Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τύπος μαγευτικός

Theodor Kolokotroni auf dem Paradebette | Johann Jacob Weber (Hrsg.), 1803–1880- Illustrirte Zeitung

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τύπος μαγευτικός

  • A-
  • A+

Γεννήθηκα εις τα 1770, Απριλίου 3 [σ.σ. σαν σήμερα, πά’ να πει], την δευτέραν της Λαμπρής. Η αποστασία της Πελοποννήσου έγινε εις τα 1769. Εγεννήθηκα εις ένα βουνό, εις ένα δένδρο αποκάτω, εις την παλαιάν Μεσσηνίαν, ονομαζόμενον Ραμαβούνι. Ο πατέρας μου ήτον αρχηγός των αρματολών εις την Κόρινθο... Εδάφιο από τα απομνημονεύματα του Θοδωράκη Κολοκοτρώνη παραθέτω, όπως τα υπαγόρευσε στον Γεώργιο Τερτσέτη. Γεμάτα πόλεμο τα μικράτα του, κολοκοτρωναίικους θανάτους, αδυσώπητο κυνηγητό απ’ τους Τούρκους και διαρκείς μετακινήσεις στον Μοριά.

Επειτα, μεγαλώνοντας, πήρε τ’ άρματα ο ίδιος χαρίζοντας στον τόπο τη λευτεριά του. Αφήνω τον Τερτσέτη να σκιαγραφήσει το πορτρέτο του, να μας παραστήσει τον καθημερινό Γέρο του Μοριά, με τα καλά του, τα ψεγάδια και τα χούγια του. Ιδού: Είχε τρόπον μαγευτικόν επάνω του. Επείθοντο εις αυτόν όλοι οι στρατιώται, αυτοθελήτως επιθυμούσαν να ευρίσκονται εις τας διαταγάς του... Η φωνή του ήτο βροντώδης και μεγάλη, είχε βλέμμα ζωηρόν, τόλμην εις τους πολέμους και στρατηγήματα. Θυμωμένος εφαίνετο άγριος, ο θυμός ολίγον εβαστούσε. Πριν ξεθυμώσει ήτον απότομος, βάρβαρος και προπέτης, εμετανοούσε ύστερα, αλλά ήθελε να μην τον νοιώσουν ότι μετενόησε.

Ρήτορας δεινός, ομιλούσε παραβολικώς, αμέσως εύρισκε παροιμίαν μυθολογικήν. Σχολίασε ως εξής τη δολοφονία του Καποδίστρια. «Ξεσηκώθηκαν τα γαϊδούρια και χάλασαν το σαμαρά, νομίζοντας ότι θα απαλλαγούν απ’ τα φορτία. Οι καλφάδες του, όμως, δεν ήξεραν τα μυστικά της τέχνης. Τα κακοφτιαγμένα σαμάρια τους χτυπούσαν και πλήγωναν τα δύστυχα ζωντανά, που κατάλαβαν ότι με την ανοησία τους έπεσαν απ’ το κακό στο χειρότερο». Εις δε τα ιδιαίτερά του ήτον πανούργος, όποιον ήθελε ευκόλως τον απατούσε, αλλά δεν είχε εις ενέργειαν την απάτην, την απέφευγε διά να είναι εμπιστευτός εις όλους. Η πλεονεξία του ήτον τίποτε, καθώς και η φιλαργυρία του.

Ο Κολοκοτρώνης αγαπούσε τους ευφυείς και ετοιμολόγους, απεστρέφετο τους αγερώχους και υπερηφάνους κι εκείνους που εκαυχόντο. Δεν ήθελε να κάθεται εις το σπίτι κλεισμένος. Επλησίαζε την φωτιάν εις το στρατόπεδον, την έσιαζε να καίη καλά κι εμπόδιζε τους άλλους να την συνταυλούν. Αν εδοκίμαζε κανείς να την εγγίξη, έρριχνε εις τα πόδια του ολίγην χόβολην κι έλεγε: «Να το μερτικό σου». Δεν ήτον φαγάς, έτρωγε πολύ το κρέας. Το κρασί ήθελε να μην του λείψει. Διά μίαν ημέραν ήθελε μίαν και ημίσειαν οκά κρασί διά γεύμα και δείπνον. Κανένα άλλο είδος σπίρτου δεν έπινε, ερούφα πολύ τον ταμπάκον.

Στα τραπέζια ήθελε να μεθά τους άλλους, να γίνωνται γέλοια, άνω-κάτω έκαμνε τον τόπο να μεθύση άνθρωπο. Εχόρευε καλά κατά την συνήθειαν των Ελλήνων. Ετραγουδούσε νόστιμα τα λεγόμενα κλέφτικα τραγούδια. Είχε τρόπους περιποιητικούς διά τας γυναίκας. Ανοιγεν χορόν, τες εχόρευε να τες ευχαριστήση, ενοστιμεύετο τα θηλυκά. Διά να αναπτερώνει το φρόνιμα των χωρικών, εβάπτιζε παντού παιδιά, Θοδωρήδες και Θεοδώρες, δεν έβανε άλλο όνομα [σ.σ. ίσως υπήρξε ο πρώτος διδάξας].

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Νέστορ Μαχνό
Γεννιέται σαν σήμερα το 1888 στο Χιουλάι Πόλιε, κοντά στο Εκατερίνοσλαβ της τσαρικής Ρωσίας. Αναδεικνύεται στρατιωτικός διοικητής του Επαναστατικού Εξεγερσιακού Στρατού της Ουκρανίας και πολιτικός ηγέτης του...
Νέστορ Μαχνό
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Επιβίωση ΙV
Σαν σήμερα το 1961 φιλοξενείται στο Μουσείο του Λούβρου αναδρομική έκθεση με έργα του Μυτιληνιού αυτοδίδακτου λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ Κεφαλά ή Κεφάλα.
Επιβίωση ΙV
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ο παλιόγυφτος
Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης, διότι όντως περί του Καραΐσκου πρόκειται, αντικρίζει το φως σαν σήμερα, το 1782. Εκτός απ’ τον πατέρα του, δεν είναι εξακριβωμένος ούτε ο τόπος της γέννησής του. Ερίζουν η Σκουληκαριά...
Ο παλιόγυφτος
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η λάμψη
Περασμένα μεσάνυχτα της 26ης προς την 27η Νοεμβρίου 1942. Ογδόντα έξι μαχητές του ΕΛΑΣ, πενήντα δύο του ΕΔΕΣ και δώδεκα σαμποτέρ, έχουν μόλις ανατινάξει τη γέφυρα του Γοργοποτάμου. Ο απόηχος του «μπαμ» δόνησε...
Η λάμψη
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Οδύσσεια της διαψευσμένης ελπίδας
Ιδιαζόντως ειδεχθείς οι μέθοδοι των ανάξιων ηγεσιών των κομμουνιστικών κομμάτων, μου ήταν ήδη γνωστές. Ομως η πένα της Κατίνας Λατίφη μεταδίδει αλλιώτικη ζωντάνια και παραστατικότητα. Κατορθώνει να μετατρέψει...
Οδύσσεια της διαψευσμένης ελπίδας
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ονοματεπώνυμα
Η καθοδήγηση. Κομψός όρος, τον οποίον μετέρχεται η απανταχού Αριστερά για να περιγράψει την παντοδυναμία της ηγεσίας, την ανεξέλεγκτη και απόλυτη εξουσία που ασκούσε και εξακολουθεί ως έναν βαθμό να ασκεί σε...
Ονοματεπώνυμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας