοβιογραφία του ανθρώπου που τον καθιέρωσε στη...
Δεύτερο Κύμα VΙ
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΕπιβΙΩΣΗ Κ΄
Ο Βαγγέλης Παπάζογλου –διότι αναμφιβόλως περί του Παπάζογλου πρόκειται– γεννιέται στο χωριό Ντουρμπαλί, λίγο έξω από τη Σμύρνη, το 1886 ή ’87.
ΕπιβΙΩΣΗ Κ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παρατράγουδα
Εμβληματικός χρονογράφος των εφημερίδων του παλιού καλού καιρού, καίριος συγγραφέας ξεκαρδιστικών επιθεωρήσεων, αλλά και διαπρεπής στιχοπλόκος, ο Γιώργος Θίσβιος κέρδισε την αθανασία με τα τραγούδια του.
Παρατράγουδα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Εσχατοι ρεμπέτες
Πρόκειται για υπέροχο κείμενο με τίτλο «Επικήδειος λόγος». Περιέχεται στα Ρεμπέτικα Τραγούδια του Ηλία Πετρόπουλου που γεννήθηκε στην Αθήνα τέτοιες μέρες του 1928. Πέθανε στο Παρίσι Σεπτέμβρη του 2003 κι η...
Εσχατοι ρεμπέτες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες ΧΧVΙΙI
Σαλτάρισε με τον προκομμένο της η Ελβίρα. Ζυγίστηκε την κρισιμότερη ώρα και ευρέθη λιποβαρής και χοντρομαλάκας. Οταν κλονίζεται η εμπιστοσύνη προς το ταίρι σου και αμφιβάλλεις για το αν στα δύσκολα σε πουλήσει...
Παραχαράκτες ΧΧVΙΙI
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες XXV
Τον λιμπίστηκε ακριβώς επειδή έβλεπε ευτυχισμένη δίπλα του την ευεργέτιδά της. Ασε την αναστάτωση που της προξενούσαν οι τιτανομαχίες που εκούσα - άκουσα άκουγε κάθε τρεις και λίγο στην κρεβατοκάμαρα και της...
Παραχαράκτες XXV

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας