Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Απόηχοι... όπλου
Mike Petrucci
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Απόηχοι... όπλου

  • A-
  • A+

Λάδια, ακριλικά και υδατοχρώματα δοκίμαζαν σε πάνινους καμβάδες ο Νώντας Καραμπίνης και ο Φώντας Καραμπέσης στην επίμοχθη προσπάθειά τους να αφήσουν όψιμα το στίγμα τους στα εικαστικά δρώμενα της Ψωραλέξαινας και, γιατί όχι, της Ευρώπης ολάκερης και σύμπασας της υφηλίου. Από κοντά και τ’ Αντιγονάκι τραβούσε πού και πού απαλές πινελιές, περισσότερο για να επισημάνει με διακριτικότητα τα σφάλματά τους, παρά γιατί φιλοδοξούσε να τους ακολουθήσει στις αισθητικές κορυφώσεις, στις οποίες σκαρφάλωναν σαν τον Σίσυφο. Αναρωτιέστε κάμποσοι για ποιο λόγο εγκατέλειψα τους συμπαθείς παραχαράκτες εδώ κι έναν μήνα τώρα.

Οφείλω να τους παράσχω τον απαιτούμενο χρόνο, ομολογώ. Δεν είναι εύκολο το εγχείρημά τους ούτως ή άλλως. Οι προετοιμασίες τούς πήραν παραπάνω καιρό απ’ όσον υπολόγιζαν. Χαλάλι τους! Αν κρίνω, πάντως, από τον πίνακα που επαίνεσε η Αντιγόνη κάποιο βροχερό απόγευμα του Νοεμβρίου, μπαίνοντας στην υπόγα της οδού Φυλής, η επιστροφή τους αναμένεται οσονούπω. «Αυτό μάλιστα, είναι πραγματική τέχνη» έκανε σε πανηγυρικό τόνο η γυναίκα της συντροφιάς. «Πρέπει να το βρέξουμε. Η βραδιά προσφέρεται για το Ορεβουάρ, που ’ναι δυο βήματα».

Υπομειδίασαν αυτάρεσκα οι εκκολαπτόμενοι ζωγράφοι. Ο Φώντας πρότεινε να πάνε πρώτα στο θέατρο. «Στον Σταθμό, στο Μεταξουργείο, ο Μάνος Καρατζογιάννης ανεβάζει τον “Ηχο του όπλου” της καρντασσίνας Σαλονικιάς Λούλας Αναγνωστάκη. Εχω να το δω από τα τέλη του ’80 στο Τέχνης» είπε με νοσταλγική και τοπικιστική διάθεση συνάμα. Πρόκειται για σημαδιακό έργο. Το κύκνειο άσμα του Κουν. Ο εμβληματικός σκηνοθέτης αναχώρησε για τα επουράνια παλκοσένικα ανήμερα του Αγίου Βαλεντίνου, στις 14 Φεβρουαρίου 1987, και η παράσταση έκανε πρεμιέρα στις 20 με πρωταγωνίστρια τη Ρένη Πιττακή, πλαισιωμένη από τους Μίμη Κουγιουμτζή, Λίλιαν Δημητρακοπούλου και Χρήστο Τσίρτση. Επαιζαν επίσης ο Στράτος Τζώρτζογλου -εκεί καθιερώθηκε- και η ποιήτρια Αγγελική Ελευθερίου, αδελφή του Μάνου και άλλοτε σύζυγος του Γιώργου Σκούρτη, o οποίος κηδεύεται σήμερα στις 3 μ.μ. στο Α΄ Νεκροταφείο.

Λαγούμια στην ανθρώπινη ψυχή ανοίγει το κείμενο· στο χάσμα γενεών και στις σχέσεις των γονιών με τα παιδιά τους, όταν δρασκελίζουν το κατώφλι της ενηλικίωσης. «Μεγάλο ελληνικό έργο, που χτίζεται από πολύ μικρά πράγματα» το χαρακτηρίζει ο Κουν. Με άπειρες ευαισθησίες «ποίηση, αλλά και κωμικά στοιχεία. [...] Οπως όλα τα πράγματα που μας περιτριγυρίζουν ασφυκτικά. Και η ανάγκη να αρπαχθείς από την άκρη ενός ονείρου και να επιζήσεις, ανύπαρκτη. Η σοφία αποκτιέται, εξάλλου, όταν δεν είναι πια αναγκαία».

Απολαμβάνοντας τα ποτά τους στην ιστορική μπάρα της Πατησίων αργότερα, βρήκαν ευφυές το λιτό, λειτουργικό σκηνικό και εμπνευσμένη τη σκηνοθεσία. Ο Καρατζογιάννης, άλλωστε, έχει μελετήσει και εμβαθύνει το έργο της συγγραφέως. Δικαιώνει τη διαδρομή της στο σανίδι η πρωταγωνίστρια Πέγκυ Σταθακοπούλου. Διάσταση εύθυμη και αναπάντεχα ερωτική δίνει στη Μαρίκα η Τζένη Σκαρλάτου κι ο Σταύρος Μερμήγκης, χειροπιαστή απόδειξη πως οι μεγάλοι ηθοποιοί φαίνονται στους μικρούς ρόλους. Πραγματική αποκάλυψη οι νεότεροι Αγησίλαος Μικελάτος, Βασιλική Τρουφάκου και Κώστας Νικούλι.

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Η κρεβαταριά
Μετέωρο στη μέση το ξύλινο χτένι της κρεβαταριάς απ' όπου απλώνεται ένας αραχνοΰφαντος μίτος σαν δίχτυ. Ενας απόκοσμος, επίκρουστος ήχος συμπληρώνει το σκηνικό. Θαρρείς πως παλεύουν στο ημίφως η αδράνεια με τη...
Η κρεβαταριά
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Κρασί λιαστό
ΠΛΗΡΗΣ ΗΜΕΡΩΝ και βιωμάτων πεθαίνει τέτοιες μέρες του 1974, στην Αθήνα. Μορφές, όμως, σαν τον Κώστα Βάρναλη –διότι περί του Βάρναλη πρόκειται– μένουν ολοζώντανες στη συλλογική μνήμη να φωτίζουν τα κακοτράχαλα...
Κρασί λιαστό
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Καρδιά με σαλόνι
Αναντιρρήτως κάθε κείμενο περιέχει ρυθμό, εκπέμπει ιδιότυπη μελωδία. Ρητώς και κατηγορηματικώς, λοιπόν, τα γραπτά διαθέτουν εσωτερικό τέμπο· δεν χρειάζονται μουσικό χαλί για να αναδειχτούν. Κι όμως, σήμερα θα...
Καρδιά με σαλόνι
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες XLΙΧ
«Εφαρμόζεις πάνω σε συγκεκριμένη επιφάνεια, χαρτί, ξύλο, γυαλί, κοντραπλακέ, οτιδήποτε, εικόνες της αρεσκείας σου, φωτογραφίες, αφίσες ή αποκόμματα εφημερίδας και τα περνάς με ειδική κόλλα και αλλεπάλληλα...
Παραχαράκτες XLΙΧ
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες XLVII
Ο Φίλων Ξενόπουλος αποδείχτηκε αληθινός φίλος. Τεφαρίκι. Και μεγάλη καρδιά. «Δεν είναι σίγουρο το μέρος» ενημέρωσε τον φιλοξενούμενό του. «Πηγαινοέρχονται γειτόνοι και μπαινοβγαίνουν για τσιπουράκι και...
Παραχαράκτες XLVII
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παραχαράκτες XLIII
Σκανάρισαν την ευρύτερη περιοχή σπιθαμή προς σπιθαμή· τη χτένισαν τρίχα τρίχα. Αφαντος ο Καραμπίνης. Εστίασαν στο κρίσιμο δίωρο κατά τη διάρκεια του οποίου δεν έδωσε το παραμικρό στίγμα. Διόλου απίθανο να...
Παραχαράκτες XLIII

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας