Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η ντερμπεντέρισσα
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ντερμπεντέρισσα

  • A-
  • A+

Εξπέρ του χρονογραφήματος, της σάτιρας και του σκωπτικού στίχου, διαπρέπει στις στήλες του προπολεμικού Τύπου. Το 1940 ο θίασος της Κατερίνας ανεβάζει στο σανίδι τις «Πολεμικές Καντρίλιες» του που γνωρίζουν πιένες. Εκτοτε γράφει πάνω από εκατό επιθεωρήσεις και κωμωδίες πρόζας, πολλές από τις οποίες μεταφέρονται στον κινηματογράφο, χαρίζοντας στο κοινό απρόσκοπτα γέλια μέχρι σήμερα. Ο Ασημάκης Γιαλαμάς, διότι περί του Γιαλαμά πρόκειται, υπήρξε πρωτίστως Εφημεριδάς. Ξετρύπωσα στο γνωστό πια βιβλίο των εκδόσεων του Εικοστού Πρώτου στιχάκια του που καυτηριάζουν τη μίμηση του ρεμπέτικου τρόπου ζωής από το ανφάν γκατέ του Κολωνακίου, δημοσιευμένα στο περιοδικό «Το Μοντέρνο Τραγούδι» τον Δεκέμβριο του 1948. Ιδού:

Με βάδισμα σερέτικο/ και τσιγαριλικάκι/ περνά η ντερμπεντέρισσα/ από το Κολωνάκι!/ Από μικρή ανατράφηκε/ με γλώσσες και με πιάνα/ μα τώρα για ρεμπέτικα/ είναι πολύ... χαρμάνα./ Διψά τραγούδια μόρτικα/ ν’ ακούη στα μπουζούκια/ και να ’χη κι ένα γκόμινο/ να της τραβά χαστούκια/ και να γυρίζει πάντοτες/ μαστούρα στο κονάκι/ η νεο-ντερμπεντέρισσα/ από το Κολωνάκι!// Αυτός λοιπόν ο πόλεμος/ μαντάρα τα ’χει κάνει/ το Κολωνάκι εμπέρδεψε με το Πασαλιμάνι/ και βλέπεις μια που ήτανε/ μες στα σαλόνια λάμια/ να σπάη κέφι σήμερα/ στα ξακουστά «Καλάμια»/ και όλ’ οι μάγκες να ’χουνε/ για δαύτηνε να λένε,/ όταν αρχίζει το άσμα της/ «Σαν δεις φωτιές να καίνε»./ Κι ωχ, τι καϋμούς αγιάτρευτους/ και τι τρελλό μεράκι/ ανάβει η ντερμπεντέρισσα/ από το Κολωνάκι!//

Τις σχέσεις πια τις έκοψε/ με τους αμπασαντέρ/ και πια νταραβερίζεται.../ αβέκ λε ντερμπεντέρ./ Δεν θέλει να της φέρνωνται/ «σικ», όπως στο Παρί/ και λαχταρά η καρδούλα της/ να την ειπούν «μωρή»./ Παρεξηγιέται πάραυτα/ εάν της πης μαντάμ/ φουμάρει πάντα δεύτερα/ και μπαίνει και στα τραμ/ και αν της πης και τίποτε/ τη ζώνη αμολάει/ κι αμέσως σου... κολλάει!/ Κι αλλοίμονό σου, φίλε μου,/ αν αντιστής λιγάκι/ μπροστά στη ντερμπεντέρισσα/ από το Κολωνάκι!// Το τέννις πια το ξέχασε/ σπορ έχει το μπαρμπούτι/ κι από καθήκον μάγκικο/ περιφρονεί τα πλούτη,/ αν κι έχη και την κούρσα της/ και μπόλικα χρυσάφια/ και ξέχειλ’ από τρόφιμα/ στο σπίτι της τα ράφια,/ τα πλούτη τα σιχαίνεται/ κι είναι τρανός καϋμός της/ που έχει... εργοστάσιο/ ο «βλαξ» ο σύζυγός της,/ ενώ αυτή τον ήθελε/ να ήταν πιο μαγκιόρος/ και να ’τανε τουλάχιστον/ στην πιάτσα... σαλταδόρος!/ Αυτό μονάχα, φίλοι μου,/ την ενοχλεί λιγάκι/ τη νεοντερμπεντέρισσα/ από το Κολωνάκι.//

Κατά τα άλλα αισθάνεται/ πως είναι... τρε μαγκιόρα,/ τσαμπουκαλού και βλάμισσα/ με ύφος λίγο τζώρα/ και τις βραδυές που βρίσκεται/ στα λαϊκά τα κέντρα/ σαν μάγκας βέρος φέρνεται/ και νοιώθει σαν αφέντρα/ Κι απ’ τη γωνιά που κάθονται/ οι λαϊκοί οι τύποι/ κυττάνε τα παράξενα/ και λεν με κάποια λύπη,/ σαν βλέπουνε στα στέκια τους τις κοσμικές κυράδες:/ Βρε, μια μαγκιά την είχαμε/ κι εμείς οι φουκαράδες/ και τώρα μας την παίρνουνε/ κι αυτήν, μωρ’ αδερφάκι,/ οι νέοι ντερμπεντέρηδες/ από το Κολωνάκι.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παρατράγουδα
Εμβληματικός χρονογράφος των εφημερίδων του παλιού καλού καιρού, καίριος συγγραφέας ξεκαρδιστικών επιθεωρήσεων, αλλά και διαπρεπής στιχοπλόκος, ο Γιώργος Θίσβιος κέρδισε την αθανασία με τα τραγούδια του.
Παρατράγουδα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Εσχατοι ρεμπέτες
Πρόκειται για υπέροχο κείμενο με τίτλο «Επικήδειος λόγος». Περιέχεται στα Ρεμπέτικα Τραγούδια του Ηλία Πετρόπουλου που γεννήθηκε στην Αθήνα τέτοιες μέρες του 1928. Πέθανε στο Παρίσι Σεπτέμβρη του 2003 κι η...
Εσχατοι ρεμπέτες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Περί καταγωγής
Ευτυχώς υπάρχει το θέατρο. Τα ανάποδα ωράρια της εφημερίδας αφήνουν ελάχιστα περιθώρια να κυκλοφορήσεις βράδια ή απογεύματα. Παρότι διαθέτω το προνόμιο της ατέλειας, πηγαίνω σπανίως στο σινεμά.
Περί καταγωγής
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Γη και δημιουργία
Φώτα πολιτισμού, πά’ να πει! Με αφορμή την 52η επέτειο της αλήστου μνήμης 21ης Απριλίου 1967, η «Κυψέλη» εγκαινιάζει το μορφωτικό της πρόγραμμα για φέτος, παρουσιάζοντας αύριο Τετάρτη το σχετικά άγνωστο...
Γη και δημιουργία
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Βόσκουν βάρκες στο λιβάδι, χορταριάζει ο ουρανός
Γεννήθηκε στη Νάξο το 1921 και ταξίδεψε για την επουράνια «Γειτονιά των αγγέλων» τέτοιες μέρες του 2011. Αναφέρομαι στον Ιάκωβο Καμπανέλλη, καθώς ψυλλιαστήκατε.
Βόσκουν βάρκες στο λιβάδι, χορταριάζει ο ουρανός
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ανέμων εραστές
ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ ΤΕΤΟΙΕΣ ΜΕΡΕΣ του 1938 στη Σύρα. Γράφει πεζά και εμβληματικούς στίχους. Πεθαίνει ξαφνικά τον περασμένο Ιούλιο, αφήνοντας δυσαναπλήρωτο κενό στα γράμματα. Αποτίουμε τιμή στον Μάνο Ελευθερίου με δύο...
Ανέμων εραστές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας