Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Προσγείωση ΞΒ΄
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Προσγείωση ΞΒ΄

  • A-
  • A+
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΟΡΟΝΟΪΟΥ.

Οι επιθέσεις με βιτριόλι για ξεκαθάρισμα λογαριασμών επανήλθαν στην επικαιρότητα με αφορμή το πρόσφατο ειδεχθές περιστατικό της Καλλιθέας. Ανάγονται, ωστόσο, στους σκοτεινούς καιρούς του Μεσαίωνα. Κατά τη σύγχρονη εποχή διαδόθηκαν μέσω της αστυνομικής λογοτεχνίας το 1930. Απατημένη ηρωίδα του Αρθουρ Κόναν Ντόιλ περιχύνει θειικό οξύ στο πρόσωπο του άκαρδου βαρόνου εραστή της. Οντας γιατρός ο συγγραφέας, περιγράφει με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες τα ολέθρια αποτελέσματα του αποκρουστικού συμβάντος. Τον Οκτώβριο του 1932 πρωτάκουστη ανταπόκριση από τη Νανσί της Γαλλίας με τίτλο «Πώς παρεμόρφωσε την αντίζηλό της» σοκάρει τους αναγνώστες των αθηναϊκών εφημερίδων. Λίγο αργότερα, η νεαρή Κούλα Ράμμου τυφλώνει με οξύ τον εργοδότη της Ασημάκη Κουτσογιάννη που δεν τήρησε την υπόσχεση να τη στεφανωθεί. Ακολουθεί κατά πόδας η τριάντα ενός ετών Ειρήνη Πασχύλη με παθόντα τον εισοσιεννιάχρονο Κώστα Πυρόβολο.

Ξακουστή βιτριολίστρια κατά τον Μεσοπόλεμο υπήρξε η μετέπειτα αθάνατη λαϊκή ερμηνεύτρια Σωτηρία Μπέλλου. Γράφτηκαν μισές αλήθειες σχετικά τούτες τις μέρες, οπότε αφήνουμε την ίδια να διηγηθεί τα καθέκαστα μέσα από τον βιογραφικό τόμο της Σοφίας Αδαμίδου «Πότε ντόρτια πότε εξάρες, η περιπλανώμενη ζωή μιας ρεμπέτισσας» (Πατάκης, 2005). Ατίθασο αγοροκόριτσο, μεγαλώνει στη συντηρητική κοινωνία της Χαλκίδας. Ο ανυπότακτος χαρακτήρας της δεν αφήνει άλλη επιλογή στον ευυπόληπτο μεγαλομπακάλη πατέρα της Κυριάκο απ’ το να την παντρέψει νωρίς. Την αρραβωνιάζει στα δεκάξι της με τον Γιάννη, γόνο φιλικής οικογένειας. Πιτσιρίκος κι εκείνος, την υπεραγαπά, αλλά δεν αντέχει τα διαρκή καψόνια της. Οταν η Σωτηρία πετάει μια μέρα τη βέρα στο πάτωμα, αναγκάζοντάς τον να την ψάχνει μπουσουλώντας με υπόκρουση τα τρανταχτά γέλια της, καταλαβαίνει πως το συνοικέσιο δεν έχει μέλλον και το διαλύει εκών - άκων.

Υποπίπτει το 1938 η μικρά στο σφάλμα να ανταποκριθεί στα γλυκοκοιτάγματα του εκδηλωτικού ελεγκτή των ΚΤΕΛ Βαγγέλη Ντριμπούρα που συχνάζει στο μαγαζί τους. Τον θέλει κι αυτή, οπότε ο πατέρας της λέει ευχαρίστως το «ναι», προικίζοντάς την πλουσιοπάροχα. Ο σύζυγος την κακομεταχειρίζεται κι η Μπέλλου δεν σηκώνει μύγα στο σπαθί της. Μόλις ανακαλύπτει πως έχει ερωμένη, γεμίζει ένα μπουκάλι με βιτριόλι και: «Πάω στο καφενείο, που ήταν δίπλα στα πρακτορεία, όπου σύχναζε ο προκομμένος, και το αδειάζω σ’ ένα ποτήρι του καφέ για να μην υποψιαστεί τίποτε. Καθόταν με κάτι άλλους και τα πίνανε, αλλά για καλή του τύχη φόραγε γυαλιά ηλίου. Πάω εκεί, τον πλησιάζω. “Βαγγέλη, τι κάνεις” του λέω και του σερβίρω το βιτριόλι στα μούτρα και του ’κανα εγκαύματα». Τρώει τρία χρονάκια από τα οποία εκτίει έξι μήνες στου Αβέρωφ, όπου μυείται στον ομοφυλοφιλικό έρωτα από στοργική ανθρωποφύλακα. Ουδέποτε δίνει διαζύγιο στον Βαγγέλη, ούτε κι εκείνος το ζητά. Τον συναντά πού και πού, ώς το ’77 που πεθαίνει, στη σχολή οδηγών που διατηρεί στην Αθήνα, κι εκείνος την ακούει συχνά στα πάλκα. Τι τα θες! «Μετά απ’ όσα μου ’κανε, του ’δωσα κι εγώ το πανάκι του και ησύχασε» λέει.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Γυναίκες
Οταν συνωμοτούν οι γυναίκες, οι άντρες καλά θα κάναμε να ξεπορτίζουμε ακροποδητί, ρίχνοντας μια κλεφτή ματιά στα νώτα μας, μόλις βγαίνουμε απ’ το οπτικό τους πεδίο και να γινόμαστε Λούηδες. Ειδάλλως...
Γυναίκες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΕπιβΙΩΣΗ ΛΔ΄
Ενταγμένη στις γραμμές της ΕΠΟΝ, η Ηρώ Κωνσταντοπούλου δεν διστάζει να αναλάβει τις πιο παράτολμες αποστολές, τις οποίες εκτελεί με ενθουσιασμό και αυταπάρνηση.
ΕπιβΙΩΣΗ ΛΔ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Εγώ, η άνθρωπος
ΜΕ ΞΕΝΙΖΕΙ ΑΝΕΚΑΘΕΝ ο διαχωρισμός μεταξύ ανδρικής και γυναικείας ποίησης θεωρώντας τον υποτιμητικό για τις γυναίκες. Θεωρητικοί της λογοτεχνίας,...
Εγώ, η άνθρωπος
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Φωτισμένος ηγεμών
Απλά νοήματα, που ο λαός ενώ χρειάζεται μόλις επτά λέξεις να τα εκφράσει, ό,τι φάμε, ό,τι πιούμε κι ό,τι αρπάξουμε, φέρ’ ειπείν, ο προικισμένος διανοούμενος τα αναλύει σε ολόκληρη διατριβή, παραθέτοντας...
Φωτισμένος ηγεμών
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Καρδιά με σαλόνι
Αναντιρρήτως κάθε κείμενο περιέχει ρυθμό, εκπέμπει ιδιότυπη μελωδία. Ρητώς και κατηγορηματικώς, λοιπόν, τα γραπτά διαθέτουν εσωτερικό τέμπο· δεν χρειάζονται μουσικό χαλί για να αναδειχτούν. Κι όμως, σήμερα θα...
Καρδιά με σαλόνι
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες ΧΧVΙΙ
Η Ελβίρα θόλωσε. Ηξερε ότι ο Νώντας –δεν μπορεί– θα πήγαινε και μ’ άλλες. Δεν την ένοιαζε όμως. Τα παρένθετα πρόσωπα φρεσκάριζαν και δυνάμωναν τον δεσμό τους. Προέβαινε, άλλωστε, κι αυτή σε ατασθαλίες με τον...
Παραχαράκτες ΧΧVΙΙ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας