Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα τριτόκλιτα

Τα τριτόκλιτα

  • A-
  • A+

Εγραφε χθες στα «Επιλεκτικά» η Μαριάννα Τζιαντζή για τους εκφωνητές του ραδιοφώνου που παρατονίζουν ενίοτε ονόματα και όρους που αγνοούν. Θύμα τους η ταλαίπωρη «άρτε πόβερα», η οποία, με αφορμή τον πρόσφατο θάνατο του εξ Ελλάδος ορμώμενου εκπροσώπου της Γιάννη Κουνέλλη, κακοποιήθηκε από ορισμένους δαιμόνιους καλλιτεχνικούς ρεπόρτερ, μετατρεπόμενη σε «άρτε ποβέρα». Οπου φτωχός κι η μοίρα του, κατά πώς έλεγαν οι αρχαίοι Κινέζοι σοφοί. Τα ίδια και χειρότερα έπαθε τις άλλες η ηθοποιός Ρένη Πιττακή ήτις μετεβλήθη αίφνης σε Πιττάκη. Πάλι καλά που δεν την είπαν Καλτσουνάκη, αφού χωρίς να ερωτηθεί απέκτησε κρητική καταγωγή.

Παρατηρώ με ανακούφιση, ωστόσο, πως η εκλεκτή συγκάτοικος παρακολουθεί ραδιόφωνο αραιά και πού. Δεν εξηγείται αλλιώς ότι ενοχλείται από τα πταίσματα και διαλανθάνουν την προσοχή της κακουργήματα και μάλιστα κατά συρροήν. Εχω βαρεθεί να ακούω φερέλπιδες οικονομικούς συντάκτες να επαναλαμβάνουν, τονίζοντας με σιγουριά την κατάληξη, το ασυναγώνιστο: «του διευθύνων σύμβουλου». Αλλοι πάλι, του αθλητικού τομέα, κλίνουν το συμπαθές σωματείο της ανατολικής Θεσσαλονίκης, κλείνοντας το σπίτι της γραμματικής: «του Απόλλων Καλαμαριάς». Οι πιο προχωρημένοι τολμούν λεκτικές ακροβασίες του τύπου: «η κυβερνών συμμαχία» ή «η απολωλώς αθωότητα» κ.ο.κ.

Είναι να απορείς, δεδομένου ότι η φαρέτρα της νέας γενιάς του επαγγέλματος περιέχει άφθονους τίτλους σπουδών και περισσότερα προσόντα απ’ ό,τι των παλαιότερων. «Μα καλά, δεν μαθαίνετε στα παιδιά τα τριτόκλιτα επίθετα και τις μετοχές;» ρώτησα φίλο δάσκαλο, προσπαθώντας να βγάλω άκρη. «Απεναντίας» αποκρίθηκε. «Τα διδάσκουμε στην Τρίτη Δημοτικού και κάνουμε μια γερή επανάληψη στην Τετάρτη». Απ’ το ένα αυτί μπαίνουν κι απ’ τ’ άλλο βγαίνουν λοιπόν. Τα ’χουν κάτι τέτοια τα ερτζιανά. Επεα πτερόεντα. Οι κουβέντες τους περνούν και χάνονται.

Αρτιπροσήλυτος στον μαγικό κόσμο της τηλεόρασης, έγραφα το πρώτο μου σπικάζ, απογευματάκι Κυριακής. Οταν χρειάστηκε να επιβεβαιώσω μια λέξη, κατέφυγα στα ράφια πίσω μου, αλλά -φευ- δεν υπήρχε λεξικό. Στο ευμέγεθες διπλανό γραφείο προετοιμάζονταν οι παρουσιάστριες και οι αρχισυντάκτες του βραδινού δελτίου. Μπήκα διακριτικά -ψάρακας καθόσον- και με έκδηλη συστολή υπέβαλα τη λάθος ερώτηση: «Μήπως σας βρίσκεται κανένα λεξικό;». Εκείνη την ώρα οι κοπέλες διόρθωναν το μακιγιάζ τους, απορροφημένες στα καθρεφτάκια τους και οι άντρες απολάμβαναν διαπληκτιζόμενοι το ποδοσφαιρικό ντέρμπι. Με κοίταξαν σαν εξωγήινο. «Λεξικό;;;» είπαν κατάπληκτοι μ’ ένα στόμα. Ξεψαρωμένος αργότερα διόρθωνα τα πάθη των τριτοκλίτων. «Ελα μωρέ, ποιος θα το καταλάβει; Εδώ δεν το ’πιασα εγώ» απαντούσαν οι υπεύθυνοι. Επρόκειτο άλλωστε για ζήτημα «δευτερεύοντος σημασίας».

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ανω Τούρλα
Σχεδόν δακρύσαμε άπαντες με την επίμονη αναφορά στις κακουχίες που βίωσε κατά τη νηπιακή του ηλικία με την εξόριστη στον Αγιο Ευστράτιο των Παρισίων πατρική του οικογένεια. Ζόρικη τέχνη η αγιογραφία, ιδίως...
Ανω Τούρλα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Νεωστί πλασθείσες λέξεις και φράσεις
Λεπτολόγος και τυπολάτρης, ψείρας στο έπακρο πά’ να πει, ανακάλυψε, έστω και καθυστερημένα, το πηγαίο τάλαντο λεξικογράφου το οποίο καταχώνιαζαν μέσα του οι εργώδεις ενασχολήσεις του παρελθόντος. Τα μνημόνια...
Νεωστί πλασθείσες λέξεις και φράσεις
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μαγκαζίνο κρύσταλλο ρέει απ’ τις οθόνες
Προχθές το πρωί αγουροξυπνημένος έπεσα πάνω στον Νίκο Παππά. Οχι πρόσωπο με πρόσωπο. Α πα παπά! Στο ραδιόφωνο εννοώ. Ροδάνι πάει η γλώσσα του. Εχει αναπτύξει τελευταία μια ταχυδακτυλουργική τεχνική να...
Μαγκαζίνο κρύσταλλο ρέει απ’ τις οθόνες
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Τηλεοπτικά κάτεργα παρά θίν’ αλός
Εμφανείς ομοιότητες και διαφορές του ανανιπτηρίου της Μακρονήσου, του Παρθενώνος της νεωτέρας Ελλάδος, με το κολαστήριο της Καλλιθέας, το φοβερό κάτεργο της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.
Τηλεοπτικά κάτεργα παρά θίν’ αλός
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Αδεια...νά πουκάμισα
Νισάφι πια με τις φαεινές ιδέες. Τρομάζει η κούτρα σου να τις κατεβάσει και προτού προλάβεις να τις χαρείς, να κοιταχτείς στον καθρέφτη και να μακαρίσεις τη μάνα σου που γέννησε τέτοιο ξουράφι χωρίς να κοπεί,...
Αδεια...νά πουκάμισα
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Νοσταλγικές στιγμές
Ρομαντικές, νοσταλγικές στιγμές απ' το προαύλιο της ΕΡΤ αναπολώ, καθώς κλείνουν τρία χρόνια απ' το αλήστου μνήμης «μαύρο». Τότε που στην Αγία Παρασκευή οι αιφνιδίως απολυμένοι και η ξαφνιασμένη κοινωνία έδιναν...
Νοσταλγικές στιγμές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας