Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Περί καταγωγής
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Περί καταγωγής

  • A-
  • A+

Ευτυχώς υπάρχει το θέατρο. Τα ανάποδα ωράρια της εφημερίδας αφήνουν ελάχιστα περιθώρια να κυκλοφορήσεις βράδια ή απογεύματα. Παρότι διαθέτω το προνόμιο της ατέλειας, πηγαίνω σπανίως στο σινεμά. Οπωσούν συχνότερα απολαμβάνω στο σανίδι τις επιδόσεις ψαγμένων θιάσων. Ας είναι καλά το φιλαράκι μου ο Σταύρος που ξετρυπώνει απίθανες παραστάσεις. Για το χατίρι της Παναγιώτας, παρέα με την οποία γευόμαστε πού και πού μεταμεσονύκτιες ώρες εκλεκτά αποστάγματα στο Ορεβουάρ, παρακολούθησα την Παρασκευή τις «Επτά κόρες της Εύας» – η ίδια ενσαρκώνει απαράμιλλα τη δευτερότοκη. Πρόκειται για διασκευή του ομώνυμου βιβλίου του Βρετανού γενετιστή Μπράιαν Σάικς, όστις, έπειτα από πολυετείς έρευνες του μιτοχονδριακού DNA σύγχρονων, αλλά και κάπως παλαιότερων Ευρωπαίων, κατέληξε στο ακλόνητο συμπέρασμα πως αποτελούμε άπαντες γνήσιους απογόνους ευάριθμων γυναικών –μόλις επτά– που έζησαν στην, κατά κυριολεξία, Γηραιά Ηπειρο πριν από δεκάδες χιλιάδες χρόνια. Το έργο συνιστά άκρως ενδιαφέρουσα επιστημονική διατριβή, από εκείνες των οποίων η μεταφορά στο παλκοσένικο ισοδυναμεί με άθλο.

Υπερτιμώντας εαυτόν την τολμούν κάποιοι, αλλά συνήθως ανταμείβονται με τα χασμουρητά του κοινού. Ο σκηνοθέτης Κώστας Φιλίππογλου κατόρθωσε να διαψεύσει τον κανόνα. Αγόρασε τον ως άνω τόμο των εκδόσεων «Ωκεανίδα» στο «Βενιζέλος» και τον διάβαζε με κομμένη την ανάσα εν πτήσει. Πρέπει να ’πεσε σε κάμποσα κενά αέρος το σκάφος, ταρακουνήθηκε το τσερβέλο του κι η βαρύτητα του κατέβασε την ιδέα να ανεβάσει το πόνημα στη σκηνή. Το δούλεψε ωστόσο αριστοτεχνικά. Με φαντεζί φωτισμούς –videomapping–, φευγάτη μουσική και διαρκή κίνηση, κρατά διαρκώς εν εγρηγόρσει τον θεατή. Τον βοηθούν οι ξεχωριστές ερμηνείες των Παναγιώτας Βαρελά, Εύας Αγγελοπούλου, Χριστίνας Ανδρεάκου, Ιριδας Μάρα, Εύας Οικονόμου-Βαμβακά, Μαρίας Σαρέλη και Γιώτας Σερεμέτη, οι περισσότερες εκ των οποίων υπήρξαν μαθήτριές του. Το αέρινο παίξιμό τους σε κάνει να αισθάνεσαι χειροπιαστές τις μακρινές μας γιαγιάδες και κοντινούς συγγενείς τους θεατρόφιλους των διπλανών καθισμάτων.

Ανάμεσα στα φρέσκα κορίτσια ο πολύπειρος Γιάννης Στεφόπουλος ζωντανεύει τον Σάικς μοναδικά. Οι συντελεστές της παράστασης καταφέρνουν να εκλαϊκεύσουν πολύπλοκους γενετικούς κώδικες και αναχωρείς με το πέσιμο της αυλαίας προβληματισμένος, αλλά υπερήφανος για την απώτατη καταγωγή σου. Οι υπεύθυνοι του «Studio Μαυρομιχάλη», που φιλοξενούσε το έργο μέχρι χθες, ελπίζω να δώσουν παράταση μερικών εβδομάδων για να το χαρεί περισσότερος κόσμος. Κατόπιν σε πιάνει κατάθλιψη παρακολουθώντας τη στείρα αντιπαράθεση των μονομάχων της τετραπλής κάλπης και σπας την γκλάβα σου να βρεις από ποια μήτρα προέρχονται οι πολιτικοί μας ταγοί. Βλέποντας τα τηλεοπτικά σποτ για τις συντάξεις, σιγουρεύομαι πως είναι αμετανόητοι απευθείας απόγονοι του Μαυρογιαλούρου. Με αξιοζήλευτη, πλην επιλεκτική μνήμη, η Κουμουνδούρου θυμάται μία προς μία τις περικοπές που προκάλεσε η Πειραιώς και όλως τυχαίως ξεχνά τα δικά της τσεκούρια. Και τ’ ανάπαλιν. Φοβάμαι, όμως, ότι αδικώ τον συμπαθή ήρωα του παλιού καλού κινηματογράφου, που είχε τουλάχιστον το φιλότιμο να παραιτηθεί. Οι ταγοί μας, αντιθέτως, μοιάζουν στο αρχιλαμόγιο της ταινίας Θόδωρο Γκρούεζα.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μπαλωμένη με κουρέλια
Η απόλυτη παρακμή που σκιάζει την εποχή μας εμφανίζει ολόγυμνους τους βασιλιάδες του πολιτικού και πνευματικού βίου, τους αυλικούς και τους υπηκόους τους. Η δύσμοιρη Αλήθεια, λοιπόν, κρύβεται σε μάλλινες,...
Μπαλωμένη με κουρέλια
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μολών λαβέ
Παιδί της Μεταπολίτευσης ο Αντωνάκης· τυπικό δείγμα. Οταν αντελήφθη την έλευση της ανάπτυξης έσκαψε με τα χέρια του γούρνα αμφιβόλου στεγανότητος και καμάρωνε σαν γύφτικο σκεπάρνι την πισίνα του –ένας Θεός να...
Μολών λαβέ
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Φραγκογιαννού
Ωριμη και αειθαλής, σαν το κρασί που δυναμώνει ευωδιαστά και μεθυστικά όσο παλιώνει, η Νένα Μεντή ενσαρκώνει τη Φραγκογιαννού. Γεμίζει το παλκοσένικο με την ερμηνεία της και την πλατεία με την προσωπικότητά...
Φραγκογιαννού
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παρατεταμένο χειροκρότημα Ευτυχίας
Νιώθεις ότι συμμετέχεις σε μια μυσταγωγία, μια μέθεξη. Προσπαθώντας να εντοπίσεις κατόπιν τις μυστικές διόδους οι οποίες πλημμυρίζουν την αίθουσα με τέτοιο συναίσθημα, απλώς βλέπεις και ξαναβλέπεις το έργο,...
Παρατεταμένο χειροκρότημα Ευτυχίας
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η ντερμπεντέρισσα
Εξπέρ του χρονογραφήματος, της σάτιρας και του σκωπτικού στίχου, διαπρέπει στις στήλες του προπολεμικού Τύπου. Το 1940 ο θίασος της Κατερίνας ανεβάζει στο σανίδι τις «Πολεμικές Καντρίλιες» του που γνωρίζουν...
Η ντερμπεντέρισσα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μεθυσμένη ορχήστρα
Μπάρμαν στο «Ξενία» των Δελφών δουλεύει το καλοκαίρι του 1957 ο νεαρός Θόδωρος Παπαθεοδώρου σερβίροντας διάσημους θαμώνες, αφού το ξενοδοχείο συγκαταλέγεται στα πιο μοδάτα της εποχής. Ξεχωρίζει ανάμεσά τους...
Μεθυσμένη ορχήστρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας