Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επιβίωση ΙV

Οδυσσέας Ανδρούτσος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επιβίωση ΙV

  • A-
  • A+

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ

Μακάριοι οι κατσαπλιάδες. Οι πτωχοί στην τσέπη, αλλά ζάμπλουτοι σε αισθήματα και αισθήσεις. Σαν σήμερα το 1961 φιλοξενείται στο Μουσείο του Λούβρου αναδρομική έκθεση με έργα του Μυτιληνιού αυτοδίδακτου λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ Κεφαλά ή Κεφάλα. Οι Κατσαντώνηδες, οι Κολοκοτρωναίοι και οι Ανδρούτσοι τρώνε λάχανο τους Λουδοβίκους με την αλαζονική τους αυλή και μάλιστα εκτός έδρας. Η εκδίκηση της γυφτιάς σε όλο της το μεγαλείο. Ο μπερντές του Καραγκιόζη κατακτά διά παντός τις διεθνείς σκηνές και τα Παρίσια.

Αριστερός εξ απαλών ονύχων τυγχάνει ο αιρετικός των χρωμάτων και των αισθήσεων, πληρώνοντας βαρύ τίμημα για την ιδιαιτερότητά του. Δεν έχει εφευρεθεί, ασφαλώς, η πολυθρύλητη παράταξη γύρω στο 1870, οπότε πρωτοβλέπει το φως στη Βαρειά Λέσβου. Ζερβοχέρης είναι απλώς ο καψερός, αμάρτημα ασυγχώρητο στον καιρό του.

Συνωμοτούν δάσκαλοι και γονείς, μετέρχονται καταπιεστικά τερτίπια, προσπαθώντας να τον κάνουν δεξιόχειρα. Το σχολείο τον απωθεί ως εκ τούτου και κλείνεται βαθιά στον εαυτό του, βρίσκοντας μοναδικό καταφύγιο στη ζωγραφική, δίπλα στον αγιογράφο παππού του. Δεν τον χωρά το νησί. Δουλεύει καβάσης, θυρωρός πά’ να πει, στο Ελληνικό Προξενείο της Σμύρνης, ώσπου τα παρατάει και κατατάσσεται εθελοντής στον άτυχο πόλεμο του 1897.

Κάπως αργά φθάνει στη Θεσσαλία, όταν οι μάχες έχουν κριθεί οριστικά. Ξεμένει στον Βόλο και το Πήλιο, όπου φυτοζωεί φτιάχνοντας νωπογραφίες σε σπίτια και μαγαζιά για ένα πιάτο φαΐ και τα κατρουτσάκια του. Κυκλοφορεί μονίμως με φουστανέλα και γίνεται περίγελως των πάντων. Οι πιτσιρικάδες τον παίρνουν το κατόπι με τενεκάκια. Συμμετέχουν όμως με κέφι στις θεατρικές παραστάσεις που διοργανώνει κατά τις εθνικές επετείους και τις Απόκριες ντυμένος συνήθως Μεγαλέξαντρος.

Εικονογραφεί το αρχοντικό του τσιφλικά Γιάννη Κοντού στην Ανακασιά, που σήμερα λειτουργεί ως Μουσείο Θεόφιλου. Ο οικοδεσπότης μετατρέπεται σε προστάτη του. Τα διαρκή πειράγματα του κόσμου, ωστόσο, τον αναγκάζουν να επιστρέψει στη Μυτιλήνη περί το 1927. Εκεί τον ανακαλύπτει ο συγχωριανός του από τη Βαρειά Στρατής Ελευθεριάδης, ο οποίος διαπρέπει στη Γαλλία ως τεχνοκριτικός και συλλέκτης με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Τεριάντ.

Στενός φίλος και συνεργάτης των Μιρό, Μπονάρ, Μπρακ, Ματίς και Πικάσο, αναγνωρίζει εξαρχής την αξία του ρακένδυτου πατριώτη του. Τον προμηθεύει καμβάδες και ανεξίτηλα χρώματα για να μη χάνεται το έργο του στα υγρά ντουβάρια. Του πληρώνει αδρό μεροκάματο για να ζωγραφίζει και οι πίνακες ταξιδεύουν στο Παρίσι. Είναι η εποχή που οι παραδοσιακές μάσκες εξ Αφρικής θεωρούνται αριστουργήματα στους εικαστικούς κύκλους της Εσπερίας. Ο Τεριάντ επιβάλλει τον Θεόφιλο και τον διασώζει στους κατοπινούς.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η λάμψη
Περασμένα μεσάνυχτα της 26ης προς την 27η Νοεμβρίου 1942. Ογδόντα έξι μαχητές του ΕΛΑΣ, πενήντα δύο του ΕΔΕΣ και δώδεκα σαμποτέρ, έχουν μόλις ανατινάξει τη γέφυρα του Γοργοποτάμου. Ο απόηχος του «μπαμ» δόνησε...
Η λάμψη
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Οδύσσεια της διαψευσμένης ελπίδας
Ιδιαζόντως ειδεχθείς οι μέθοδοι των ανάξιων ηγεσιών των κομμουνιστικών κομμάτων, μου ήταν ήδη γνωστές. Ομως η πένα της Κατίνας Λατίφη μεταδίδει αλλιώτικη ζωντάνια και παραστατικότητα. Κατορθώνει να μετατρέψει...
Οδύσσεια της διαψευσμένης ελπίδας
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ονοματεπώνυμα
Η καθοδήγηση. Κομψός όρος, τον οποίον μετέρχεται η απανταχού Αριστερά για να περιγράψει την παντοδυναμία της ηγεσίας, την ανεξέλεγκτη και απόλυτη εξουσία που ασκούσε και εξακολουθεί ως έναν βαθμό να ασκεί σε...
Ονοματεπώνυμα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παράλληλοι βίοι
Μαχνό, Νέστωρ Ιβάνοβιτς και Λέων Νταβίντοβιτς Μπροναστάιν: δύο πρόσωπα που οι ζωές και η πολιτεία τους συνδέθηκε με την Οκτωβριανή Επανάσταση.
Παράλληλοι βίοι
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αστοχα τεστ
Μπορεί η υπουργός Παιδείας να διαπνέεται από το ιδεολόγημα της «αριστείας» και να διέπρεψε ενδεχομένως στα Χάρβαρντ, αλλά, να με συμπαθούν οι ψηφοφόροι της, από Ιστορία δεν σκαμπάζει γρυ.
Αστοχα τεστ
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Σύνθετο δίδυμο
Αφήνω οπαδούς και πολιτικάντηδες στη μίζερη εικονική τους πραγματικότητα για να αναφερθώ σε μια μοιραία συνάντηση που κυριολεκτικά παρά τρίχα δεν άλλαξε τον ρου της Ιστορίας.
Σύνθετο δίδυμο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας