Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Τυπολάτρης

Ασημάκης Γιαλαμάς

ΑΡΧΕΙΟ ΕΡΤ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Τυπολάτρης

  • A-
  • A+

Αναχωρεί για τα επουράνια αντιμόνια τέτοιες μέρες του 2004, πλήρης ημερών, ο Ασημάκης Γιαλαμάς, αξεπέραστος μάστορας του χρονογραφήματος, της σάτιρας, της επιθεώρησης και του σκωπτικού στίχου. Πρωτοβλέπει το φως στην Ανω Μέλπεια Μεσσηνίας –καμία σχέση με την Ανω Ακράτα– και αφού τελειώνει το Γυμνάσιο στον Μελιγαλά, γράφεται στη Νομική Αθηνών. Ομως η ανάγκη του μεροκάματου στον στρέφει στη δημοσιογραφία. Με το αστείρευτο κέφι και χιούμορ που διαθέτει υπηρετεί τις απαιτητικές στήλες του ευθυμογραφήματος και γρήγορα εξελίσσεται στους κορυφαίους του είδους.

Ασχολείται με το θέατρο κατά τη διάρκεια της εποποιίας του Αλβανικού Μετώπου και μας χαρίζει έκτοτε πάνω από εκατό επιθεωρήσεις και κωμωδίες πρόζας, πολλές από τις οποίες μεταφέρονται στον κινηματογράφο. Ανάμεσά τους οι διαχρονικές «Γιούπι γιούπι», «Μιας πεντάρας νιάτα», «Η κόμισσα της φάμπρικας», «Δεσποινίς διευθυντής», «Βίλα γιάφκα». Συνθέτουν γονιμότατο δίδυμο με τον Κώστα Πρετεντέρη, παρουσιάζοντας δεκάδες έργα που προσφέρουν επί δεκαετίες απρόσκοπτο γέλιο στο ευρύ κοινό.

Συμμετέχει ενεργά στην Εθνική Αντίσταση, δουλεύοντας ακούραστα στον παράνομο Τύπο και εκλέγεται γραμματέας του ΕΑΜ δημοσιογράφων. Μοιράζει ισομερώς τη ζωή του μεταξύ του αντιμόνιου των τυπογραφείων και των αιθουσών του θεάτρου. Αντιγράφω από τον διαφωτιστικό αποχαιρετισμό του Νίκου Καραντηνού στον «Ριζοσπάστη»: «Με την πέννα του ο Ασημάκης καυτηρίαζε τα στραβά κι ανάποδα μιας ολόκληρης εποχής και πάντα αταλάντευτα βρισκόταν στο πλευρό των αδικημένων. Η επιλογή αυτή, που ’χε κάνει από τα πρώτα της δημοσιογραφικής ζωής βήματα, δεν ήταν καθόλου εύκολη να την τηρήσεις και τα κυνηγητά κάθε μορφής, συχνά ασφυκτικά, εξοντωτικά».

Δείγμα γραφής του Γιαλαμά ξετρυπώσαμε στο βιβλίο του Κώστα Βλησίδη «Σπάνια κείμενα για το ρεμπέτικο (1929-1959)», Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου. Ιδού: «Με βάδισμα σερέτικο/ και τσιγαριλικάκι/ περνά η ντερμπεντέρισσα/ από το Κολωνάκι!/ Από μικρή ανατράφηκε/ με γλώσσες και με πιάνα/ μα τώρα για ρεμπέτικα/ είναι πολύ... χαρμάνα./ Διψά τραγούδια μόρτικα/ ν’ ακούη στα μπουζούκια/ και να ’χη κι ένα γκόμινο/ να της τραβά χαστούκια/ και να γυρίζει πάντοτες/ μαστούρα στο κονάκι/ η νεο-ντερμπεντέρισσα/ από το Κολωνάκι!/ [...] Τις σχέσεις πια τις έκοψε/ με τους αμπασαντέρ/ και πια νταραβερίζεται.../ αβέκ λε ντερμπεντέρ./ [...] Το τέννις πια το ξέχασε/ σπορ έχει το μπαρμπούτι/ κι από καθήκον μάγκικο/ περιφρονεί τα πλούτη,/ όπερ και τα σιχαίνεται/ κι είναι τρανός καϋμός της/ που έχει... εργοστάσιο/ ο «βλαξ» ο σύζυγός της./ [...] Κατά τα άλλα αισθάνεται/ πως είναι... τρε μαγκιόρα,/ τσαμπουκαλού και βλάμισσα/ με ύφος λίγο τζώρα/ και τις βραδυές που βρίσκεται/ στα λαϊκά τα κέντρα/ σαν μάγκας βέρος φέρνεται/ και νοιώθει σαν αφέντρα/ Κι απ’ τη γωνιά που κάθονται/ οι λαϊκοί οι τύποι/ κυττάνε τα παράξενα/ και λεν με κάποια λύπη,/ σαν βλέπουνε στα στέκια τους τις κοσμικές κυράδες:/ Βρε, μια μαγκιά την είχαμε/ κι εμείς οι φουκαράδες/ και τώρα μας την παίρνουνε/ κι αυτήν, μωρ’ αδερφάκι,/ οι νέοι ντερμπεντέρηδες/ από το Κολωνάκι».

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Σημαδιακή μέρα
ΣΤΑ 1988, σαν σήμερα και πάλι, πεθαίνει στην Αθήνα ο Τάσος Λειβαδίτης: ΚΑΒΑΦΗΣ Νύχτες ακόλαστες, πιοτά, σφοδρά συμπλέγματα, γιγάντιες/ σα θόλοι ναού, ηδονές. Κι άγνωστες, πέρ’ από κάθε πρόσχημα,/ τραχιές, σα...
Σημαδιακή μέρα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αριστούργημα 1.054 μόλις λέξεων
Για τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη ασφαλώς ο λόγος, που βιοποριζόταν γράφοντας ανεκτίμητα διαμάντια λόγου σε έντυπα της εποχής του. Οπως το αριστούργημα των 1.054 λέξεων με τίτλο «Το μοιρολόγι της φώκιας», το...
Αριστούργημα 1.054 μόλις λέξεων
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Οι αθέοι
Ξόδεψα τη μέρα μου από νωρίς το πρωί, σωστότερα την αξιοποίησα και την απόλαυσα, εντρυφώντας σε νεανικούς, μεστούς, επαναστατικούς, σατιρικούς και αυτοσαρκαστικούς στίχους του Κώστα Βάρναλη, ο οποίος τέτοιες...
Οι αθέοι
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ανατολίτικα
Ο Βαρβαρέσος αναζητεί κάθε στιγμή και ανακαλύπτει την ασύγκριτη πνευματικότητα των Ινδιών, ξεδιαλύνει τα μυστήριά τους, συνομιλεί με τη μακραίωνη ιστορία και τα επάλληλα στρώματα του πολιτισμού τους, διεισδύει...
Ανατολίτικα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Κορυφογραμμές
Επιφανής εκπρόσωπος του ντανταϊσμού και αργότερα του σουρεαλισμού ο Πολ Ελιάρ, που γεννιέται τέτοιες μέρες το 1895, συγκαταλέγεται στους κορυφαίους Γάλλους ποιητές.
Κορυφογραμμές
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η λάμψη
Περασμένα μεσάνυχτα της 26ης προς την 27η Νοεμβρίου 1942. Ογδόντα έξι μαχητές του ΕΛΑΣ, πενήντα δύο του ΕΔΕΣ και δώδεκα σαμποτέρ, έχουν μόλις ανατινάξει τη γέφυρα του Γοργοποτάμου. Ο απόηχος του «μπαμ» δόνησε...
Η λάμψη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας