Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Τυπολάτρης

Ασημάκης Γιαλαμάς

ΑΡΧΕΙΟ ΕΡΤ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Τυπολάτρης

  • A-
  • A+

Αναχωρεί για τα επουράνια αντιμόνια τέτοιες μέρες του 2004, πλήρης ημερών, ο Ασημάκης Γιαλαμάς, αξεπέραστος μάστορας του χρονογραφήματος, της σάτιρας, της επιθεώρησης και του σκωπτικού στίχου. Πρωτοβλέπει το φως στην Ανω Μέλπεια Μεσσηνίας –καμία σχέση με την Ανω Ακράτα– και αφού τελειώνει το Γυμνάσιο στον Μελιγαλά, γράφεται στη Νομική Αθηνών. Ομως η ανάγκη του μεροκάματου στον στρέφει στη δημοσιογραφία. Με το αστείρευτο κέφι και χιούμορ που διαθέτει υπηρετεί τις απαιτητικές στήλες του ευθυμογραφήματος και γρήγορα εξελίσσεται στους κορυφαίους του είδους.

Ασχολείται με το θέατρο κατά τη διάρκεια της εποποιίας του Αλβανικού Μετώπου και μας χαρίζει έκτοτε πάνω από εκατό επιθεωρήσεις και κωμωδίες πρόζας, πολλές από τις οποίες μεταφέρονται στον κινηματογράφο. Ανάμεσά τους οι διαχρονικές «Γιούπι γιούπι», «Μιας πεντάρας νιάτα», «Η κόμισσα της φάμπρικας», «Δεσποινίς διευθυντής», «Βίλα γιάφκα». Συνθέτουν γονιμότατο δίδυμο με τον Κώστα Πρετεντέρη, παρουσιάζοντας δεκάδες έργα που προσφέρουν επί δεκαετίες απρόσκοπτο γέλιο στο ευρύ κοινό.

Συμμετέχει ενεργά στην Εθνική Αντίσταση, δουλεύοντας ακούραστα στον παράνομο Τύπο και εκλέγεται γραμματέας του ΕΑΜ δημοσιογράφων. Μοιράζει ισομερώς τη ζωή του μεταξύ του αντιμόνιου των τυπογραφείων και των αιθουσών του θεάτρου. Αντιγράφω από τον διαφωτιστικό αποχαιρετισμό του Νίκου Καραντηνού στον «Ριζοσπάστη»: «Με την πέννα του ο Ασημάκης καυτηρίαζε τα στραβά κι ανάποδα μιας ολόκληρης εποχής και πάντα αταλάντευτα βρισκόταν στο πλευρό των αδικημένων. Η επιλογή αυτή, που ’χε κάνει από τα πρώτα της δημοσιογραφικής ζωής βήματα, δεν ήταν καθόλου εύκολη να την τηρήσεις και τα κυνηγητά κάθε μορφής, συχνά ασφυκτικά, εξοντωτικά».

Δείγμα γραφής του Γιαλαμά ξετρυπώσαμε στο βιβλίο του Κώστα Βλησίδη «Σπάνια κείμενα για το ρεμπέτικο (1929-1959)», Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου. Ιδού: «Με βάδισμα σερέτικο/ και τσιγαριλικάκι/ περνά η ντερμπεντέρισσα/ από το Κολωνάκι!/ Από μικρή ανατράφηκε/ με γλώσσες και με πιάνα/ μα τώρα για ρεμπέτικα/ είναι πολύ... χαρμάνα./ Διψά τραγούδια μόρτικα/ ν’ ακούη στα μπουζούκια/ και να ’χη κι ένα γκόμινο/ να της τραβά χαστούκια/ και να γυρίζει πάντοτες/ μαστούρα στο κονάκι/ η νεο-ντερμπεντέρισσα/ από το Κολωνάκι!/ [...] Τις σχέσεις πια τις έκοψε/ με τους αμπασαντέρ/ και πια νταραβερίζεται.../ αβέκ λε ντερμπεντέρ./ [...] Το τέννις πια το ξέχασε/ σπορ έχει το μπαρμπούτι/ κι από καθήκον μάγκικο/ περιφρονεί τα πλούτη,/ όπερ και τα σιχαίνεται/ κι είναι τρανός καϋμός της/ που έχει... εργοστάσιο/ ο «βλαξ» ο σύζυγός της./ [...] Κατά τα άλλα αισθάνεται/ πως είναι... τρε μαγκιόρα,/ τσαμπουκαλού και βλάμισσα/ με ύφος λίγο τζώρα/ και τις βραδυές που βρίσκεται/ στα λαϊκά τα κέντρα/ σαν μάγκας βέρος φέρνεται/ και νοιώθει σαν αφέντρα/ Κι απ’ τη γωνιά που κάθονται/ οι λαϊκοί οι τύποι/ κυττάνε τα παράξενα/ και λεν με κάποια λύπη,/ σαν βλέπουνε στα στέκια τους τις κοσμικές κυράδες:/ Βρε, μια μαγκιά την είχαμε/ κι εμείς οι φουκαράδες/ και τώρα μας την παίρνουνε/ κι αυτήν, μωρ’ αδερφάκι,/ οι νέοι ντερμπεντέρηδες/ από το Κολωνάκι».

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Σημαδιακή μέρα
ΣΤΑ 1988, σαν σήμερα και πάλι, πεθαίνει στην Αθήνα ο Τάσος Λειβαδίτης: ΚΑΒΑΦΗΣ Νύχτες ακόλαστες, πιοτά, σφοδρά συμπλέγματα, γιγάντιες/ σα θόλοι ναού, ηδονές. Κι άγνωστες, πέρ’ από κάθε πρόσχημα,/ τραχιές, σα...
Σημαδιακή μέρα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Θυγάτηρ πάσης αρετής η αργία
Επαίνεσαν ορισμένοι φίλοι το αφιερωμένο στη μνήμη του Ασημάκη Γιαλαμά χθεσινό μας σημείωμα. «Τιμά μια σύγχρονη χρονογραφική στήλη να μην ξεχνά τους παλαιούς, αξεπέραστους μάστορες του είδους», υπογράμμισαν,...
Θυγάτηρ πάσης αρετής η αργία
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μετέωρα λόγια
Χημικός, αλλά και καθηγήτρια Ιατρικής με διεθνές ερευνητικό έργο, εκτός από τα επιστημονικά περιοδικά, δημοσιεύει ταυτοχρόνως σε λογοτεχνικά έντυπα εξαιρετικούς στίχους, αφού τα γιατροσόφια αδυνατούν να την...
Μετέωρα λόγια
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Χαμένο παιγνίδι
ΟΥΤΕ Ο ΙΔΙΟΣ λογάριαζε τον εαυτό του ποιητή. Τις τρεις πρώτες συλλογές του, άλλωστε, τόλμησε να τις αποκηρύξει προτού τον προλάβει το σινάφι των στιχορράφων. Τύπωσε, ωστόσο, άλλες δύο το 1954 και το 1956, τις...
Χαμένο παιγνίδι
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ρίγος τοπίου
Μ’ ΕΝΑ ΛΕΥΚΟ ΜΑΝΤΙΛΙ τον αποχαιρετάμε από την προκυμαία με δικούς του στίχους, όπως αρμόζει στους μεγάλους· τον Νάνο Βαλαωρίτη εννοώ που εγκατέλειψε τα εγκόσμια πλήρης ημερών και βιωμάτων, καταλείποντας...
Ρίγος τοπίου
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η μάντρα
Βαστώ στα χέρια μου με ανείπωτη τέρψη τον εξαιρετικό τόμο «Σπάνια κείμενα για το ρεμπέτικο 1929-1959» από τις εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου σε επιμέλεια και έρευνα του Κώστα Βλησίδη, μαθητή των Γιώργου Μανιάτη...
Η μάντρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας