• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    16°C 12.5°C / 17.9°C
    0 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 11.9°C / 15.8°C
    1 BF
    79%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.4°C / 17.9°C
    0 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 12.5°C
    0 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    2 BF
    71%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.2°C / 15.2°C
    1 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.4°C / 10.1°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.4°C / 18.6°C
    1 BF
    83%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 18.7°C
    4 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.9°C / 15.9°C
    1 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.2°C / 18.5°C
    4 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.5°C / 13.5°C
    2 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.9°C / 17.9°C
    2 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 12.5°C
    2 BF
    87%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.7°C / 12.5°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.8°C / 19.9°C
    4 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.7°C / 18.1°C
    1 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.3°C / 14.4°C
    1 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.0°C / 15.9°C
    1 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    88%

Οδυσσέας Ανδρούτσος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επιβίωση ΙV

  • A-
  • A+

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ

Μακάριοι οι κατσαπλιάδες. Οι πτωχοί στην τσέπη, αλλά ζάμπλουτοι σε αισθήματα και αισθήσεις. Σαν σήμερα το 1961 φιλοξενείται στο Μουσείο του Λούβρου αναδρομική έκθεση με έργα του Μυτιληνιού αυτοδίδακτου λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ Κεφαλά ή Κεφάλα. Οι Κατσαντώνηδες, οι Κολοκοτρωναίοι και οι Ανδρούτσοι τρώνε λάχανο τους Λουδοβίκους με την αλαζονική τους αυλή και μάλιστα εκτός έδρας. Η εκδίκηση της γυφτιάς σε όλο της το μεγαλείο. Ο μπερντές του Καραγκιόζη κατακτά διά παντός τις διεθνείς σκηνές και τα Παρίσια.

Αριστερός εξ απαλών ονύχων τυγχάνει ο αιρετικός των χρωμάτων και των αισθήσεων, πληρώνοντας βαρύ τίμημα για την ιδιαιτερότητά του. Δεν έχει εφευρεθεί, ασφαλώς, η πολυθρύλητη παράταξη γύρω στο 1870, οπότε πρωτοβλέπει το φως στη Βαρειά Λέσβου. Ζερβοχέρης είναι απλώς ο καψερός, αμάρτημα ασυγχώρητο στον καιρό του.

Συνωμοτούν δάσκαλοι και γονείς, μετέρχονται καταπιεστικά τερτίπια, προσπαθώντας να τον κάνουν δεξιόχειρα. Το σχολείο τον απωθεί ως εκ τούτου και κλείνεται βαθιά στον εαυτό του, βρίσκοντας μοναδικό καταφύγιο στη ζωγραφική, δίπλα στον αγιογράφο παππού του. Δεν τον χωρά το νησί. Δουλεύει καβάσης, θυρωρός πά’ να πει, στο Ελληνικό Προξενείο της Σμύρνης, ώσπου τα παρατάει και κατατάσσεται εθελοντής στον άτυχο πόλεμο του 1897.

Κάπως αργά φθάνει στη Θεσσαλία, όταν οι μάχες έχουν κριθεί οριστικά. Ξεμένει στον Βόλο και το Πήλιο, όπου φυτοζωεί φτιάχνοντας νωπογραφίες σε σπίτια και μαγαζιά για ένα πιάτο φαΐ και τα κατρουτσάκια του. Κυκλοφορεί μονίμως με φουστανέλα και γίνεται περίγελως των πάντων. Οι πιτσιρικάδες τον παίρνουν το κατόπι με τενεκάκια. Συμμετέχουν όμως με κέφι στις θεατρικές παραστάσεις που διοργανώνει κατά τις εθνικές επετείους και τις Απόκριες ντυμένος συνήθως Μεγαλέξαντρος.

Εικονογραφεί το αρχοντικό του τσιφλικά Γιάννη Κοντού στην Ανακασιά, που σήμερα λειτουργεί ως Μουσείο Θεόφιλου. Ο οικοδεσπότης μετατρέπεται σε προστάτη του. Τα διαρκή πειράγματα του κόσμου, ωστόσο, τον αναγκάζουν να επιστρέψει στη Μυτιλήνη περί το 1927. Εκεί τον ανακαλύπτει ο συγχωριανός του από τη Βαρειά Στρατής Ελευθεριάδης, ο οποίος διαπρέπει στη Γαλλία ως τεχνοκριτικός και συλλέκτης με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Τεριάντ.

Στενός φίλος και συνεργάτης των Μιρό, Μπονάρ, Μπρακ, Ματίς και Πικάσο, αναγνωρίζει εξαρχής την αξία του ρακένδυτου πατριώτη του. Τον προμηθεύει καμβάδες και ανεξίτηλα χρώματα για να μη χάνεται το έργο του στα υγρά ντουβάρια. Του πληρώνει αδρό μεροκάματο για να ζωγραφίζει και οι πίνακες ταξιδεύουν στο Παρίσι. Είναι η εποχή που οι παραδοσιακές μάσκες εξ Αφρικής θεωρούνται αριστουργήματα στους εικαστικούς κύκλους της Εσπερίας. Ο Τεριάντ επιβάλλει τον Θεόφιλο και τον διασώζει στους κατοπινούς.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Καλόγρια πόρνη
Η χαρισματική προσωπικότητά της ενέπνευσε λογοτέχνες, ζωγράφους, γλύπτες, φωτογράφους που παρέδωσαν στην αιωνιότητα τη μυστηριακή και ακαταμάχητη γοητεία της.
Καλόγρια πόρνη
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Τρεις αράδες
Εντόπισα μικρό τόμο με τίτλο «Ιστορίες σε τρεις γραμμές» («Ερμα», 2020) στο φεστιβάλ «Books’n’Beer» που διοργάνωσαν το περασμένο Παρασκευοσαββατοκύριακο στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης οι μικροί οίκοι και έτυχε...
Τρεις αράδες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ιεροσυλίες
Χαστούκι ηχηρό μπας και βγάλει το άχτι του θα μπορούσε να δώσει στον βλάσφημο αδαή που ασέλγησε στην τοιχογραφία του ο ίδιος ο «βέβηλος» βεβηλωμένος με ελαφρώς παραφρασμένη δική του «παραληρητική βωμολοχική»...
Ιεροσυλίες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μια φούχτα φως
ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΜΠΛΟ ΠΙΚΑΣΟ, με το περίφημο σκίτσο, τη θυσία του Νίκου Μπελογιάννη, που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1915, εξύψωσαν διεθνούς ακτινοβολίας μορφές των γραμμάτων και των τεχνών.
Μια φούχτα φως
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Δεύτερο Κύμα ΛΔ΄
Μας έλαχε των άμοιρων να καθαρίσει τον τόπο ένας Κασιδιάρης. Κι εμείς οι αχάριστοι τον σύραμε στα δικαστήρια κι απολαμβάνουμε με χαιρεκακία να οδηγείται σιδηροδέσμιος στην μπουζού.
Δεύτερο Κύμα ΛΔ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η λάμψη
Περασμένα μεσάνυχτα της 26ης προς την 27η Νοεμβρίου 1942. Ογδόντα έξι μαχητές του ΕΛΑΣ, πενήντα δύο του ΕΔΕΣ και δώδεκα σαμποτέρ, έχουν μόλις ανατινάξει τη γέφυρα του Γοργοποτάμου. Ο απόηχος του «μπαμ» δόνησε...
Η λάμψη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας