• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.1°C / 14.1°C
    0 BF
    89%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.3°C / 11.0°C
    1 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.5°C / 13.0°C
    1 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 7.5°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 11.3°C
    1 BF
    93%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    8°C 6.3°C / 10.0°C
    1 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.5°C / 5.1°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.6°C / 12.6°C
    2 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.1°C / 14.8°C
    2 BF
    93%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 13.9°C
    2 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 14.6°C
    3 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.7°C / 14.7°C
    4 BF
    79%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 5.5°C / 8.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    5°C 5.5°C / 5.5°C
    1 BF
    88%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 15.8°C / 18.2°C
    3 BF
    87%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.0°C / 14.2°C
    0 BF
    92%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 12.7°C
    2 BF
    91%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.4°C / 11.1°C
    1 BF
    79%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.8°C / 4.8°C
    1 BF
    83%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παραχαράκτες XXXVI

  • A-
  • A+

Εξηγούσαν στον Φώντα ο Νώντας και, κυρίως, η λαλίστατη Αντιγόνη, και μάλιστα με εξαντλητικές λεπτομέρειες, το ποιόν της γυναίκας που χαλάλιζε αστρονομικά ποσά για να αποκτήσει έργο του γιαλαντζί καλλιτέχνη και του μοιραίου, ανολοκλήρωτου έρωτά τους. Επιναν καθισμένοι γύρω απ’ το τζάκι της. Ουισκάκια ο περιζήτητος εικαστικός κι οι άλλοι δύο γαλλικό κρασί του Μπορντό. Ο Καραμπίνης μιλούσε ελάχιστα. Αφηνε στην αδελφή του την ευθύνη της αφήγησης. Ουλή από παλιά, ανεπούλωτη πληγή ράγιζε τη συντετριμμένη ματιά του. Τη διέκοπτε αραιά και πού, διορθώνοντας ορισμένα επουσιώδη στοιχεία ή για να δώσει τη δική του εκδοχή σε προσωπικής φύσεως πτυχές. Ο Σαλονικιός ρουφούσε κάθε της λέξη, δείχνοντας να απολαμβάνει τη ροή όσο και τον θεσπέσιο οίνο.

Περασμένες τρεις, όταν επιτέλους σταμάτησε η εκτενής διήγηση, ήπιε γερή τζούρα, φωτίστηκε μυστήρια η όψη του κι αναφώνησε θριαμβευτικά: «Κιουτσούκ ντουνιά! Τη γνωρίζω την κυρία. Απ’ την καλή και την ανάποδη. Κάνω κι εγώ τους ακτιβισμούς μου, καρντασίνα. Αλλου ύφους και ύψους με του Νώντα, αλλά, κάτσε καλά, πριν από καμιά εικοσαετία τρέλαινα κόσμο. Για να πικάρω ένα απόγευμα τη σκοπιά του Αμερικάνικου Προξενείου, λίγο πιο κάτω απ’ το σπίτι μου, -τους είχα κάμποσα μαζεμένα, βάρδα μη σε πετύχουνε τέτοιοι γειτόνοι- έβγαλα φάτσα φόρα τα ηχεία στο μπαλκόνι κι έβαλα το πικάπ στη διαπασών με το τριαντατριάρι “Ο Ρίτσος διαβάζει Ρίτσο”, από τη σειρά Διόνυσος της Λύρας: “Ανοιξιάτικο βράδυ, μεγάλο δωμάτιο παλιού σπιτιού...”, απλωνόταν στο στενό η πλατιά φωνή του ποιητή κι έμοιαζε σαν “η στοιχειωμένη αρχόντισσα της Σονάτας του Σεληνόφωτος, που περιγράφει την πολιτεία του καθημερινού μόχθου μέσα απ’ τη φθαρμένη σάλα της, χωρίς να κάνει απόφαση να βγει ποτέ αποκεί” να πήρε ξάφνου τους δρόμους.

»Αντηχούσε παράξενα η αρμονική μελωδία στα ασύμμετρα ντουβάρια των πολυκατοικιών, σκέπαζε την ηχορύπανση της καθημερινότητας, φτάνοντας προς τα πάνω στους πελάτες των καταστημάτων της Τσιμισκή και προς τη θάλασσα στους διαβάτες σχεδόν μέχρι τον Λευκόπυργο. Μαγνητισμένοι οι περαστικοί στάθηκαν στην άσφαλτο και στα πεζοδρόμια, κοιτάζοντας εκστατικά προς τη βεράντα μου. Κοσμοσυρροή. Κατάλαβα την ισχύ και το κύρος της υψηλής ποίησης, όταν το πλήρωμα του περιπολικού, που ’στειλε η φρουρά να με συνετίσει, ενώθηκε με το πλήθος, αδιαφορώντας για τις διαταγές.

»Επανέλαβα την παράσταση με Εγγονόπουλο και Σεφέρη. Αύγουστος μήνας. Καύσωνας. Εκπληξη κάθε φορά οι αντιδράσεις του κοινού. Ποίηση και επανάσταση. Κυριολεκτικά. Σεπτέμβρης πια, με τη Διεθνή Εκθεση στα ντουζένια της, είχα δανειστεί επαγγελματικό ενισχυτή, κι είπα να παίξω το βινύλιο “ο Εμπειρίκος διαβάζει Εμπειρίκο”. Η απαγγελία του άφταστη. Τα στιλπνά μέταλλα της φωνής του δρόσισαν την καυτή αύρα του Θερμαϊκού. Μεγαλείο και επιβάλλον. Το λαρύγγι του εξέπεμπε, λες, ολάκερη την προσωπικότητά του. (Συνεχίζεται)

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Πινελιές θλίψης
Συγκλόνισε τους συγχρόνους του η θεατρική αυτοκτονία του Περικλή Γιαννόπουλου, στον οποίο αναφερθήκαμε χθες, και εξακολουθεί να συγκινεί έναν αιώνα αργότερα, αν κρίνουμε από μηνύματα αναγνωστών που εκφράζουν...
Πινελιές θλίψης
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Υδρόφιλα δέντρα
Εξόχως υδρόφιλα τα ως άνω δέντρα, θα απορροφούν ικανές ποσότητες νερού, όταν η κεντρική λεωφόρος της πρωτεύουσας θα μετατρέπεται σε ποτάμι.
Υδρόφιλα δέντρα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Καλόγρια πόρνη
Η χαρισματική προσωπικότητά της ενέπνευσε λογοτέχνες, ζωγράφους, γλύπτες, φωτογράφους που παρέδωσαν στην αιωνιότητα τη μυστηριακή και ακαταμάχητη γοητεία της.
Καλόγρια πόρνη
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μια φούχτα φως
ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΜΠΛΟ ΠΙΚΑΣΟ, με το περίφημο σκίτσο, τη θυσία του Νίκου Μπελογιάννη, που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1915, εξύψωσαν διεθνούς ακτινοβολίας μορφές των γραμμάτων και των τεχνών.
Μια φούχτα φως
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Επιβίωση ΙV
Σαν σήμερα το 1961 φιλοξενείται στο Μουσείο του Λούβρου αναδρομική έκθεση με έργα του Μυτιληνιού αυτοδίδακτου λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ Κεφαλά ή Κεφάλα.
Επιβίωση ΙV
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Τον Αύγουστο πλαταίνουν οι συνειδήσεις
Οι αστοί εγκαταλείπουν άρον άρον τα κολαστήρια των πόλεων και εκδράμουν αγεληδόν σε επίπλαστους παράκτιους παραδείσους, μεταφέροντας στην αμμουδιά, μαζί με το πλαδαρό τους σαρκίο, τις στέρεες και μίζερες...
Τον Αύγουστο πλαταίνουν οι συνειδήσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας