Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Φλόγινα φτερά
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Φλόγινα φτερά

  • A-
  • A+

Καίτοι καταγόταν από την Κρήτη, γεννήθηκε τέτοιες μέρες του 1895 στην Πόλη, όπου φοίτησε στη Ζάππειο Σχολή. Σπούδασε ελληνική και γαλλική φιλολογία σε Αθήνα και Παρίσι και δίδαξε ως φιλόλογος σε Αττική και Χανιά. Δημοσιεύει από τα μικράτα της εξαίρετους στίχους στον «Νουμά» και τυπώνει αργότερα έξι ποιητικές συλλογές, πεζογραφία και θέατρο. Δίπλα στο πατρικό της, Δώρα Μοάτσου, προστίθεται το 1929 το Βάρναλη, έπειτα από τον γάμο της με τον μεγάλο μας ποιητή, με τον οποίο γνωρίζεται στο Παρίσι και ζει μαζί του, αλλά όχι στη σκιά του, ώς τον θάνατό του, το 1974. Ιδού δείγμα της δουλειάς της:

ΣΤΕΡΝΗ ΒΡΑΔΙΑ Βάλε την πλουμιστή σου φορεσιά,/ Μαριώ, και στο λαιμό σου τα φλωριά,/ και δυο πλεξίδες ρίξε τα μαλλιά σου./ Απόψε είν’ η στερνή μας η βραδιά/ θε να ’ρθουμε, με τ’ άλλα τα παιδιά/ για ξεφαντώματα στη γειτονιά σου.//

Στου κύρη σου κι εσύ το καπηλειό/ θα χύνεις, στα ποτήρια μας παλιό/ κρασάκι, χρυσοκόκκινο μοσχάτο./ Στην πυρή τη ματιά μου θε να κλειω/ λαχτάρα των τρελώ σου τω φιλιώ,/ πόθο για το κορμάκι σου τ’ αφράτο.// Την ώρια πλουμιστή σου φορεσιά/ βάλε, Μαριώ, και κέρνα τα κρασιά/ με τα γερά σου ηλιοκαμένα χέρια./ Τι ο πόλεμος μας στήνει μακελειά/ κι είμαστε εμείς της πλέμπας τα παιδιά/ που πάμε στου θανάτου τα λημέρια.

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ Σκορπάει το κλήμα γύρω τους χυμούς του,/ τρυγούν μέσα στ’ αμπέλι τα σταφύλια/ κι απ’ τη γερτή του μπαλκονιού μας γρίλλια,/ μέσα στ’ απομεσήμερο του Αυγούστου,// η μυρουδιά του πατημένου μούστου/ στην κάμαρά μας μπαίνει την ανήλια/ κι ηδονικά χαϊδεύει μας τα χείλια./ Το κλήμα με τους ώριμους καρπούς του// τριγύρω μας απλώνει πονηρά/ τη μέθη με τα φλόγινα φτερά…/ Δε φταίμε εμείς, αν μέσα στις καρδιές μας// ξυπνούν αμαρτωλές οι επιθυμιές μας…/ Ζεστό τ’ απομεσήμερο του Αυγούστου,/ μεθυστικιά κι η μυρουδιά του μούστου.

ΠΗΝΕΛΟΠΗ Την πίστη σου ζηλέψαν μερικοί·/ μύθοι σκληροί για σένα είναι γραμμένοι,/ τον άσκημο τον Παν, τον τραγογένη,/ τον νόθο γιο σού δώκαν οι κακοί.// Μα συ, θα μείνεις πάντοτε η μνηστή,/ που μοναχή στο δώμα απάνω μένει,/ ολημερίς στον αργαλειό σκυμμένη/ παντοτινά στον Οδυσσέα σου πιστή.// Μες στις αυλές σου οι μνηστήρες σου γλεντούν/ και την απόφασή σου καρτερούν./ Εσύ, στο σιγαλό σου το αργαστήρι,/ σ’ ύπνο βαθύ το μέτωπο έχεις γείρει,/ στον αργαλειό σου μένει ξεϋφασμένο/ ό,τι είχες απ’ τη μέρα ετοιμασμένο.

ΠΕΝΘΕΣΙΛΕΙΑ Νεκρή πέφτει η αμαζόνα η Πενθεσίλεια/ στα πόδια του Αχιλλέα, του φονιά της,/ κι αυτός, μπροστά στην τόσην ομορφιά της/ ερωτικά τηνε φιλά στα χείλια.// Τ’ αντρίκια του τα χέρια γι’ αντιστύλια/ βάζει κι αναβαστάζει τη γδυμνιά της/ μα κατεβαίνει, αλίμονο, η σκιά της/ στου Πλούτωνα τη χώρα την ανήλια.// Και μένει σκεφτικός και πικραμένος/ το σώμα της κρατώντας το νεκρό./ Τινάζεται όμως ξάφνω αγριεμένος:// Βλέπει μπροστά του αυτόν τον μισερό,/ που άγγιξε πρώτος τ’ όμορφο κορμί της,/ νεκρός πέφτει κει πέρα κι ο Θερσίτης!

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αέρας εξοχής
ΑΝΑΧΩΡΗΣΕ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΟΥΡΑΝΙΑ εξάστιχα τέτοιες μέρες του 1988 ένας από τους σημαντικότερους μεταπολεμικούς ποιητές μας. Ιδού δεινό δείγμα της γραφής του Τάσου Λειβαδίτη:
Αέρας εξοχής
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αυτοεξευτελισμοί
Η Παπαδάκη, ως γνωστόν, εκτελέστηκε τον ταραγμένο Δεκέμβρη του ’44 από τη διάδοχο της ΟΠΛΑ Πολιτοφυλακή. Κατηγορήθηκε προηγουμένως ως δωσίλογος και συνεργάτις του κατακτητή με παντελώς ατεκμηρίωτα στοιχεία,...
Αυτοεξευτελισμοί
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Πράσινο σαπούνι
Ομιλώ για τον Νίκο Εγγονόπουλο, εκ των βασικών εκπροσώπων της γενιάς του ’30 και των εισηγητών του παρ’ ημίν υπερρεαλισμού. Διορθώνω το ανεπίτρεπτο σφάλμα με στίχους από την πρώτη του συλλογή «Μην ομιλείτε εις...
Πράσινο σαπούνι
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Θυγάτηρ πάσης αρετής η αργία
Επαίνεσαν ορισμένοι φίλοι το αφιερωμένο στη μνήμη του Ασημάκη Γιαλαμά χθεσινό μας σημείωμα. «Τιμά μια σύγχρονη χρονογραφική στήλη να μην ξεχνά τους παλαιούς, αξεπέραστους μάστορες του είδους», υπογράμμισαν,...
Θυγάτηρ πάσης αρετής η αργία
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μετέωρα λόγια
Χημικός, αλλά και καθηγήτρια Ιατρικής με διεθνές ερευνητικό έργο, εκτός από τα επιστημονικά περιοδικά, δημοσιεύει ταυτοχρόνως σε λογοτεχνικά έντυπα εξαιρετικούς στίχους, αφού τα γιατροσόφια αδυνατούν να την...
Μετέωρα λόγια
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ακυβέρνητο πλοίο χωρίς φώτα κι ανθρώπους
Ιδιόρρυθμος και καινοτόμος, ο Γιάννης Σκαρίμπας –διότι ασφαλώς περί του Σκαρίμπα πρόκειται– από τα τρελά νερά του Ευρίπου ταρακούνησε τα ατάραχα ύδατα του εφησυχασμού και της υποκρισίας μας, ανοίγοντας...
Ακυβέρνητο πλοίο χωρίς φώτα κι ανθρώπους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας