Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επιβίωση ΚΣΤ΄

Γιώργης Βιτσιώρης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επιβίωση ΚΣΤ΄

  • A-
  • A+
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ

Αναφέρθηκα προχθές στην κοινή πορεία του ζεύγους Νίτσας και Χρήστου Τσαγανέα στο σανίδι και τη ζωή, τονίζοντας με έμφαση το τροτσκιστικό παρελθόν τους, πίσω απ’ το οποίο κρύβεται ή σωστότερα κινεί πασιφανώς τα νήματα η πολυσχιδής προσωπικότητα του πρώτου συζύγου της συμπαθούς θεατρίνας. Ο Γιώργης Βιτσιώρης, διότι ασφαλώς περί του Βιτσιώρη πρόκειται, πρωτοβλέπει το φως στην οθωμανική Καβάλα το 1899.

Ριζωμένη στην Ιταλία η οικογένεια του πατέρα του Αλέξανδρου, διαθέτει ιδιόκτητο οινοποιείο στη Μάντοβα, ενώ η μάνα του Κατερίνα Βανδή τυγχάνει μονάκριβη θυγατέρα καπνεμπόρου. Κάνουν ανέκαθεν μυστήριο χαρμάνι τα τσιγάρα με τα ποτά, πέσανε στη μαρμίτα απ’ τα σπάργανα τα έξι παιδιά τους και προικίστηκαν ισοβίως με επιρρέπεια στην ευφορική, εθιστική μέθη των μουσών. Ηθοποιοί ο πρωτότοκος, ο Τίμος, κι η Μαίρη και περίφημος ζωγράφος ο Μίμης. Οσο για την Εμμα και τη Θηρεσία –δεν μπορεί– όλο και κάποια τέχνη θα τους ξελόγιασε.

Χάνεται αιφνιδίως ο Αλέξανδρος το 1911 και για να τα βγάλει πέρα η Κατερίνα κατεβαίνει με το ανήλικο τσούρμο της στην Αθήνα. Ο Γιώργης ξεκινά λαμπρές σπουδές, ώσπου θαμπώνεται απ’ τα θέλγητρα της ταλαντούχας αρτίστας Ελένης Λάσκαρη. Τα εγκαταλείπει όλα και παρακολουθεί για χάρη της μαθήματα υποκριτικής. Εμφανίζεται μάλιστα στο πλάι της με τους θιάσους της Κυβέλης και της Κοτοπούλη, αποσπώντας επαινετικές κριτικές ως πολλά υποσχόμενος ανατέλλων αστήρ.

Εκείνο που ουδέποτε παρατάει, ωστόσο, είναι η εναργής και ενεργός δράση του στις αιρετικές παρεκκλίσεις της Αριστεράς. Εντάσσεται νωρίς στη νεολαία του ΣΕΚΕ και το 1921 στην Κουμμουνιστική Ενωση. Επειτα από την κοπτάτσια Ζαχαριάδη συνεχίζει στην τάση «Το αρχείο του μαρξισμού», δεύτερος τη τάξει μετά τον Μήτσο Γιωτόπουλο. Εντωμεταξύ παντρεύεται την αγαπημένη του –αναγράφεται έκτοτε στις μαρκίζες Νίτσα Βιτσιώρη– και το ’24 γεννιέται η κόρη τους Λιάνα, ηθοποιός, στιχουργός και μετέπειτα σύζυγος του κονφερανσιέ Γιώργου Οικονομίδη. Ιδεολογικά και πολιτικά ταυτισμένος με τον Λέοντα Νταβίντοβιτς, διατηρεί μαζί του διαρκή διασύνδεση.

Ιδού πώς περιγράφει η Νίτσα –Τσαγανέα πια– την πρώτη τους επαφή στα Πριγκιπονήσια: «Ημουν στην Πόλη με θίασο, όταν ο Γ.Β. ήρθε για συνάντηση του Τρότσκι. Ημαστε τότε χωρισμένοι. Πήγαμε παρέα να δούμε τον μεγάλο εξόριστο στην Πρίγκηπο. Εκεί βρήκαμε έναν Τρότσκι ενθουσιώδη, θερμό, εγκάρδια συντροφικό, ακατάβλητο, χιουμοριστικό, με πίστη στο μέλλον. Τίποτε δεν έδειχνε πεσιμισμό έπειτα από την ήττα και καταστροφή της Αντιπολίτευσης στη Ρωσία. Τόσο ο Τρότσκι όσο και η Νατάλια μας αγκάλιασαν και μας φιλούσαν συντροφικότατα. Αισθάνομαι ευτυχής γι’ αυτή τη γνωριμία. Και με συγκίνηση αναφέρω ότι όταν πέρασε ο εγγονός του Τρότσκι από την Αθήνα τον φιλοξένησα σπίτι μου τρεις μέρες».

Ο Κούστας, που διευκολύνει τον Βιτσιώρη στο ταξίδι, προσθέτει ότι ο Τρότσκι τούς φίλησε όταν άκουσε πως ρίξανε στην Ελλάδα το σύνθημα των σοβιέτ. Στοχοποιημένος απ’ την ηγεσία του ΚΚΕ –τον αποκαλεί με πρωτοσέλιδα στον Ριζοσπάστη «αχρείο χαφιέ», «δολοφόνο του αρχειοφασισμού» και «πράκτορα του Χίτλερ»–, αλλά και τη δικτατορία του Μεταξά, που τον εκτοπίζει σε ξερονήσια, καταφεύγει το 1937 στο Παρίσι ύστερα από παρότρυνση του ίδιου του Τρότσκι. Πρωταγωνιστεί στην αντίσταση κατά των ναζί και παρασημοφορείται από τον Ντε Γκολ μετά τον Πόλεμο. Αν έμενε στην Ελλάδα και γλίτωνε από τις περιποιήσεις της ΟΠΛΑ, θα αντιμετώπιζε αναμφίβολα τα εκτελεστικά αποσπάσματα και τα κολαστήρια του μετεμφυλιακού κράτους. Στη Γαλλία διακρίνεται και ως ηθοποιός στον κύκλο των Μπαρό, Σινιορέ, Πρεβέρ, Μποβουάρ και Σαρτρ. Ενταφιάζεται το 1954 δίπλα στον δολοφονημένο από τον Στάλιν γιο του Τρότσκι, Λεόν Σεντόφ.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΕπιβΙΩΣΗ ΚΔ΄
​​​​​​​Ναρκοθετούν ενίοτε το πεπρωμένο ειρωνικές όσο και μακάβριες συμπτώσεις, όπως στην περίπτωση του ηθοποιού Χρήστου Τσαγανέα που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1906 στη Βραΐλα της Ρουμανίας και πέθανε στην Αθήνα...
ΕπιβΙΩΣΗ ΚΔ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΠροσγεΙΩΣΗ ΚΗ΄
Κοντεύει να μας χαζέψει εντελώς ο αναγκαστικός εγκλεισμός. Λαμπρή με τα σκοτεινά ντουβάρια να σε πλακώνουν δεν αντέχεται.
ΠροσγεΙΩΣΗ ΚΗ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ονοματεπώνυμα
Η καθοδήγηση. Κομψός όρος, τον οποίον μετέρχεται η απανταχού Αριστερά για να περιγράψει την παντοδυναμία της ηγεσίας, την ανεξέλεγκτη και απόλυτη εξουσία που ασκούσε και εξακολουθεί ως έναν βαθμό να ασκεί σε...
Ονοματεπώνυμα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ο Κόκκορας
Μυστήρια πράσα! Οι αναρχικοί αφιερώνουν τη ζωή τους στον αγώνα για την έλευση του ελευθεριακού κομμουνισμού –άπλετη ισότητα και ελευθερία, πά’ να πει– κι όμως φυλάκισαν το Αλφα της αναρχίας μέσα σε κύκλο, ο...
Ο Κόκκορας
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Απλωτές στον βούρκο της ανελευθερίας
Μπορεί να πνίγεται τώρα στα ρηχά, αλλά υπήρξε πρωταθλήτρια της κολύμβησης η Ελένη Αυλωνίτου –περί αυτής ασφαλώς πρόκειται–, η οποία αρέσκεται να χτυπάει κατά τον μήνα των διακοπών, μετατρέποντας σε είδηση τον...
Απλωτές στον βούρκο της ανελευθερίας
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ξεπαστρέματα
Σαν σήμερα το μακρινό 1936 στην άλλοτε ειδυλλιακή Σοβιετική Ενωση, πατρίδα του παγκόσμιου προλεταριάτου, ο Γκριγκόρι Ζινόβιεφ και ο Λεβ Κάμενεφ, ηγετικές μορφές του ΚΚΣΕ και στενοί συνεργάτες του Λένιν,...
Ξεπαστρέματα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας