Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
H αντιβαρύτητα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

H αντιβαρύτητα

  • A-
  • A+

Χθες το μεσημεράκι τα πίναμε με καλούς φίλους στου Φώντα της γνωστής στοάς. Γαλαρία κανονική, πά’ να πει, από τα μύχια της οποίας εξορύσσονταν σπάνια μεταλλεύματα, καθότι μαζί με το τσιπ’ράκι που έρρεε άφθονο, γευόμαστε κι ένα μυστήριο οινόπνευμα, νοθευμένο με πνεύμα. Εξηγούμαι:

Ο ένας από αυτούς, ο συγκάτοικος εδώ στην προτελευταία σελίδα της «Εφ.Συν.» και συνάμα στην τρέλα, ο Γιώργος Σταματόπουλος ντε, κουβαλούσε σε πλαστική τσάντα το άρτι αφιχθέν από το τυπογραφείο βιβλίο του. Μύριζε μελάνι, που ’κανε τις σουπιές στο πιάτο να αποκτούν αλλιώτικη νοστιμιά. Χαμόγελο συστολής πλάταινε το πρόσωπό του και μαζί την παρέα. Πρόκειται για δοκίμιο με τίτλο «Ο χορός και ο εμφύλιος» σε επιμέλεια έκδοσης του Νίκου Κατσιαούνη («Ερμα») και εξώφυλλο της Λαμπρούλας Νικολοπούλου.

Ρίχνομαι αμέσως στην ανάγνωση –θέλω να ’μαι ο πρώτος που γράφει γι’ αυτό– και αλιεύω παρευθύς σημαινόμενα και σημαίνοντα τα οποία νοηματοδοτούν την αστείρευτη λαϊκότητα του διαχρονικού ελληνισμού. Ιδού δεινό δείγμα: «Το βιβλιαράκι προκύπτει από τους φίλους στο χωριό και τους γέροντες, από τη διαδρομή σπίτι-καφενείο, καφενείο-σπίτι και, ανάμεσο, μπόλικο αλκοόλ [ελεγχόμενο πάντα]. Δεν έχει τόση σημασία το περιεχόμενο· πρωτεύει η παιδιά – αστείο η ζωή, ούτως ή άλλως. [...]

Οι άνθρωποι εξακολουθούν εν τούτοις να χορεύουν και μόνο εκεί, στον χορό, [τα] βρίσκουν [με] τον εαυτό τους. Αυτά δεν αρκούν για τον αφανισμό των εμφυλίων, νοουμένων ως χαρακτηριστικών των κατοίκων που ζουν στην Ελλάδα. [...] Απόπειρα προσέγγισης του χορού ως μεταρσίωσης, ως υπέρβασης του όντος άνθρωπος, ως αντιβαρύτητας. Φαίνεται ότι ο χορός με συνεργούς τα τραγούδια [την ποίηση] και τη μουσική είναι από τις αντιστασιακές μορφές του ανθρώπου απέναντι στους καταναγκασμούς. Είναι, με βάση την ιστορική-κοινωνική λαογραφία, η συνοχή της κοινότητας [μαζί το εγώ και το όλον]». Θα επανέλθω έπειτα από ενδελεχή ανάγνωση. Ο έτερος φίλος Δημήτρης Παπαχρήστος διαβάζει στο τραπέζι το δικό του πόνημα. «Κάν’ το ό,τι θες» διατείνεται κατόπιν, δίνοντάς μου το χαρτί. Το χαρακτηρίζει αφαιρετικό ρεπορτάζ εν είδει ποιήματος. Το δημοσιεύω αντί για κάλαντα που απευθύνονται...

ΣΤΟ ΜΑΞΙΜΟΥ «Βγες από τον τάφο σου Μάξιμε/ να δεις.../ ν’ ακούσεις.../ τι γίνεται στο σπίτι σου./ Πρόεδρος εφοπλιστής:/ “Προχώρα, το μέγαρο δικό μας/ συντρώγουμε και προχωράμε/ παιδιόθεν η σχέση με τον παίδαρο”./ Διάψευση αδιάψευστη./ Επιβεβαίωση ανεπιβεβαίωτη./ Συνλειτουργία./ Φωτογραφία./ Αλητεία./ Σε άλλη και την ίδια εποχή/ συναντηθήκαμε./ Αλί και τρισαλί./ Δίγλωσση η εξουσία./ Διαπλεκόμενη./ Κι όλα δικά της./ Πλοία./ Λαθρέμποροι/ σκυλοπνίχτες/ θαλασσοπνίγονται κι αλωνίζουν./ Εμποροι σαρκός./ Οπλα./ Κοκαΐνες/ ηρωίνες/ ήρωες των θαλασσών.../ Παραμύθα η δουλειά/ μια αγκαλιά είν’ όλοι./ Μαύρα ψάρια κι αλμυρό νερό/ θα τους φάνε.../ Πλωτή πατρίδα./ Βάρδα μην πνιγούμε στ’ απόνερα./ Βάρδα μην πάρουν φωτιά οι θάλασσες./ Ελλάδα./ Αποφράδα μέρα Τρίτη/ πετάχτηκαν τα ψάρια έξω απ’ το τηγάνι./ Φοράδα σιδερόψαρη/ κείμαι στη ράχη σου καβάλα».

  

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αναρχικό Λεξικό
Τα λεξικά μοιάζουν με παραλίες γυμνιστών. Στις σελίδες τους οι λέξεις και οι έννοιες γδύνονται, μένουν ολοτσίτσιδες, αποκαλύπτοντας τα απόκρυφα σημεία και τις στρεβλώσεις τους: την ορθογραφία, την προέλευση,...
Αναρχικό Λεξικό
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Φλόγινη γλώσσα
«ΕΧΩ ΜΙΑ ΘΛΙΨΗ για τα μακρινά αριστουργήματα» τιτλοφορείται ο καλαίσθητος τόμος με τα ποιήματα του Παύλου Σιδηρόπουλου, που τυπώθηκε εσχάτως στις εκδόσεις Opportuna. Το βιβλίο παρουσιάζεται απόψε στις 8 στο...
Φλόγινη γλώσσα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες
Μολονότι περιστοιχίζονται και στην ωριμότητα από ωραίες γυναίκες, ο Νώντας Καραμπίνης και ο Φώντας Καραμπέσης έμπλεξαν αρχικά τα μπούτια τους στο ράφι. Στις προθήκες των βιβλιοπωλείων, πά’ να πει, ουχί στο...
Παραχαράκτες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτης
Το αποτύπωμά του χάραξε νέους δρόμους στην ευρωπαϊκή διανόηση. Αναγνωριζόταν ως ιερό τέρας στους πανεπιστημιακούς κύκλους της Εσπερίας. Εδώ τον μάθαμε εξ αντανακλάσεως. Φάνταζε αδιανόητο να μην έχουμε διαβάσει...
Παραχαράκτης
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μη λες κουβέντα, απλώς διάβαζε
Μήνες είχε να με ξαγρυπνήσει βιβλίο. Το ξεκίνησα νωρίς κάποιο βράδυ, με πήραν χαράματα και το τελείωσα μεσημεράκι με τον καφέ. Μ’ άφησε άφωνο. «Δε λες κουβέντα» άλλωστε τιτλοφορείται. Ο φίλος Μάκης Μαλαφέκας...
Μη λες κουβέντα, απλώς διάβαζε
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Σατανικός μαιτρ
Η οδός Σαντόβαγια στο κέντρο της Μόσχας αποπνέει αύρα παρισινού βουλεβάρτου. Οι περισσότεροι Μοσχοβίτες γνωρίζουν ότι εκεί έζησε ο Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, οδηγώντας με καμάρι στο κτίριο τα πλήθη των επισκεπτών.
Σατανικός μαιτρ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας