Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι μολυσμάνοι

Από την παράσταση «Τα χαΐρια μας εδώ»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι μολυσμάνοι

  • A-
  • A+

Πεθαίνει τέτοιες μέρες του 1943, μεσούσης της Κατοχής, χτυπημένος από την πείνα και τη φθίση σε ηλικία μόλις 46 χρόνων. Ο λόγος για τον εμβληματικό Σμυρνιό ρεμπέτη Βαγγέλη Παπάζογλου, οι υπέροχες μελωδίες του οποίου γλυκαίνουν ακόμη τα χείλη μας. Γεννιέται στο χωριό Ντουρμπαλί, λίγο έξω από την πρωτεύουσα της Ιωνίας, το 1886 ή ’87. Εγκαταλείπει το Δημοτικό στην τρίτη τάξη και εργάζεται σιδηροδρομικός μαζί με τον πατέρα του. Ταυτοχρόνως μαθαίνει μόνος του μαντολίνο, κιθάρα, βιολί και μπάντζο. Στην ξακουστή Εστουδιαντίνα «Τα Πολιτάκια» γνωρίζεται με τους Περιστέρη, Τούντα, Σέμση και τους Ογδοντάκηδες. Το 1919 κατατάσσεται στον ελληνικό στρατό.

Ερχεται πρόσφυγας στην Κοκκινιά το ’22 και σχεδόν αμέσως πιάνει δουλειά στην μπίρα του Θεόφραστου στις Τζιτζιφιές και σε άλλα κέντρα της εποχής. Εκεί γνωρίζεται με την επίσης Σμυρνιά τραγουδίστρια Αγγελική Μαρωνίτη, κόρη του σπουδαίου μουσικοδιδασκάλου με το προσωνύμιο «Το Χιωτάκι». Παντρεύονται το 1927. Δεν κάνουν παιδιά και υιοθετούν τον Γιώργη, ανιψιό της Αγγέλας, η οποία χάνει το φως της το ’29. Το 1933 γραμμοφωνεί τα πρώτα του τραγούδια που κάνουν πάταγο.

Ιδού τι γράφει ο στενός συνεργάτης του Στελλάκης Περπινιάδης: «Κάθε τραγούδι του Αγγουριού ήταν και μια επιτυχία με πωλήσεις που δεν τις έβλεπαν στον ύπνο τους όλοι οι άλλοι μαζί τότε. [...] Ηταν σαράντα χρόνια μπροστά. [...] Εκεί που έγραφε για ένα θέμα μια επαναστατική μουσική κι άρχιζαν οι άλλοι τους αγώνες να τον αντιγράψουν, εκεί τους πέταγε κάτι άλλο, ξεχωριστό απ’ το προηγούμενο και τους τρέλαινε τους ανθρώπους». Αρνείται να συμμορφωθεί με τας υποδείξεις της λογοκρισίας του Μεταξά και αποσύρεται αυτοβούλως από τη δισκογραφία. Εξακολουθεί να εμφανίζεται, ωστόσο, σε μαγαζιά, γάμους και πανηγύρια και να γράφει τραγούδια που χαρίζει σε συναδέλφους του.

Νηστικός όντας στην Κατοχή δεν δέχεται να διασκεδάζει, παρότι δεν λείπουν οι προτάσεις, τους «φχαριστημένους και τους μαυραγορίτες», φορτώνεται στην πλάτη ένα σακί και λιμοκτονεί παριστάνοντας τον παλιατζή. Απεχθάνεται την εξουσία και ιδιαιτέρως την αστυνομία. Αηδιάζει με ηδονοβλεψία πολιτσμάνο που βλέπει κάποτε να κάνει μάτι σε ανύποπτο αντρόγυνο απ’ τις γρίλιες της κρεβατοκάμαρας.

Αντιγράφω απ’ το συγκλονιστικό βιβλίο της γυναίκας του Αγγέλας «Τα χαΐρια μας εδώ»: «Μωρέ –λέει– αστυνομία να σου πετύχει η ελληνικιά... Ολοι οι άχρηστοι που δεν μπορούνε να κάνουνε καμμιά δουλειά, όλοι οι τεμπέληδες κι οι μπανιστιρτζήδες, πάνε και γίνονται καραβανάδες πολιτσμαναίοι. Δεν τσι χωνεύω, λέει. Ετσι μου ’ρχεται να πάω να κάνω σπίτι έναν αχερένιο κι άμα μεθώ θα βάζω την Αγγέλα να τόνε δέρνει να κάνω κέφι να γλεντώ. Θα του φορέσω και στολή κανονικιά και πηλήκιο... Να τόνε δέρνει να κάνω κέφι και να γελώ. [...] Δεν τους χώνευε ο Βαγγέλης. Το ’γραψε και στο τραγούδι: “Βάστα τσίλιες για τους βλάχους/ κείνους τους δεσμοφυλάκους/ βάστα τσίλιες απ’ τ’ αλάνι/ κι έρχονται δυο μολυσμάνοι”».

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Εσχατοι ρεμπέτες
Πρόκειται για υπέροχο κείμενο με τίτλο «Επικήδειος λόγος». Περιέχεται στα Ρεμπέτικα Τραγούδια του Ηλία Πετρόπουλου που γεννήθηκε στην Αθήνα τέτοιες μέρες του 1928. Πέθανε στο Παρίσι Σεπτέμβρη του 2003 κι η...
Εσχατοι ρεμπέτες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες ΧΧVΙΙI
Σαλτάρισε με τον προκομμένο της η Ελβίρα. Ζυγίστηκε την κρισιμότερη ώρα και ευρέθη λιποβαρής και χοντρομαλάκας. Οταν κλονίζεται η εμπιστοσύνη προς το ταίρι σου και αμφιβάλλεις για το αν στα δύσκολα σε πουλήσει...
Παραχαράκτες ΧΧVΙΙI
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες XXV
Τον λιμπίστηκε ακριβώς επειδή έβλεπε ευτυχισμένη δίπλα του την ευεργέτιδά της. Ασε την αναστάτωση που της προξενούσαν οι τιτανομαχίες που εκούσα - άκουσα άκουγε κάθε τρεις και λίγο στην κρεβατοκάμαρα και της...
Παραχαράκτες XXV
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες ΧΙΙΙ
​Με μαύρο κορακίσιο μαλλί, γραμμένο φρύδι, ανεπαίσθητα γαμψή γαλλική μυτούλα, χείλη ροδοπέταλα και χαρίεσσα θρουμπίτσα πάνω απ’ το δεξί λακκάκι, η Ελβίρα ξετρέλαινε τ’ αρσενικά. Τα αμυγδαλωτά, γαλαζοπράσινα,...
Παραχαράκτες ΧΙΙΙ
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες VΙ
Σύμπασα η Σαλονίκη, οι όμοροι δήμοι και οι πλησίον νομοί έκαναν τσουλήθρα πάνω στην πεπονόφλουδα που τους αμόλησε. Ακόμα και παλιοί συμμαθητές του, ίδια σειρά, γεννημένοι το 1953, κατάπιαν αμάσητο το παραμύθι...
Παραχαράκτες VΙ
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Σερί στο σέρι
Ωδή στον Μάρκο Βαμβακάρη που γεννιέται σαν σήμερα το 1905 στη φράγκικη Ανω Σύρα. Εχουν ειπωθεί σχεδόν τα πάντα γι’ αυτόν και την τέχνη του. Δίνω, λοιπόν, τον λόγο στον ίδιο να μας μιλήσει για πράγματα που...
Σερί στο σέρι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας