• Αθήνα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 14.5°C / 16.4°C
    1 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.0°C / 16.4°C
    1 BF
    64%
  • Πάτρα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 13.0°C / 15.9°C
    2 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 12.0°C
    2 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.2°C
    3 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 11.3°C / 14.8°C
    1 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 11.2°C
    0 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 14.6°C
    1 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.7°C / 19.8°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 14.9°C
    4 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.8°C / 16.6°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 15.6°C
    3 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 14.9°C
    2 BF
    82%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    9°C 8.5°C / 8.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.5°C / 13.3°C
    2 BF
    61%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 15.8°C / 18.8°C
    2 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.7°C / 16.6°C
    1 BF
    67%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.2°C / 14.4°C
    1 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.1°C / 16.5°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    0 BF
    69%

Ο σολίστας

  • A-
  • A+

Χαβάγιες, ρούμπες και μάμπο με λαϊκό ηχόχρωμα, παιγμένες αριστουργηματικά με το μπουζούκι του και τραγουδισμένες μοναδικά από τη συμβία του Μαίρη Λίντα, σκαρώνει τη δεκαετία του ’60 προκαλώντας πάταγο. Εκτοτε το ζητιανόξυλο μπαίνει οριστικά και αμετάκλητα στα σαλόνια: «Ολοι το ίδιο είμαστε/ σε τούτο τον κοσμάκη/ και όλοι έχουμε καρδιά/ λαός και Κολωνάκι». Κάπως έτσι. Πρωταντικρίζει το φως σαν σήμερα, εαρινή ισημερία, το 1920 ή ’21 και ταξιδεύει για τις επουράνιες μολπές, ανήμερα των γενεθλίων του, το ’70.

Ιστορώ, όπως ακριβώς και πριν από τέσσερα χρόνια τέτοια μέρα, τον ταραχώδη βίο και την απαράμιλλη δεξιοτεχνία του Χιώτη, διότι όντως περί του Μανώλη πρόκειται. Πειραιώτης μάγκας και νταής ο πατέρας του Διαμαντής, χιώτικης καταγωγής, βοηθάει το στεφάνι του στην απρόσκοπτη λειτουργία των αριστοκρατικών κέντρων διασκεδάσεως που διατηρεί· οίκους ανοχής πολυτελείας, αν εννοείτε. Ο μοναχογιός τους μεγαλώνει στο Ναύπλιο, όπου γεννήθηκε, και σε άλλες πόλεις στις οποίες μεταφέρεται κατά καιρούς η οικογενειακή επιχείρηση.

Ωριμάζει με τα κανακέματα της σπάταλης μητρός, η οποία του παρέχει αφειδώς τα πάντα, και τα χάδια των παραστρατημένων κοριτσιών της, που τον φροντίζουν σαν μεγαλύτερες αδελφές. Εξ ου το αριστοκρατικό στιλ, σήμα κατατεθέν σε όλη του τη ζωή. Διάσημοι μουσικοί της εποχής τον διδάσκουν κιθάρα, βιολί, ούτι. Λάτρης του μπουζουκιού ο μπαμπάς, τον παίρνει μαζί του στα ρεμπέτικα στέκια, όταν μετακομίζουν στην Αθήνα.

Τυχερός. Γνωρίζεται με τις φυσιογνωμίες του προπολεμικού πενταγράμμου και, αμούστακος ακόμη, ανεβαίνει μαζί τους στο πάλκο. Πιάνει το τρίχορδο και το απογειώνει. Δεκαεξάχρονο τον πάει ο Στράτος Παγιουμτζής στην «Κολούμπια» όπου υπογράφει συμβόλαιο ως «διευθύνον πρίμο όργανο». Γραμμοφωνεί σε μελωδία και στίχους δικούς του το 1937 «Το χρήμα δεν το λογαριάζω», με τη φωνή του Στράτου και γίνεται αμέσως σουξέ.

Η λογοκρισία του Μεταξά και αργότερα η Κατοχή δεν του επιτρέπουν να ηχογραφήσει τις ουκ ολίγες συνθέσεις του. Από το ’47 ώς το ’55 γράφει δεκάδες υπέροχα τραγούδια, που άδουν οι κορυφαίοι, άνδρες και γυναίκες: «Ο πασατέμπος», «Παράξενη κοπέλα», «Είναι αργά» κ.ά. Την περίοδο εκείνη λανσάρει το τετράχορδο μπουζούκι, που κακώς θεωρείται δική του επινόηση. Τον βολεύει στις ασύλληπτες σε ταχύτητα ερμηνείες του, στα μοναδικά του σόλα. Το μαθαίνει απ’ τον παλιό μπουζουξή και δάσκαλό του Στεφανάκη Σπιτάμπελο.

Στη ρεμπέτικη πιάτσα μετριέται πάντοτε σαν μάγκας. Μαγκιά άλλωστε δεν είναι η φιγούρα, αλλά οι εξηγήσεις, καθώς λένε. Ο Χιώτης έχει το σθένος να χλευάσει δημόσια τον δικτάτορα Γ. Παπαδόπουλο στα χρόνια της παντοκρατορίας του, όταν εποιούντο την νήσσαν προβεβλημένοι εκπρόσωποι του πολιτικού και πνευματικού κόσμου. Θρυλείται ότι ο Τζίμι Χέντριξ, με τον οποίο έπαιζαν σε κοντινά μαγαζιά στο Σικάγο και τον άκουγε ενίοτε, διατεινόταν πως «ο Χιώτης είναι ο μεγαλύτερος σολίστας στον κόσμο».

 

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΕπιβΙΩΣΗ Κ΄
Ο Βαγγέλης Παπάζογλου –διότι αναμφιβόλως περί του Παπάζογλου πρόκειται– γεννιέται στο χωριό Ντουρμπαλί, λίγο έξω από τη Σμύρνη, το 1886 ή ’87.
ΕπιβΙΩΣΗ Κ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παρατράγουδα
Εμβληματικός χρονογράφος των εφημερίδων του παλιού καλού καιρού, καίριος συγγραφέας ξεκαρδιστικών επιθεωρήσεων, αλλά και διαπρεπής στιχοπλόκος, ο Γιώργος Θίσβιος κέρδισε την αθανασία με τα τραγούδια του.
Παρατράγουδα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ο Τρελάκιας
Γρατζουνάνε οι στίχοι του πάνω σε παλιές πλάκες γραμμοφώνου: «Σε διώξαν απ’ την Κοκκινιά για’ το ’χες παρακάνει και στο Χατζηκυριάκειο, άμυαλη, άρχισες το σεργιάνι» • «Μας κυνηγούν τον ναργιλέ γιατί τον πίνουν...
Ο Τρελάκιας
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αυτός ο άλλος
Αντικρίζει πρώτη φορά το φως σαν σήμερα πριν από έναν αιώνα και κάτι ψιλά, ήγουν στα 1915, στη Ζαγορά του Πηλίου. Μεγαλώνει στον Βοτανικό. Ο πατέρας του παίζει μαντολίνο κι ο πιτσιρικάς τον ακομπανιάρει με την...
Αυτός ο άλλος
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Λόγιες νότες
Ο συνθέτης Θωμάς Μπακαλάκος θα παρουσιάσει τη δική του μουσική πρόταση σύνθεσης για τη δημιουργία έργων κλασικής μουσικής με ιδιότητες και χαρακτηριστικά, που να τα καθιστούν γνήσια ελληνικά, κατανοητά σε...
Λόγιες νότες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Τρία γράμματα
Τ’ αστέρια τρεμουλιάζουνε στου Ζέφυρου το χάδι/ τ’ όμορφο τούτο το βράδυ./ Σπαρμένο χρυσολούλουδα, το πέλαγο λιβάδι/τ’ όμορφο τούτο το βράδυ. Ξεχειλίζουν λυρισμό οι άνωθι στίχοι, που σε συνδυασμό με την...
Τρία γράμματα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας