Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Παρατράγουδα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παρατράγουδα

  • A-
  • A+

Εμβληματικός χρονογράφος των εφημερίδων του παλιού καλού καιρού, καίριος συγγραφέας ξεκαρδιστικών επιθεωρήσεων, αλλά και διαπρεπής στιχοπλόκος, ο Γιώργος Θίσβιος κέρδισε την αθανασία με τα τραγούδια «Βάζει ο Ντούτσε τη στολή του» και «Στον πόλεμο βγαίνει ο Ιταλός», με τα οποία η Σοφία Βέμπο επέφερε δεινά πλήγματα στους μελανοχίτωνες του Μουσολίνι. Δικαιούται, λοιπόν, ο Θίσβιος να ομιλεί περί άσματος. Ξεπατικώνω από το μπεστ σέλερ του Κώστα Βλησίδη «Σπάνια κείμενα για το ρεμπέτικο 1929 - 1959» το αφοπλιστικά επίκαιρο στιχούργημά του «Τραγούδια και παρατράγουδα», γραμμένο το 1948:

Τα καινούργια τα τραγούδια τα λεγόμενα μοντέρνα,/ που τ’ ακούμε νύχτα-μέρα στα στενά και στην ταβέρνα/ διακρίνονται συνήθως για την... αδιακρισία/ και προ πάντων και κυρίως για την ασυναρτησία.// Οσοι μάθανε το «άλφα» κι όσοι ξέρουνε το «λα»,/ για να βγάλουνε... ψιλά/ πιάνουν λίγο σεληνόφως, δύο χειλάκια και δύο μάτια/ και τα κάνουνε «κομμάτια».// Κομματιάζουνε τα πάντα και τη γλώσσα μας κοντά τους/ με τα διάφορα «ντου-ντου» τους και τ’ ατέλειωτα «ντα-ντα» τους/ πράγμα που αποδεικνύει, φανερά και καθαρά,/ ότι γράφουνε τραγούδια οι μωροί και τα... μωρά!// Ντου, ντου, ντου και κάτι τέτοια είναι πάντοτε ο στίχος/ και μπεμπέδων κουδουνίστρα ο σκοπός τους και ο ήχος./ Νταν, νταν, νταν σκοπός και στίχος στο τραγούδι επικρατεί/ και θ’ ακούσουμε, όπως πάμε, και τραγούδι... ντι-ντι-τι!!//

Ντι, ντι, τι αναμφιβόλως στο εξής θα είναι οι τόνοι/ και οι στίχοι που μιλούσαν για καρδιές και για λουλούδια/ αν και θα ’πρεπε να είναι ντι-ντι-τι για να σκοτώνη/ τα... παράσιτα που γράφουν τα μοντέρνα τα τραγούδια!// Πλην αυτού, το νόημά τους είναι τόσο ποταπόν/ που αξίζει, δίχως άλλο, του «σκοπού» των ο πατήρ/ να στηθή σ’ ένα ντουβάρι και ν’ ακούση «επί σκοπόν»/ κι αυτομάτως... αυτομάτου να δεχθή μετά το «πυρ».// Εν ολίγοις, όποιος βγάζει τέτοια πράγματα σε «πλάκα»/ και μοντέρνος στιχοπλόκος και συνθέτης θεωρείται/ επιβάλλεται και πρέπει να ’χη επάνω του μια... πλάκα/ με ρεφραίν... «ενθάδε κείται».//

Δυστυχώς όμως δεν είναι τα τραγούδια αυτά που είπα/ τα ξεκάρφωτα τραγούδια τα... γυμνά και δίχως τσίπα/ είναι κι άλλοι, πιο μεγάλοι εφιάλτες και μπελάδες,/ που μιλάνε για τεκέδες, για μαρκούτσια και λουλάδες!// Τα ρεμπέτικα τραγούδια τα λεγόμενα κοινώς/ που τα γράφουν και τα λένε Κατινάραρες και Μάρκοι/ και που δείχνουν εμφανώς/ πως απ’ το πολύ χασίσι είν’ η τέχνη μας σε «νάρκη».// Ευτυχώς όμως σ’ εκείνα τα μεγάλα «δυστυχώς»/ το «Μοντέρνο το Τραγούδι» αντιμέτωπον ευρέθη/ και με άρθρα και αγώνες για την τέχνη συνεχώς/ τα κατάφερε να διώξη και τη νάρκη και τη... μέθη.// Ετσι και το υπουργείον καταργεί τα ντα ντα ντα/ και θα ελέγχεται στο μέλλον ο τυχόν «ρεμπετατζής»./ Κι αφού τράβηξε ο υπουργός μας τον αρμόζοντα... μπαλντά/ είναι άξιος να φέρη τ’ όνομά του... Μπαλντατζής!

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ο Τρελάκιας
Γρατζουνάνε οι στίχοι του πάνω σε παλιές πλάκες γραμμοφώνου: «Σε διώξαν απ’ την Κοκκινιά για’ το ’χες παρακάνει και στο Χατζηκυριάκειο, άμυαλη, άρχισες το σεργιάνι» • «Μας κυνηγούν τον ναργιλέ γιατί τον πίνουν...
Ο Τρελάκιας
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ο σολίστας
Χαβάγιες, ρούμπες και μάμπο με λαϊκό ηχόχρωμα, παιγμένες αριστουργηματικά με το μπουζούκι του και τραγουδισμένες μοναδικά από τη συμβία του Μαίρη Λίντα, σκαρώνει τη δεκαετία του ’60 προκαλώντας πάταγο. Εκτοτε...
Ο σολίστας
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αυτός ο άλλος
Αντικρίζει πρώτη φορά το φως σαν σήμερα πριν από έναν αιώνα και κάτι ψιλά, ήγουν στα 1915, στη Ζαγορά του Πηλίου. Μεγαλώνει στον Βοτανικό. Ο πατέρας του παίζει μαντολίνο κι ο πιτσιρικάς τον ακομπανιάρει με την...
Αυτός ο άλλος
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Εσχατοι ρεμπέτες
Πρόκειται για υπέροχο κείμενο με τίτλο «Επικήδειος λόγος». Περιέχεται στα Ρεμπέτικα Τραγούδια του Ηλία Πετρόπουλου που γεννήθηκε στην Αθήνα τέτοιες μέρες του 1928. Πέθανε στο Παρίσι Σεπτέμβρη του 2003 κι η...
Εσχατοι ρεμπέτες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες ΧΧVΙΙI
Σαλτάρισε με τον προκομμένο της η Ελβίρα. Ζυγίστηκε την κρισιμότερη ώρα και ευρέθη λιποβαρής και χοντρομαλάκας. Οταν κλονίζεται η εμπιστοσύνη προς το ταίρι σου και αμφιβάλλεις για το αν στα δύσκολα σε πουλήσει...
Παραχαράκτες ΧΧVΙΙI
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες XXV
Τον λιμπίστηκε ακριβώς επειδή έβλεπε ευτυχισμένη δίπλα του την ευεργέτιδά της. Ασε την αναστάτωση που της προξενούσαν οι τιτανομαχίες που εκούσα - άκουσα άκουγε κάθε τρεις και λίγο στην κρεβατοκάμαρα και της...
Παραχαράκτες XXV

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας