Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επιβίωση ΛΓ΄
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επιβίωση ΛΓ΄

  • A-
  • A+
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ.

ΤΟΝ ΓΝΩΡΙΣΑΜΕ ΚΥΡΙΩΣ μέσα από τα μυθιστορήματά του: «Το παγοδρόμιο», «Μακρινό αστέρι», «Αγριοι ντετέκτιβ», «Το Τρίτο Ράιχ», «Φυλαχτό», «Τελευταία νύχτα στη Χιλή», «2666». Χαρακτηρίστηκε ως ο σημαντικότερος Λατινοαμερικανός συγγραφέας της γενιάς του και κέρδισε ηχηρά βραβεία εν ζωή, αλλά και μετά θάνατον. Γεννήθηκε στο Σαντιάγο τον Απρίλη του 1953 και στα δεκαπέντε του μετανάστευσε οικογενειακώς στο Μεξικό. Επέστρεψε στη Χιλή το 1973 για να υποστηρίξει τον Αλιέντε και έπειτα από το πραξικόπημα του Πινοσέτ αυτοεξορίστηκε ξανά στο Μεξικό και αργότερα στην Ισπανία. Πέθανε πρόωρα στη Βαρκελώνη, σαν σήμερα το 2003, από ηπατική ανεπάρκεια. Ο Ρομπέρτο Μπολάνιο, διότι ασφαλώς περί του Μπολάνιο πρόκειται, υπήρξε πρωταρχικά ποιητής. Ιδού δεινό δείγμα των στίχων του:

Η ΕΛΛΗΝΙΔΑ Είδαμε μια γυναίκα μελαχρινή να κατασκευάζει την απόκρημνη ακτή./ Οχι παραπάνω από ένα δευτερόλεπτο, έτσι χτυπημένη απ’ τον ήλιο. Οπως/ τα πληγωμένα βλέφαρα του θεού, το προμελετημένο παιδί της δικιάς μας/ ατέλειωτης παραλίας. Η Ελληνίδα, η Ελληνίδα/ επαναλάμβαναν οι πουτάνες της Μεσογείου, η αύρα/ η μεγαλειώδης: αυτή που αυτοκατευθύνεται, όπως μια φάλαγγα/ από μαρμάρινα αγάλματα, στιγματισμένα από αίμα και βούληση,/ σαν σχέδιο διαβολικό και χαρωπό στηριγμένο από τον ουρανό/ κι από τα μάτια σου. Απορριγμένη από τις πόλεις και τη Δημοκρατία,/ όταν πιστέψω πως όλα είναι χαμένα τα μάτια σου θα εμπιστευτώ./ Οταν η συμπονετική μας ήττα μας πείσει για το άχρηστο/ που είναι να συνεχίζεις μαχόμενος, τα μάτια σου θα εμπιστευτώ.

ΤΑ ΡΟΜΑΝΤΙΚΑ ΣΚΥΛΙΑ Tην εποχή εκείνη ήμουν είκοσι χρόνων/ και ήμουν τρελός./ Είχα χάσει μια χώρα/ αλλά είχα κερδίσει ένα όνειρο./ Και εφόσον είχα εκείνο το όνειρο/ τα υπόλοιπα δεν είχαν σημασία./ Ούτε να δουλεύω ούτε να προσεύχομαι/ ούτε να διαβάζω το ξημέρωμα/ παρέα με τα ρομαντικά σκυλιά./ Και το όνειρο ζούσε μες στο κενό του πνεύματός μου./ Ενα δωμάτιο από ξύλο,/ στο μισοσκόταδο,/ σε έναν από τους πνεύμονες του τροπικού./ Και καμιά φορά επέστρεφα μέσα μου/ κι επισκεπτόμουνα το όνειρο. Αγαλμα διαιωνισμένο/ σε σκέψεις υγρές,/ ένα σκουλήκι άσπρο που διπλωνόταν/ στον έρωτα./ Εναν έρωτα αχαλίνωτο./ Ενα όνειρο μέσα σ’ άλλο όνειρο./ Και ο εφιάλτης μου έλεγε. Θα μεγαλώσεις./ Θα αφήσεις πίσω τις εικόνες του πόνου και του λαβυρίνθου/ και θα ξεχάσεις./ Αλλά εκείνο τον καιρό το να μεγαλώνεις είχε γίνει έγκλημα./ Είμαι εδώ, είπα, μαζί με τα ρομαντικά σκυλιά/ κι εδώ θα μείνω.

ΑΝΑΣΤΑΣΗ Η ποίηση μπαίνει στο όνειρο/ όπως ο δύτης σε μια λίμνη./ Η ποίηση, πιο τολμηρή απ’ τον καθένα/ μπαίνει και πέφτει,/ σαν μολύβι/ σε μια λίμνη άπατη όπως το Λοχ Νες/ ή θολή και άτυχη όπως η λίμνη Μπαλατόν./ Παρατηρήστε τη από το βυθό:/ Ενας δύτης/ αθώος/ τυλιγμένος στα φτερά/ της θέλησης./ Η ποίηση μπαίνει στο όνειρο/ όπως ένας δύτης νεκρός/ στο μάτι του Θεού.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΕπιβΙΩΣΗ Χ
ΥΠΟΣΧΕΘΗΚΑ ΝΑ ΕΠΑΝΕΛΘΩ πριν από τέσσερις Παρασκευές στον τόμο με τα ακυκλοφόρητα ποιήματα του Βασίλη Βασιλικού (Ιωλκός, 2020), που έχω το προνόμιο να κρατώ στα χέρια μου και ο οποίος πρόκειται να κοσμήσει τις...
ΕπιβΙΩΣΗ Χ
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΠροσγεΙΩΣΗ ΛΕ΄
ΤΡΙΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ με δεκάδες αδημοσίευτα ποιήματα του αδελφού της μάνας μου Σταύρου Λογ. Πολυκράτη, που αναχώρησε για τις επουράνιες Μούσες τον περασμένο Νοέμβριο σε ηλικία 97 ετών, μου εμπιστεύτηκε η εξαδέλφη μου...
ΠροσγεΙΩΣΗ ΛΕ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΠροσγεΙΩΣΗ ΚΖ΄
Ο Τριστάν Τζαρά, διότι ασφαλώς περί του Τζαρά πρόκειται, γεννιέται σαν σήμερα το 1896 στο Μοϊνέστι της Ρουμανίας από εβραϊκής καταγωγής οικογένεια.
ΠροσγεΙΩΣΗ ΚΖ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΠροσγεΙΩΣΗ ΚΕ΄
Ο Περικλής Κοροβέσης, τον οποίο συντετριμμένοι κηδεύουμε σήμερα, έλαμψε με τη στάση του κατά τη σύντομη θητεία του στο Κοινοβούλιο την περίοδο 2007-2009.
ΠροσγεΙΩΣΗ ΚΕ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Το άπειρο κλεισμένο σε ανεκτίμητο δώρο
Διαλεχτή Ζευγώλη - Γλέζου. Υπογραμμίζω εξαρχής το όνομα, αφού προχθές, στο φύλλο της Πέμπτης, ο γνωστός δαίμων –του τυπογραφείου τις αλλοτινές εποχές, της φωτοστοιχειοθεσίας την σήμερον.
Το άπειρο κλεισμένο σε ανεκτίμητο δώρο
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αριστούργημα 1.054 μόλις λέξεων
Για τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη ασφαλώς ο λόγος, που βιοποριζόταν γράφοντας ανεκτίμητα διαμάντια λόγου σε έντυπα της εποχής του. Οπως το αριστούργημα των 1.054 λέξεων με τίτλο «Το μοιρολόγι της φώκιας», το...
Αριστούργημα 1.054 μόλις λέξεων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας