Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δεύτερο Κύμα VΙI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δεύτερο Κύμα VΙI

  • A-
  • A+

Τον Πύργο της Τήνου τον γνωρίζουμε οι περισσότεροι από τον ίδιο και το έργο του κι όμως οι σύγχρονοί του τον αντιμετώπιζαν σαν τον τρελό του χωριού και πρέπει να υπέφερε τα πάνδεινα ο δόλιος από την καζούρα. Πράγματι, ο Γιαννούλης Χαλεπάς, διότι όντως περί του Χαλεπά πρόκειται, έβγαλε ασπροπρόσωπο τον τόπο του κι ας του ’κανε τη ζωή μαύρη.

Ροντέν τον αποκάλεσαν και τον παρομοίασαν με τον Βαν Γκογκ και τον Πικάσο. Μπορεί να φαντάζουν υπερβολικοί οι ως άνω χαρακτηρισμοί, υποκρύπτουν ωστόσο την αυταπόδεικτη αλήθεια ότι ο Χαλεπάς υπήρξε καλλιτεχνική ιδιοφυΐα. Αφοσιώνεται από πιτσιρικάς στη μακρά όσο σπάνια παράδοση του νησιού του στη μαρμαρογλυπτική. Ο πατέρας του με τ’ αδέλφια του, εξάλλου, διαθέτουν φημισμένο εργαστήριο με παραρτήματα σε Βουκουρέστι, Σμύρνη και Πειραιά.

Εμπορο ξακουστό ήθελαν να τον κάνουν, αλλά εκείνος βρήκε τη φιλοσοφική λίθο στο μάρμαρο και διακρίθηκε όσο λίγοι. Τόσο, ώστε το Ιδρυμα της Ευαγγελίστριας τον έστειλε το 1869 με υποτροφία στο Σχολείον των Τεχνών -μετέπειτα ΑΣΚΤ- και κατόπιν στο Μόναχο. Επιστρέφοντας στην Αθήνα είχε ήδη αποσπάσει σημαντικά διεθνή βραβεία.

Λιθοξόος με αναγνώριση, όραμα και αξεπέραστο ταλέντο ολοκλήρωσε εμβληματικά γλυπτά, όπως η «Κοιμωμένη» και ο «Σάτυρος που παίζει με τον Ερωτα». Η μεγαλοφυΐα μολαταύτα φλερτάρει ενίοτε αναπόδραστα με την τρέλα. Χωρίς προφανή λόγο ο Γιαννούλης άρχισε να καταστρέφει τα έργα του και να κλείνεται ερμητικά στον εαυτό του.

Αμαθοι οι Ελληνες συνάδελφοι του Φρόιντ, διέγνωσαν πως η «λόξα» οφείλεται στα λαξεύματα και τον έκλεισαν στο ψυχιατρείο απαγορεύοντας διά ροπάλου, ή ζουρλομανδύα σωστότερα, να ασχολείται με την τέχνη του. Το 1916, έπειτα απ’ τον θάνατο της μητέρας του, η οποία τηρούσε απαρεγκλίτως τα ιατρικά πρωτόκολλα, πείθεται από την ανιψιά του Ειρήνη να εγκατασταθεί στην Αθήνα, όπου διαπρέπει ώς τον θάνατό του, σαν σήμερα το 1938.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΕπιβΙΩΣΗ ΙΔ΄
Το Ριτάκι, Ειρήνη το κολυμπηθράτο της, πρωτοβλέπει το φως το 1906 στη Σμύρνη. Ορισμένοι ρεμπετολόγοι προσδιορίζουν τη γέννησή της το ’13 ή ’14 και λιγότεροι το ’16 ή ’17, αφού καταπώς φαίνεται τα ’κρυβε καλά...
ΕπιβΙΩΣΗ ΙΔ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Τα δέντρα
«Βαδίζεις σε μιαν έρημο. Ακούς ένα πουλί που κελαηδάει. Οσο κι αν είναι απίθανο να εκκρεμεί ένα πουλί στην έρημο, εσύ είσαι υποχρεωμένος να του φτιάξεις ένα δέντρο. Αυτό είναι το ποίημα». Κάπως έτσι όρισε την...
Τα δέντρα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Οσα σπέρνει ο άνεμος
Τεράστια ανθρώπινη αλυσίδα, που κάλυψε απ’ άκρου εις άκρον την πόλη ίσαμε την είσοδο του λιμανιού, σχημάτισαν προχθές οι κάτοικοι της Τήνου, διατρανώνοντας την αντίθεσή τους στην εγκατάσταση θηριωδών...
Οσα σπέρνει ο άνεμος
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μυίγες του σεβδά
Γεννιέται τέτοιες μέρες, το 1882, στη Ναύπακτο και περνάει τα παιδικά του χρόνια σε διάφορες πόλεις, κατά τις μεταθέσεις του δικαστικού πατέρα του, ο οποίος πεθαίνει νωρίς. Αναγκάζεται να εργαστεί σε νεαρή...
Μυίγες του σεβδά
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Περί καταγωγής
Ευτυχώς υπάρχει το θέατρο. Τα ανάποδα ωράρια της εφημερίδας αφήνουν ελάχιστα περιθώρια να κυκλοφορήσεις βράδια ή απογεύματα. Παρότι διαθέτω το προνόμιο της ατέλειας, πηγαίνω σπανίως στο σινεμά.
Περί καταγωγής
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μεθυσμένη ορχήστρα
Μπάρμαν στο «Ξενία» των Δελφών δουλεύει το καλοκαίρι του 1957 ο νεαρός Θόδωρος Παπαθεοδώρου σερβίροντας διάσημους θαμώνες, αφού το ξενοδοχείο συγκαταλέγεται στα πιο μοδάτα της εποχής. Ξεχωρίζει ανάμεσά τους...
Μεθυσμένη ορχήστρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας