Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σύννεφο με παντελόνια στη σούβλα

Σύννεφο με παντελόνια στη σούβλα

  • A-
  • A+

ΠΕΡΑΣΕ ΣΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ σαν σήμερα το 1930, πυροβολώντας τον εαυτό του στα τριάντα επτά. Οι στίχοι του κέρδισαν την αθανασία. Εκλάβετέ τους, λοιπόν, σαν αναστάσιμο μήνυμα. Από το έργο του Μαγιακόφσκι, διότι όντως περί του Βλαδίμηρου πρόκειται, διάλεξα το «Σύννεφο με παντελόνια» (1915) στην απόδοση στα ελληνικά του Πέτρου Ανταίου (εκδόσεις «Οδυσσέας»), επειδή πασχίζει να διασώσει τον ρυθμό και τις ρίμες της ποιητικής του.

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΙΔΙΟΣ στο «Αυτός είμαι»: «Μόνο ο Μπρικ με χαροποιεί. Αγοράζει όλους τους στίχους μου με 50 καπίκια την αράδα. Δημοσίευσα το “Στων σπονδύλων το φλάουτο” και το “Σύννεφο”. Το “Σύννεφο” βγήκε θυσανωτό. “Φύσηξε” σ’ αυτό η λογοκρισία. Εξι ολόκληρες σελίδες πιάνουν οι τελείες. Από τότε μισώ τις τελείες. Και τα κόμματα». Ο Οσιπ Μπρικ υπήρξε, βεβαίως, ο εκδότης του. Ο ποιητής ερωτεύτηκε παράφορα τη σύζυγό του Λίλη, δημιουργώντας ένα εκρηκτικό ερωτικό τρίγωνο. Συγκατοίκησαν, μάλιστα, για μικρό διάστημα.

Ο ΑΡΧΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ ήταν «Δέκατος τρίτος Απόστολος», αλλά δεν άρεσε διόλου στους λογοκριτές. Τον απείλησαν ότι θα τον κλείσουν στα κάτεργα, αν δεν τον αλλάξει. Απάντησε τότε: «Εντάξει. Θα ’μαι, αν επιθυμείτε, σαν λυσσασμένος κι, αν πάλι θέλετε, θα ’μαι ο πιο τρυφερός, όχι άντρας, μα σύννεφο με παντελόνια». Διασώθηκε, ωστόσο, και η εκδοχή του τρένου: «Το 1913, επιστρέφοντας απ’ το Σαράτοφ στη Μόσχα, για να δείξω σε μια συνταξιδιώτισσά μου στο βαγόνι ότι δεν πρέπει ν’ ανησυχεί για τη συμπεριφορά μου, της είπα πως δεν είμαι άντρας, μα σύννεφο με παντελόνια. Μόλις το είπα σκέφτηκα πως μπορεί να μου χρειαστεί αυτό σε κάποιο ποίημα». Απολαύστε την αρχή και το τέλος του μακροσκελούς πονήματος, συστρέφοντας ή όχι τον οβελία:

ΤΟ ΣΤΟΧΑΣΜΟ ΣΑΣ,/ που ονειροπολεί στα μυαλά σας τα νερουλιασμένα,/ σαν λακές που παραπάχυνε/ στο λιγδιασμένο ντιβάνι γερτός,/ θα τον ερεθίζω με της καρδιάς/ το ματόβραχτο κουρέλι/ χλευασμό θα χορτάσω, θρασύς, φαρμακερός.// Στην ψυχή μου δεν έχω ούτε τρίχα λευκή,/ μηδέ γεροντίστικη τρυφεράδα έχω εγώ!/ Κεραυνώνοντας τον κόσμο/ με της φωνής μου την αλκή/ προχωρώ – λεβέντης στα χρόνια μου τα εικοσιδυό.// Τρυφερούληδες!/ Ο έρωτάς σας στα βιολιά πάνω απλώνει και λειώνει./ Στα ταμπούρλα τον απλώνει ο αψύς./ Σαν και μένα, ωστόσο, θα μπορούσατε/ τα μέσα έξω ακόμη/ να γυρίσετε, όσο να γίνετε/ χείλια μονάχα, εσείς;//

ΕΛΑΤΕ ΝΑ ΣΑΣ ΔΑΣΚΑΛΕΨΩ,/ εσάς του σαλονιού τη μπατίστινη,/ της Κοινωνίας των αγγέλων/ προϊσταμένη αξιοπρεπής.// Και σας, που τα χείλια ξεφυλλίζετε ήσυχα,/ σάμπως μαγείρισσα τις σελίδες της μαγειρικής.// Αν επιθυμείτε,/ θα είμαι όλος σάρκα, παράφορος/ –κι ως ουρανός τις αποχρώσεις του που αλλοιώνει–/ αν το επιθυμείτε,/ θα είμαι αψόγως τρυφερός,/ όχι άνδρας πλέον, μα – σύννεφο με παντελόνια.// Δεν ξέρω αν υπάρχει κάποια Νίκαια λουλουδιασμένη!/ Ωστόσο εγώ θε να δοξολογήσω με μανία/ κάποιους άντρες, σαν νοσοκομεία μπαγιαντισμένους,/ κάποιες γυναίκες, φθαρμένες απ’ τη χρήση/ σαν παροιμία. [...]

ΑΦΗΣΤΕ ΜΕ!/ Παραμερίστε!/ Ψέματα αν λέω ή αλήθεια,/ μόνο ήσυχος να μείνω δεν μπορώ./ Κοιτάχτε!/ Τ’ αστέρια ξανά/ αποκεφαλίσαν,/ στάζει αίμα ο ουρανός σαν σφαγείο!// Εϊ, σεις!/ Ουρανοί!/ Το καπέλο σας βγάλτε!/ Περνάω εγώ!/ Ησυχία μουλωχτή.// Το σύμπαν κοιμάται,/ ακουμπώντας στο μπράτσο/ το πελώριο αφτί/ κατάστικτο απ’ τα τσιμπούρια των άστρων.

 

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αθροίσματα
Στα πεζά και τα ποιήματά του λοιδορεί τον καθωσπρεπισμό της, χλευάζει τους επιτυχημένους της νοικοκυραίους, ξιφουλκεί με τον Θεό, καβγαδίζει διαρκώς με την υποκρισία της, υπονομεύει το σύστημα, αποκαλύπτει...
Αθροίσματα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Χουζούρι αβύσσου
Ισως γι’ αυτό η δεύτερη συλλογή της τιτλοφορείται «Πράξεις ποιητικού περιεχομένου» (εκδόσεις τυπωθείτο, λάλον ύδωρ), κατά τις πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, μέσω των οποίων το απρόσωπο πολιτικό προσωπικό...
Χουζούρι αβύσσου
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μειοψηφίες
Οι ζωές μας ακροβατούν στην κόψη του ξυραφιού. Το θρίλερ εξακολουθεί με αμείλικτα ερωτήματα. Θα επιδοθεί στη μεγαλώνυμη κωλοτούμπα ο ΣΥΡΙΖΑ; Θα αξιωθούμε αριστερό μνημόνιο; Θα επιστρέψουμε, άραγε, στην αδίκως...
Μειοψηφίες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Δεύτερο Κύμα ΚΑ΄
Παιδί της Λα Πλάτα, κατά Αργεντινή μεριά, ο νεαρός Οράσιο Καστίγιο συναναστράφηκε συμπατριώτες μας ναυτικούς στα καταγώγια του λιμανιού, ήπιε λαίμαργα ούζο, μαγεύτηκε απ’ τα ρεμπέτικα και χόρεψε μαζί τους...
Δεύτερο Κύμα ΚΑ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Επιβίωση ΚΘ΄
ΣΤΟ «ΚΑΦΕΝΕΙΟ» της Στουρνάρη 4 στα Εξάρχεια, οι εκδόσεις «Βιβλιοπέλαγος» διοργανώνουν απόψε στις 8 παρουσίαση του τόμου «Οταν ο Κόκκορας Λαλούσε στο Σκοτάδι - Ανθολογία αναρχικών κειμένων 1971-1978» με...
Επιβίωση ΚΘ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
ΕπιβΙΩΣΗ Χ
ΥΠΟΣΧΕΘΗΚΑ ΝΑ ΕΠΑΝΕΛΘΩ πριν από τέσσερις Παρασκευές στον τόμο με τα ακυκλοφόρητα ποιήματα του Βασίλη Βασιλικού (Ιωλκός, 2020), που έχω το προνόμιο να κρατώ στα χέρια μου και ο οποίος πρόκειται να κοσμήσει τις...
ΕπιβΙΩΣΗ Χ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας