• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 9.6°C
    3 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 4.8°C / 9.1°C
    5 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.1°C / 9.0°C
    4 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    1 BF
    48%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 4.6°C
    1 BF
    87%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 4.0°C / 7.0°C
    2 BF
    52%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    0°C 0.4°C / 3.4°C
    2 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 6.3°C / 6.3°C
    2 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.3°C / 11.5°C
    2 BF
    90%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.2°C / 7.9°C
    3 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 6.8°C / 8.4°C
    4 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    5 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 10.4°C
    4 BF
    68%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.5°C / 6.8°C
    0 BF
    65%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.5°C / 6.7°C
    2 BF
    77%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    4 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.9°C / 9.3°C
    2 BF
    58%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 4.3°C / 7.1°C
    2 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 8.7°C
    3 BF
    58%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 0.6°C / 0.6°C
    2 BF
    66%

Ωριμη και αειθαλής, σαν το κρασί που δυναμώνει ευωδιαστά και μεθυστικά όσο παλιώνει, η Νένα Μεντή ενσαρκώνει τη Φραγκογιαννού

Φραγκογιαννού

  • A-
  • A+

Χάνομαι από χθες στις σελίδες του κυρ Αλέξανδρου. Διά μίαν εισέτι φοράν. Ψηλώνει οπωσούν ο νους εντός τους. Εστιάζω στη Χαδούλα, μάμμη και εγγονή, φόνισσα και θύμα. Στη Μαρουσώ, τη θεια-Αχτίτσα, τη Δελχαρώ, την Αμέρσα, το Κρινιώ, τη Χαρμολίνα και τη γραία Χριστοδουλίτσα, «παλαιόν λείψανον ενενήντα πέντε ετών», ήτις εμφανίζεται μεταμεσονύκτιες ώρες στην αμμουδιά, σωστό φάντασμα, αναζητώντας «θαλάσσια όψα», μεζέδες εκλεκτούς να ξεγελάσουν τα εναπομείναντα δόντια της, μα προπαντός για να ξεπροβοδίσει την αμαρτωλή Φράγκισσα στον υγρό της τάφο «εις το πέραμα του Αγίου Σώστη, εις τον λαιμόν τον ενώνοντα τον βράχον του ερημητηρίου με την ξηράν, εις το ήμισυ του δρόμου, μεταξύ της θείας και της ανθρωπίνης δικαιοσύνης».

Αναρωτιέμαι πόσοι συμπολίτες μας, άραγε, απέκτησαν εσχάτως τη δική μου λόξα. Σίγουρα όσοι ανακάλυψαν ή ξαναταξίδεψαν στη μαγική χώρα του γερο-Σκιαθίτη, παρακολουθώντας τις «Γυναίκες του Παπαδιαμάντη» στο θέατρο Χώρα. Ανέρχονται σε κάμποσες χιλιάδες από τις 15 Δεκεμβρίου, οπότε έκανε πρεμιέρα το έργο. Και πού ’σαι ακόμα. Αν κρίνω, μάλιστα, από το παρατεταμένο χειροκρότημα στο τέλος, εφάμιλλο εκείνου της «Ευτυχίας (Παπαγιαννοπούλου)», η παράσταση θα μακροημερεύσει. Εχει, άλλωστε, τους ίδιους βασικούς συντελεστές. Τον σκηνοθέτη Πέτρο Ζούλια, ο οποίος ξαναδίνει ζωή στο σανίδι στις ηρωίδες του Κοσμοκαλόγηρου «που κινδυνεύουν να παρασυρθούν στο πέλαγος της ανελέητης λήθης μας. Ενώ είναι δίπλα μας. Στέκουν διαχρονικά ανάμεσά μας», όπως λέει ο ίδιος.

Διακριτικές γυναικείες φιγούρες, αλλά και δαιμονικές. Μεγαλωμένες μες στις στερήσεις, στηρίζουν γονείς και συζύγους, ανατρέφουν παιδιά και εγγόνια, τραχιές μα και τόσο γλυκές, γήινες και συνάμα ουράνιες, έρχονται από την εποχή των γιαγιάδων μας κι όμως παραμένουν, ιδίως στα άνυδρα χρόνια της κρίσης, εντελώς σημερινές. Αιώνιες. Ιδού πώς περιγράφει ο Παπαδιαμάντης τη «Φόνισσα»: «Η Χαδούλα, η λεγομένη Φράγκισσα, ή άλλως Φραγκογιαννού, ήτο γυνή σχεδόν εξηκοντούτις, καλοκαμωμένη, με αδρούς χαρακτήρας, με ήθος ανδρικόν και με δύο μικράς άκρας μύστακος άνω των χειλέων της. Εις τους λογισμούς της, συγκεφαλαιούσα όλην την ζωήν της, έβλεπε ότι ποτέ δεν είχε κάμει άλλο τίποτε, ειμή να υπηρετεί τους άλλους».

Ωριμη και αειθαλής, σαν το κρασί που δυναμώνει ευωδιαστά και μεθυστικά όσο παλιώνει, η Νένα Μεντή ενσαρκώνει τη Φραγκογιαννού. Γεμίζει το παλκοσένικο με την ερμηνεία της και την πλατεία με την προσωπικότητά της. Αξεπέραστη ιέρεια της υποκριτικής έχει χτίσει ανυπόκριτη σχέση με το κοινό, που την ακολουθεί πιστά στις επιλογές της, γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι θα αποζημιωθεί στο έπακρο. Επιμένει στα ελληνικά έργα, σε κείμενα που απηχούν τη γλώσσα και την ψυχή μας. Εν προκειμένω πέτυχε διάνα. Ο συγκεκριμένος ρόλος εδράζεται στη Χαδώ, περιέχοντας ταυτοχρόνως δεκάδες γυναίκες του αριστουργηματικού συγγραφέα, χτισμένος στη ρέουσα δημοτική των διαλόγων του. Τη συντρέχουν δημιουργικά οι Ερση Μαλικένζου, Ευγενία Δημητροπούλου, Χριστιάννα Μαντζουράνη, Μαριάννα Τουντασάκη και Εφη Σακελλαρίου.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Παρατεταμένο χειροκρότημα Ευτυχίας
Νιώθεις ότι συμμετέχεις σε μια μυσταγωγία, μια μέθεξη. Προσπαθώντας να εντοπίσεις κατόπιν τις μυστικές διόδους οι οποίες πλημμυρίζουν την αίθουσα με τέτοιο συναίσθημα, απλώς βλέπεις και ξαναβλέπεις το έργο,...
Παρατεταμένο χειροκρότημα Ευτυχίας
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Περί καταγωγής
Ευτυχώς υπάρχει το θέατρο. Τα ανάποδα ωράρια της εφημερίδας αφήνουν ελάχιστα περιθώρια να κυκλοφορήσεις βράδια ή απογεύματα. Παρότι διαθέτω το προνόμιο της ατέλειας, πηγαίνω σπανίως στο σινεμά.
Περί καταγωγής
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μπαλωμένη με κουρέλια
Η απόλυτη παρακμή που σκιάζει την εποχή μας εμφανίζει ολόγυμνους τους βασιλιάδες του πολιτικού και πνευματικού βίου, τους αυλικούς και τους υπηκόους τους. Η δύσμοιρη Αλήθεια, λοιπόν, κρύβεται σε μάλλινες,...
Μπαλωμένη με κουρέλια
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μολών λαβέ
Παιδί της Μεταπολίτευσης ο Αντωνάκης· τυπικό δείγμα. Οταν αντελήφθη την έλευση της ανάπτυξης έσκαψε με τα χέρια του γούρνα αμφιβόλου στεγανότητος και καμάρωνε σαν γύφτικο σκεπάρνι την πισίνα του –ένας Θεός να...
Μολών λαβέ
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μαργαριτάρια
Ο Μπάμπης Αννινος υπήρξε διαπρεπής δημοσιογράφος, εντρυφήσας επίσης στην ποίηση, την πεζογραφία, τη μετάφραση, την ιστοριογραφία και το δοκίμιο. Εγινε τοις πάσι γνωστός χάρις στα ιλαρογραφήματά του εις τας...
Μαργαριτάρια
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Κερατουργήματα
Αναψοκοκκίνισε ολόκληρος μόλις την πρωταντίκρισε σε καφέ της πλατείας Καρύτση. Κουβέντιαζε χαμογελαστή με τη φιλενάδα της στο τραπέζι απέναντι, κλεφτοκοιτώντας τον με το σπαθάτο, τσακίρικο μάτι της. Το λακκάκι...
Κερατουργήματα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας