Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το Σώμα

Το Σώμα

  • A-
  • A+

Γεννιέται σαν σήμερα το 1928 στην Αθήνα ο Ηλίας Πετρόπουλος, που μεγαλούργησε θέτοντας στο επίκεντρο το περιθώριο και το μικρό. Αποτίω τιμή με αποσπάσματα από το ποιητικό του κείμενο «Το Σώμα», που δημοσιεύτηκε στα 1972 και του στοίχισε καταδίκη σε φυλάκιση:

Τι τα θέλετε μια γυναίκα γυμνή είναι θλιβερόν θέαμα./ Δυστυχώς δεν παρεφρόνησα εισέτι./ Η τέχνη έχει τη δική της ηθική./ Η ομορφιά νομιμότης της φύσεως./ Μπρος στο γυμνό γυναικείο σώμα τα μικρά παιδιά απορούν/ και τρομάζουν οι τρυφεροί γνήσιοι άνδρες./ Ενα γυναικείο γυμνό κορμί υποβάλλει μια συζήτηση περί προσωπικότητος./ Σώμα γλυκύτατο ολέθριο περίβλημα./ Δεν είναι φρόνιμο να βλέπουν όλοι οι άνθρωποι γυμνές τις ωραίες,/ μη ρίπτετε τα άγια τοις κυσί και τους μαργαρίτας τοις χοίροις./ Εχω στημένον πόλεμο βαθιά μου./ Θέα σημαίνει ιδεατή κατοχή./ Η ζωή είναι βουβή είναι. Ονειρα απαιτώ./ Η θλίψη μου αποτελεί την ευτυχία μου./ Σώμα εσύ ’σαι η ψυχή./ Ω αοίδιμον αιδοίον, ω σχισμή αμφίστομη με την αργυρή υγρασία. [...]

Είναι ηθικόν ό,τι μου αρέσει./ Η ηδονή περιορίζει τη ρήξη με τον εαυτό μου./ Γυναίκα σε ανάκλιντρο, ένα θηρίο ξαπλωμένο μοιάζει/ και η ρέμβη το θρέφει./ [...] Η κάθε μέρα που σβήνει, η κάθε αυγή που έρχεται/ δυναμώνει την ασέβειά μου./ Τα άσχημα σώματα είναι χαρακτηριστικά./ Ας τεθεί, επιτέλους, και η γυναικεία ωραιότης υπό απαγόρευσιν./ Διά της ηδονής ο έρως απαλλάσσεται της θλίψεως./ Η συνουσία κορύφωση του εγωισμού η./ Δεν γνωρίζω κάτι πιο μελαγχολικό από ένα ολόγυμνο γυναικείο σώμα./ Ω αιδοίον, ορφανών ωδείον, κέρας της Αμαλθείας,/ θηκάρι μου, Σκύλλα και Χάρυβδη. [...]

Μόνον ιστορίες θανάτων αφηγείται το σώμα./ Η ηδονή η ηχώ των ποτέ./ [...] Οι αληθινές μας στιγμές είναι οι στιγμές της μοναξιάς./ Καθώς τα λουλούδια, κάθε γυναικείο σώμα έχει το άρωμά του./ Ο θάνατος αποτελεί την μόνη αξιοπρεπή πράξη του σώματος./ Αγνοώ πού ανήκω πού./ [...] Η λήθη ο ανήθικος αυτός μηχανισμός η λήθη./ Η ωραία νεκρή μάλλον είναι αδύνατο να νιώθει υπερηφάνεια./ Και την πατρίδα λησμονώ μπρος σ’ ένα γυμνό νεανικό γυναικείο σώμα./ Το σώμα της γυναίκας είναι ένα οπτικό φαινόμενο/ που ορμητικά τείνει να γίνει ένα γεγονός αφής./ Η συνουσία είναι πάλη. Μόνο στο σκοτάδι δεν φοβάμαι./ Ρόγχος η συνουσία./ Ω, ιερόν αιδοίον και αηδές,/ ω, φιδομάνα και φιδότρυπα και φιδοφωλιά,/ ω, αντι-ψωραίον αιδοίον, προπύλαια της πλήξεως,/ ω, γλυκιά μου τιμωρία. [...]

Δύο εραστές δύο συνένοχοι δύο./ Οποιος επαφίεται στη μοίρα ζει στην αλήθεια./ Ομως και τα αισθήματα αποταμιεύονται. Τώρα σ’ αγαπώ και τώρα νιώθω σαν να ’χω βγάλει φύλλα./ Με γιασεμιά στολίζω τις μουχλιασμένες σου μασχάλες./ [...] Ω, αιδοίον, χοάνη του διαβόλου,/ ω, αιδοίον, δοξασμένε νεροχύτη,/ ω, αιδοίον, Μέκκα των λογισμών μου, ω, μακεδονικέ ουρανέ. [...]

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Θυγάτηρ πάσης αρετής η αργία
Επαίνεσαν ορισμένοι φίλοι το αφιερωμένο στη μνήμη του Ασημάκη Γιαλαμά χθεσινό μας σημείωμα. «Τιμά μια σύγχρονη χρονογραφική στήλη να μην ξεχνά τους παλαιούς, αξεπέραστους μάστορες του είδους», υπογράμμισαν,...
Θυγάτηρ πάσης αρετής η αργία
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μετέωρα λόγια
Χημικός, αλλά και καθηγήτρια Ιατρικής με διεθνές ερευνητικό έργο, εκτός από τα επιστημονικά περιοδικά, δημοσιεύει ταυτοχρόνως σε λογοτεχνικά έντυπα εξαιρετικούς στίχους, αφού τα γιατροσόφια αδυνατούν να την...
Μετέωρα λόγια
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αστήρ διάττων
ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ του Μεσοπολέμου, θεωρείται από μελετητές εισηγητής του μοντερνισμού και πρόδρομος του Σεφέρη. Ο λόγος για τον γεννημένο στην Πόλη Αλέξανδρο Μπάρα, κατά κόσμον Μενέλαο Αναγνωστόπουλο,...
Αστήρ διάττων
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Κεντημένη πετσέτα
ΠΟΛΥΓΡΑΦΟΣ και πολυμεταφρασμένος συγγραφέας, έχει τιμηθεί με άφθονες εγχώριες και διεθνείς διακρίσεις. Γεννήθηκε τέτοιες μέρες του 1934 στην Καβάλα, έλκοντας την καταγωγή του από τη Θάσο. Εκτός από πεζογραφία...
Κεντημένη πετσέτα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αρετή και τόλμη
Τριάντα ολόκληρα χρόνια μετά τον θάνατό του, σε ηλικία 77 ετών στο Λάουθ της Βρετανίας το 1869, πρώτα ο Βικέλας και αργότερα ο Παλαμάς συστήνουν στο ευρύ κοινό τον Ανδρέα Κάλβο, διότι περί του Κάλβου...
Αρετή και τόλμη
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Βούλινο διράνι
ΠΡΩΤΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΦΩΣ σαν σήμερα το 1888 στην Αθήνα. Ο στρατιωτικός πατέρας του τον φανταζόταν ελευθερωτή των αλύτρωτων πατρίδων και του ’δωσε το όνομα Ναπολέων. Ο γιος δεν τον διέψευσε. Τιμούμε τον Λαπαθιώτη...
Βούλινο διράνι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας