Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μελοποίηση

 Ιάκωβος Καμπανέλλης

EUROKINISS/ΜΠΟΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μελοποίηση

  • A-
  • A+

ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ το 1921 στη Νάξο, αλλά εγκαθίσταται οικογενειακώς στην Αθήνα το 1935. Γνωρίζει τη ναζιστική φρίκη στο Μαουτχάουζεν. Επιστρέφοντας αφιερώνεται στο θέατρο, υπογράφοντας πρωτοποριακά κείμενα νεορεαλισμού με έντονα στοιχεία συμβολισμού. Θεωρείται ο ανανεωτής και ο πατριάρχης του. Στο έργο του Καμπανέλλη, διότι περί του Ιάκωβου πρόκειται, είναι πανταχού παρούσα η ποίηση. Ιδού ταπεινό απάνθισμα:

ΤΟΥ ΧΩΡΙΣΜΟΥ Μην παντρευτείς τη μοναξιά/ μην πάρεις το σκοτάδι/ τραγούδα πάλι κάθε βράδυ/ και φέρνε με κοντά.// Βάλε σημάδι εσπερινό/ τ’ άστρο που μου ’χεις δώσει/ το βλέμμα μου θα σ’ ανταμώσει/ ψηλά στον ουρανό.// Τρίκλωνη μόνη σιδεριά/ δράκοι που φοβερίζουν/ αυτά μονάχα μας χωρίζουν/ ανάσα μου γλυκιά.// Οσα η αγάπη μας χωρά/ καλή μου μην τ’ αρνιέσαι/ την άνοιξη στον κήπο δέσε/ και κοίταζε μακριά.

ΚΑΛΗΝ ΕΣΠΕΡΑΝ ΑΦΕΝΤΑΔΕΣ, καλώς ορίσατε κυράδες./ Μέλισσες μάζεψαν τη γύρη, τη φέρανε στο πανηγύρι./ Οι μέλισσες ζυμώνουν μέλι, ήλιε μου φάε και μη σε μέλει./ Τα φίδια φέραν το φαρμάκι, τα παλληκάρια το μεράκι./ Το μπρούσκο βράζει στο βαρέλι, ήλιε μου πιες και μη σε μέλει./ Με όσα κι αν πω κι ό,τι κι αν δείτε, να μη μου παραξενευτείτε./ Οσα χωράνε στην αλήθεια, δεν τα βαστάν τα παραμύθια.// Κελαηδάνε οι γαϊδάροι και γκαρίζουν τα πουλιά./ Βγάζει κρίνους η τσουκνίδα, σκόρδα η τριανταφυλλιά./ Η πορτοκαλιά κρεμμύδια και καρπούζια η μηλιά.// Θέλω να σ’ έχω και να μ’ έχεις, τα μυστικά μου να κατέχεις./ Τα μάτια σου είναι ο ουρανός μου και το τραγούδι σου ο καημός μου./ Γαλάζια θάλασσα η ποδιά σου, άστρα στολίζουν τα μαλλιά σου./ Ο Αυγερινός σαν πρωτοφέξει, ο ήλιος θα ’ρθει να σε κλέψει./ Θα ’χει βιολιά για να χορέψεις και δώρα για να σε πλανέψει.// Βόσκουν βάρκες στο λιβάδι, χορταριάζει ο ουρανός./ Βγαίνει ο ήλιος απ’ τη δύση, κακκαρίζει ο Αυγερινός/ και τ’ αυγά κλωσάει ο λύκος, που ’καμε ο πετεινός.// Αγιε μου Γιώργη καβαλάρη έβγα ψηλά στο κεφαλάρι,/ βάλε και την αρματωσιά σου, καβάλα στ’ άλογο και βιάσου./ Το δράκο χτύπα να σκοτώσεις, την κοπελιά να λευτερώσεις./ Η κοπελιά είναι δική σου κι είναι γλυκιά σαν το ψωμί σου/ και δροσερή σαν το κρασί σου, η κοπελιά είναι δική σου.

Ο ΕΧΘΡΟΣ ΛΑΟΣ Ηταν πατριώτη ένας λαός/ ένας μεγάλος τοπικός εχθρός.// Θέλανε να ’χουν όλοι το σπιτάκι τους/ καθημερινά το μεροκαματάκι τους/ να ’χουν ακόμα κι άμα θα κακογεράσουν/ μια συνταξούλα για να μην πεινάσουν.// Νιώθεις πατριώτη τι εχθρός/ ήταν τούτος ο παλιολαός.// Θέλανε να μην περπατούν στα τέσσερα/ να σκέφτονται και να μιλούν ελεύθερα/ να κυβερνάει αυτός που θα ’χουνε διαλέξει/ κανένας πια να μην τους κοροϊδέψει.// Θέλαν το νόμο φίλο κι όχι φύλακα/ να μη φοβούνται πια τον χωροφύλακα/ την περηφάνια τους κανείς να μην πληγώνει/ ούτε την πόρτα τους να ξεκλειδώνει.// Ονειρα χίλια μέσα στο κεφάλι τους/ τ’ αποθηκεύανε στο προσκεφάλι τους./ Χρόνια καλύτερα ελπίζανε να ’ρθούνε/ το σήμερα οι ληστές δεν εχτιμούνε.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ψάλτρες φωνές
Ο ισπανικής καταγωγής Λορέντζος Μαβίλης γεννήθηκε στο Θιάκι τον Σεπτέμβριο του 1860, έζησε στους Κορφούς, τη Γερμανία και την Αθήνα και πέθανε από εχθρική σφαίρα στη Μάχη του Δρίσκου κοντά στα Γιάννενα,...
Ψάλτρες φωνές
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αέρας εξοχής
ΑΝΑΧΩΡΗΣΕ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΟΥΡΑΝΙΑ εξάστιχα τέτοιες μέρες του 1988 ένας από τους σημαντικότερους μεταπολεμικούς ποιητές μας. Ιδού δεινό δείγμα της γραφής του Τάσου Λειβαδίτη:
Αέρας εξοχής
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Πράσινο σαπούνι
Ομιλώ για τον Νίκο Εγγονόπουλο, εκ των βασικών εκπροσώπων της γενιάς του ’30 και των εισηγητών του παρ’ ημίν υπερρεαλισμού. Διορθώνω το ανεπίτρεπτο σφάλμα με στίχους από την πρώτη του συλλογή «Μην ομιλείτε εις...
Πράσινο σαπούνι
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Θυγάτηρ πάσης αρετής η αργία
Επαίνεσαν ορισμένοι φίλοι το αφιερωμένο στη μνήμη του Ασημάκη Γιαλαμά χθεσινό μας σημείωμα. «Τιμά μια σύγχρονη χρονογραφική στήλη να μην ξεχνά τους παλαιούς, αξεπέραστους μάστορες του είδους», υπογράμμισαν,...
Θυγάτηρ πάσης αρετής η αργία
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μετέωρα λόγια
Χημικός, αλλά και καθηγήτρια Ιατρικής με διεθνές ερευνητικό έργο, εκτός από τα επιστημονικά περιοδικά, δημοσιεύει ταυτοχρόνως σε λογοτεχνικά έντυπα εξαιρετικούς στίχους, αφού τα γιατροσόφια αδυνατούν να την...
Μετέωρα λόγια
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ακυβέρνητο πλοίο χωρίς φώτα κι ανθρώπους
Ιδιόρρυθμος και καινοτόμος, ο Γιάννης Σκαρίμπας –διότι ασφαλώς περί του Σκαρίμπα πρόκειται– από τα τρελά νερά του Ευρίπου ταρακούνησε τα ατάραχα ύδατα του εφησυχασμού και της υποκρισίας μας, ανοίγοντας...
Ακυβέρνητο πλοίο χωρίς φώτα κι ανθρώπους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας