Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ολοι εμείς
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ολοι εμείς

  • A-
  • A+

Ευχάριστα μας εκπλήσσουν συχνά τα μικρά εκδοτικά εγχειρήματα του κέντρου και της περιφέρειας, καθότι τολμούν να τυπώνουν ποιοτικά βιβλία, τα οποία η πλειονότης των μεγάλων εμπορικών οίκων θα απέρριπτε ως οικονομικώς ασύμφορα. Βαστώ στα χέρια μου λεπτό τόμο εξήντα τεσσάρων σελίδων από τις εκδόσεις Πηγή, που εδρεύουν στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα. Τιτλοφορείται «Ξένος Παντού» και αποτελείται από αυτοτελείς αφηγήσεις με θέμα τη μετανάστευση και την προσφυγιά.

Λακωνικά συγκεφαλαιώνεται στο οπισθόφυλλο: «Ενα βιβλίο για τη φυγή, γεμάτο ξεριζωμούς αθέλητους, υποχρεωτικούς, με μόνες αποσκευές όνειρα κι ελπίδες. Με μάτια γεμάτα φόβο και προσμονή, με ένα δάκρυ έτοιμο να κυλήσει, με δυο χείλια κλειδωμένα. Ενα βιβλίο με ιστορίες ανθρώπων πέρα από τον χρόνο και τον χώρο, ανθρώπων που δεν έχουν πατρίδα. Ηρωες που μαζεύουν τα κομμάτια τους στον νέο τόπο, χτίζοντας τη ζωή τους απ’ την αρχή. Μα πώς να ζωντανέψεις τα όνειρα, όταν νιώθεις τριγύρω σου άδεια βλέμματα;».

Πρόκειται για πόνημα γραμμένο με πόνο ψυχής. Ο συγγραφέας Στέφανος Πίος, δάσκαλος επί τριάντα συναπτά έτη σε δημόσια σχολεία της Μαγνησίας, διηγείται το δράμα τεσσάρων ατόμων που αναγκάζονται υπό τραγικές συνθήκες να εγκαταλείψουν τη χώρα τους. Μοιάζουν εντελώς διαφορετικά από μας εκ πρώτης όψεως, κι όμως, η βιωματική αμεσότητα του πρώτου προσώπου που χρησιμοποιεί κι η ανθρωπιά που πυροδοτεί η θερμοκρασία του κειμένου μάς κάνουν να τα αισθανόμαστε απροσδόκητα οικεία, να ταυτιζόμαστε εν τέλει μαζί τους.

Ιδροκοπά η Αφέρ από την Αλβανία καθαρίζοντας νυχθημερόν σπίτια και ξενώνες στο νότιο Πήλιο. Ο άντρας της ξεθεώνεται στις οικοδομές και τα χωράφια. Δουλεύοντας την έπιασαν οι πόνοι της γέννας κι ασαράντιστη ξανάπιασε το σφουγγαρόπανο. Την παρηγορεί μονάχα ο γιος της κι η «Πόλις» του Καβάφη, που της υπενθυμίζει διαρκώς πως «είμαστε ό,τι κουβαλάμε μέσα μας».

Δύστροπη κι άδικη στάθηκε η μοίρα για τη Μίρα από τη Συρία. Με τον σύζυγό της έφεραν «κοντά τον Χριστό με τον Αλλάχ». Χριστιανή η ίδια, μουσουλμάνος ο αγαπημένος της Μαλίκ. Τον εκτέλεσαν οι τζιχαντιστές. Πληροφορήθηκε τον θάνατό του στο καταφύγιο και πήρε των ομματιών της. Βρίσκεται τώρα σε καταυλισμό στην Ελλάδα, πατρίδα του Σμυρνιού πρόσφυγα παππού της, και ζει με την ελπίδα να σμίξει με την κόρη της στη Σουηδία.

Αποσβολωμένη άφησε την οικουμένη η φωτογραφία του Παλαιστίνιου πατέρα να κρατά το άψυχο κορμί του παιδιού του, έπειτα από βομβαρδισμό της ισραηλινής Αεροπορίας. Κατόρθωσε ωστόσο να μετατρέψει το μίσος, που τον έθρεψε για χρόνια, σε αγάπη και αλληλεγγύη για τον συνάνθρωπο. Για τη νιόπαντρη που ’φυγε εργάτρια στη Γερμανία στις αρχές του ’60 τι να πεις. Η συγκλονιστική διαδρομή της ταιριάζει με τα βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα και την αφιέρωση στη σελίδα 3: «Στην Κούλα που δεν πρόλαβα να γνωρίσω». Πρόσφυγες κατά βάθος είμαστε όλοι εμείς!

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μην κλαις τζιέρι μ’
Αυτό το Σάββατο 27 Ιανουαρίου στις 11 το πρωί παρουσιάζεται στον Ιανό η καλαίσθητη έκδοση «Συρία, το ημερολόγιο ενός αποχωρισμού» σε εικονογράφηση Φανής Παρθενίου. Περιέχει φωτογραφίες των Ανδρέα Σμαραγδή,...
Μην κλαις τζιέρι μ’
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Φλόγινη γλώσσα
«ΕΧΩ ΜΙΑ ΘΛΙΨΗ για τα μακρινά αριστουργήματα» τιτλοφορείται ο καλαίσθητος τόμος με τα ποιήματα του Παύλου Σιδηρόπουλου, που τυπώθηκε εσχάτως στις εκδόσεις Opportuna. Το βιβλίο παρουσιάζεται απόψε στις 8 στο...
Φλόγινη γλώσσα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Κολοκυνθοπληγία
​Πρόκειται για οξυδερκή και πνευματώδη συγγραφέα, που εκτός από πηγαίο χιούμορ και ειρωνεία μετέρχεται τη μέθοδο της «κολοκυνθοπληγίας», όπως εξηγούσε ο ίδιος. Φρόντιζε να χτυπά, δηλαδή, την κεφαλή του...
Κολοκυνθοπληγία
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αγγελόκρουσμα
«Ηταν η επομένη της Πρωτοχρονιάς του 1911. Σ’ ένα πέτρινο σπίτι στη Χώρα της Σκιάθου, ο παππούς μας ο κυρ-Αλέξανδρος μετρούσε τις αντοχές του στην κορυφαία μάχη του βίου, την τελική, αυτήν με τον Αρχοντα του...
Αγγελόκρουσμα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Τα μυστήρια των συλλογικών διαδικασιών
Ζηλεύω με την καλή έννοια, θαυμάζω πά’ να πει, τον Περικλή Κοροβέση και για την παρουσία του στις γενικές συνελεύσεις του συνεταιρισμού μας. Αεράτος και κομψός, καταφθάνει στην ώρα του –οι περισσότεροι αργούν,...
Τα μυστήρια των συλλογικών διαδικασιών
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
H αντιβαρύτητα
Πρόκειται για δοκίμιο με τίτλο «Ο χορός και ο εμφύλιος» σε επιμέλεια έκδοσης του Νίκου Κατσιαούνη («Ερμα») και εξώφυλλο της Λαμπρούλας Νικολοπούλου. Ρίχνομαι αμέσως στην ανάγνωση και αλιεύω παρευθύς...
H αντιβαρύτητα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας