Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κατηραμένη νήσος
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κατηραμένη νήσος

  • A-
  • A+

Συνάρπαζε το πανελλήνιο πριν από κάμποσες δεκαετίες με επιμελώς ανορθόγραφα και ασύντακτα, αμφίσημα κείμενα. Συνήθως περιέβαλλαν τις ξεκαρδιστικές του γελοιογραφίες, προβληματίζοντας το χαχανίζον αναγνωστικό κοινό, άλλοτε γνώριζαν πιένες στο θέατρο και κάποτε, ντυμένα στις νότες εμβληματικών συνθετών, μετατρέπονταν σε εξαίρετα σατιρικά άσματα που τραγουδιούνται ακόμα, διατηρώντας ακέραιη την επικαιρότητά τους. Κάνω οικειότερους και σάμπως γνώριμους τους ήρωες των στίχων του Μέντη Μποσταντζόγλου ή απλώς Μποστ. Ο μικρός ΘΑλέξης θέλει να ξεφύγει από το βαρύ, σε σημείο αποπνιξίας, πρόγραμμά του – να ξορκίσει το κακό Μάτι, βρε αδερφέ.

Καθώς έχει απαράβατο δικαίωμα, σκέφτεται να περάσει λίγες ονειρεμένες μέρες με τη λατρευτή του Ξούλα –υποκοριστικό της τσαπερδόνας Εξουσίας, έχουμε αναφερθεί και παλαιότερα στη χάρη της– την οποία από το 2015 ηράσθη παράφορα. Ιδού τα ολέθρια αποτελέσματα της φαινομενικά αθώας κρουαζιέρας τους: «Ενα πλοίον ταξιδεύον με υπέροχον καιρόν/ αιφνιδίως εξοκείλει ανοιχτά των Αζορών.// Και μια νέα κι ένας νέος,/ ωραιότατα παιδιά/ φθάνουν κολυμβών γενναίως/ εις πλησίον αμμουδιά.// Ζώντας βίον πρωτογόνου και ο νέος με την κόρη/ κοίταζαν και κάπου κάπου εάν έρχεται βαπόρι.// Αλλά φθάσαντος χειμώνος και μη φθάνοντος βαπόρι/ απεβίωσεν ο νέος και απέθανεν η κόρη.// Αργότερα αργότερα πλησίασαν δυο κότερα/ ήρθε και ένα βαπόρι/ ματαίως ψάχνον για να βρει/ τον νέον και την κόρη.// Κατηραμένη νήσος, νήσος των Αζορών,/ που καταστρέφεις νέους και θάπτεις των κορών.// Να πέσει τιμωρία από τον ουρανόν/ να λείψεις απ’ τους χάρτας και των ωκεανών».

Ατιμα πλεούμενα τα κότερα. Σε αντίθεση με το ιππικό στις ταινίες γουέστερν, φθάνουν πάντοτε με απελπιστική καθυστέρηση. Δεν έχω την παραμικρή αμφιβολία πως η ξεμυαλίστρα Ξούλα, ήτις απήλαυσε πολύμηνες διακοπές τύπου Γαύδου στη μακρινή και έρημη νησίδα, στο τέλος θα διασωθεί ως διά μαγείας. Με τα καμώματά της οδηγήθηκε στον αφανισμό το δύστυχο παλικάρι και σβήστηκε απ’ τον χάρτη η ταλαίπωρη νήσος που –φως φανάρι– προσιδιάζει στην Ψωραλέξαινα.

Φαεινότερον του ηλίου ότι κάθε εφοπλιστική οικογένεια μπορεί να μπάσει στις χλιδάτες της θαλαμηγούς όποιον γουστάρει. Με το φεριμπότ Αύγουστο μήνα ταξιδεύει η πλέμπα. Δικό της είναι άλλωστε το γιοτ, το καίει άμα λάχει μεσοπέλαγα και λογαριασμό δεν δίνει κανενός. Στα παλιά της τα παπούτσια το θαλάσσιο περιβάλλον. Οι πατροπαράδοτες αρχές της φιλοξενίας, ωστόσο, επιβάλλουν στον φιλοξενούμενο να ανταποδίδει την περιποίηση, ειδάλλως δύναται δικαίως να χαρακτηρισθεί αμακαδόρος και τζαμπατζής.

Ημιυπόγειο ή ρετιρέ, αν σε κοιμίσει ο άλλος στο σπίτι του και σε ταΐσει ένα πιάτο φαΐ, θα κρατάς ένα παιχνιδάκι και δυο σοκολάτες για τα παιδιά του στην επόμενη επίσκεψη, που λέει ο λόγος. Κι από ένα καλό πεσκέσι για τον ίδιο και τη συμβία του. Ετσι πάει. Οι δημόσιοι άνδρες μοιάζουν με τη γυναίκα του Καίσαρα. Οφείλουν να προσέχουν τις παρτίδες τους με την ελίτ. Με την Ξούλα, πάντως, ποτέ δεν ξέρεις. Απ’ τα πολυτελή σκάφη ίσως βρεθείς αιφνιδίως να πλένεις στη σκάφη.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Προσγείωση ΙΔ΄
Ζοχαδιάζομαι, επειδή ο θάνατος του Μανώλη Γλέζου συμπίπτει με την τραγική συγκυρία της επέλασης του εστεμμένου ιού και, εκτός από στενούς συγγενείς, ουδείς δύναται να παραστεί στο ξόδι του.
Προσγείωση ΙΔ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ανεδαφικά
Λογικό να λαθέψει κανείς όταν καταπιάνεται με τη μεγαλειώδη σκέψη του Αλέξη. Ο τέως πρωθυπουργός βάζει τον πήχη των ιδεών τόσο ψηλά, που είναι...
Ανεδαφικά
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Νεοπαραλογισμοί
Εκκολαπτόμενος ηγέτης, ούτε στα πιο τρελά του όνειρα εθνικός τότε, ο δεκαεξάχρονος Τσίπρας, άκουγε το αειθαλές άσμα των Ολύμπιανς «Πίσω από τις λέξεις κρύβετ’ ο Αλέξης» και ταυτίστηκε αναπόδραστα μαζί του λόγω...
Νεοπαραλογισμοί
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Πομφολυγώδεις μπουρμπουλήθρες στην Αδριατική
Ξεσαλώνουν τα σόσιαλ μίντια με τις παπαρδέλες του, αλλά αυτός τον χαβά του, δεν δείχνει να βάζει μυαλό. Νομίζω πως το κάνει ξεπίτηδες. Δεν εξηγείται αλλιώς. «Στην Κατοχή ακούγαμε την ελβετική Ντόιτσε Βέλε»...
Πομφολυγώδεις μπουρμπουλήθρες στην Αδριατική
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ντιμπέιτ κατά μόνας
Η ζήλια αν ήταν ψώρα, θα κόλλαγε όλ’ η χώρα! Κάπως έτσι ο Κούλης –δεν αναφέρομαι σε επώνυμο, όντας αμετανόητα δεισιδαίμονας– θέλησε να επισκιάσει τον αντίπαλό του πρωταγωνιστώντας σε υπερπαραγωγή του «Alpha»...
Ντιμπέιτ κατά μόνας
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ο μακιαβελισμός της προεκλογικής περιόδου
Συγκαταλέγεται στα κορυφαία μπεστ σέλερ όλων των εποχών το έργο του «Il principe» (Ο ηγεμόνας), που σε χαλεπούς καιρούς γονιμοποίησε εναντιοφανείς εκτάσεις της δυτικής διανόησης· από τις εύφορες κοιλάδες της...
Ο μακιαβελισμός της προεκλογικής περιόδου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας