• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    16°C 12.5°C / 17.9°C
    0 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 11.9°C / 15.8°C
    1 BF
    79%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.4°C / 17.9°C
    0 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 12.5°C
    0 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    2 BF
    71%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.2°C / 15.2°C
    1 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.4°C / 10.1°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.4°C / 18.6°C
    1 BF
    83%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 18.7°C
    4 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.9°C / 15.9°C
    1 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.2°C / 18.5°C
    4 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.5°C / 13.5°C
    2 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.9°C / 16.9°C
    2 BF
    82%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 12.5°C
    2 BF
    87%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.7°C / 12.5°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.8°C / 19.9°C
    4 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.7°C / 18.1°C
    1 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.3°C / 14.4°C
    1 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.0°C / 15.9°C
    1 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    88%

 

Σ. Λασκαρίδου, Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πινελιές θλίψης

  • A-
  • A+

Συγκλόνισε τους συγχρόνους του η θεατρική αυτοκτονία του Περικλή Γιαννόπουλου, στον οποίο αναφερθήκαμε χθες, και εξακολουθεί να συγκινεί έναν αιώνα αργότερα, αν κρίνουμε από μηνύματα αναγνωστών που εκφράζουν αμέριστο ενδιαφέρον τόσο για τον ίδιο όσο και για τη ζωγράφο Σοφία Λασκαρίδου. Αρκετοί μελετητές της ζωής και του έργου του, μάλιστα, πιθανολογούν ότι ο κυριότερος λόγος του καλπασμού του προς το απονενοημένο διάβημα στον γιαλό του Σκαραμαγκά, το βροχερό πρωινό της 8ης Απριλίου 1910, υπήρξε η άρνηση της αγαπημένης του να επισφραγίσουν με τα δεσμά του γάμου τον παράφορο έρωτά τους.

Οιονεί ολέθρια σχέση και για τους δύο. Η Σοφία Λασκαρίδου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1876. Ηταν κόρη του πλούσιου έμπορου Λάσκαρη Λασκαρίδη, μαθητή του Θεόφιλου Καΐρη και της πρωτοπόρου παιδαγωγού Αικατερίνης Χρηστομάνου. Χάρη στο προοδευτικό οικογενειακό της περιβάλλον, διαμόρφωσε δυναμικό χαρακτήρα. «Ημουν απόλυτα ελεύθερη. Μεγάλωσα με την απέχθεια του ψεύδους και της υποκρισίας. Είχα πάντα το θάρρος και την ευθύνη των πράξεών μου και στάθηκε αδύνατο να συμμορφωθώ με τις κοινωνικές συνθήκες της εποχής», σημειώνει η ίδια. Εξ απαλών ονύχων εκδήλωσε πάθος για τα εικαστικά και συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις ήδη από το 1897.

Φορτωνόταν τα καβαλέτα, τα πινέλα και τις μπογιές της κι έβγαινε στο ύπαιθρο να ζωγραφίσει. Στους μακρινούς εκείνους καιρούς, οι γυναίκες απαγορευόταν να κυκλοφορούν ασυνόδευτες. Εκρυβε πάντοτε στις αποσκευές της ένα ρεβόλβερ για προστασία. Πρόκειται για το περίστροφο το οποίο έστρεψε στον κρόταφό του ο έφιππος Γιαννόπουλος, διατείνονται οι γνωρίζοντες. Το Σχολείο Καλών Τεχνών Αθηνών δεν δεχόταν κορίτσια. Γράφτηκε έπειτα από παρέμβασή της στον βασιλιά Γεώργιο Α' και αγωνίστηκε έκτοτε για τα δικαιώματα των γυναικών. Κοντά στο σπίτι της στην Καλλιθέα –έργο του Τσίλερ–, κάποιο απόγευμα του 1895, συναντήθηκε με τον Γιαννόπουλο, που επιδιδόταν σε ευλαβικούς περιπάτους στην αττική γη, και αναπτύχθηκε κεραυνοβόλα μεταξύ τους το μοιραίο ειδύλλιο.

Ιδεώδης μαθήτρια σπουδαίων δασκάλων, όπως οι Βολονάκης, Ροϊλός, Λύτρας, Ιακωβίδης, Φωκάς, απέκτησε γρήγορα φήμη και κέρδισε υποτροφία να συνεχίσει τις σπουδές της στο Μόναχο και κατόπιν στο Παρίσι. Ζήτησε απ’ τον εραστή της να την ακολουθήσει. Ελληνολάτρης και αμείλικτος πολέμιος του «φραγκοραγιαδισμού» εκείνος, αρνήθηκε να εγκαταλείψει τη χώρα και της έκανε πρόταση γάμου, την οποία απέκρουσε. «Δεν θα σε σταματήσω», της είπε. «Ξέρω πόση σημασία έχει αυτό το ταξίδι για σένα».

Αποχαιρετιστήρια επιστολή τής έγραψε την παραμονή της αυτοχειρίας του. Επέσπευσε την επιστροφή της στην Ελλάδα. Τον στόλισε με λουλούδια, όταν ξεβράστηκε το πτώμα του ύστερα από δεκατρείς μέρες στην Ελευσίνα. Αποπειράθηκε να κόψει την καρωτίδα της, αλλά την έσωσε η μητέρα της, μετά τον θάνατό της οποίας ανέλαβε το Διδασκαλείο Νηπιαγωγών που είχε ιδρύσει. Δεν παντρεύτηκε ποτέ. Εζησε αποτραβηγμένη ώς τα βαθιά γεράματα, κρατώντας πάντα ζωντανή την ανάμνηση του τραγικού έρωτά της.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες XXXVI
Εξηγούσαν στον Φώντα ο Νώντας και, κυρίως, η λαλίστατη Αντιγόνη, και μάλιστα με εξαντλητικές λεπτομέρειες, το ποιόν της γυναίκας που χαλάλιζε αστρονομικά ποσά για να αποκτήσει έργο του γιαλαντζί καλλιτέχνη και...
Παραχαράκτες XXXVI
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Καλόγρια πόρνη
Η χαρισματική προσωπικότητά της ενέπνευσε λογοτέχνες, ζωγράφους, γλύπτες, φωτογράφους που παρέδωσαν στην αιωνιότητα τη μυστηριακή και ακαταμάχητη γοητεία της.
Καλόγρια πόρνη
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μια φούχτα φως
ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΜΠΛΟ ΠΙΚΑΣΟ, με το περίφημο σκίτσο, τη θυσία του Νίκου Μπελογιάννη, που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1915, εξύψωσαν διεθνούς ακτινοβολίας μορφές των γραμμάτων και των τεχνών.
Μια φούχτα φως
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Επιβίωση ΙV
Σαν σήμερα το 1961 φιλοξενείται στο Μουσείο του Λούβρου αναδρομική έκθεση με έργα του Μυτιληνιού αυτοδίδακτου λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ Κεφαλά ή Κεφάλα.
Επιβίωση ΙV
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Νύχτα στον Αιγάλεω
Ο Χρύσανθος Βοσταντζόγλου, απεναντίας, για τους φίλους Μέντης, λαϊκός ζωγράφος κατά βάση, αλλά και σκιτσογράφος, γελοιογράφος, στιχουργός, θεατρικός συγγραφέας, ευθυμογράφος και επιμελώς ανορθόγραφος, γνωστός...
Νύχτα στον Αιγάλεω
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες XLΙΧ
«Εφαρμόζεις πάνω σε συγκεκριμένη επιφάνεια, χαρτί, ξύλο, γυαλί, κοντραπλακέ, οτιδήποτε, εικόνες της αρεσκείας σου, φωτογραφίες, αφίσες ή αποκόμματα εφημερίδας και τα περνάς με ειδική κόλλα και αλλεπάλληλα...
Παραχαράκτες XLΙΧ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας