Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το ουρλιαχτό της μάνας στο παράθυρο (12 Ιουνίου)

Το ουρλιαχτό της μάνας στο παράθυρο (12 Ιουνίου)

  • A-
  • A+

Ο Ντίλαν έδωσε συνέντευξη.

«Μου ήρθε ναυτία βλέποντας να βασανίζουν τον Τζορτζ μέχρι θανάτου».

Οι Ρωμαίοι έγραφαν κατάρες κι αναθέματα σε πέτρες και τις έριχναν στο νερό.

Εξακολουθούν να ρίχνονται αγάλματα στο νερό αφού πρώτα τους κάνουν γκράφιτι με προσβολές, κατάρες κι αναθέματα.

Ο Ντίλαν για την πανδημία: Νομίζω πως είναι πρόδρομος σε κάτι άλλο που πρόκειται να έρθει. Είναι μια επιδρομή.»

Στον δρόμο, μια γυναίκα στρώνει τη μάσκα σαν να ‘ταν μαντήλι πάνω σ’ ένα βάζο με νερό σε μια σάλα γεμάτη έντομα.

Άλλη γυναίκα προχωρά με γάντια, μάσκα και τρόμο, δίπλα στον επιδεικτικά χαλαρό σύζυγο.

Η αναπνοή έχει γίνει ιδιωτικό ζήτημα.

Σχεδόν δεν εκπνέουμε προς τα έξω.

Η εκπνοή ιδιωτικού αέρα σε κλειστό δημόσιο χώρο είναι πλέον παράνομη.

«Ίσως να βρισκόμαστε στα πρόθυρα της καταστροφής.»

Η παράκαιρη Ρώμη έρχεται από τον κτηνίατρο χωρίς το προστατευτικό κολλάρο γύρω απ’ τον λαιμό- ίσως θεραπεύτηκε.

Η βρετανική οικονομία είχε ύφεση πάνω από 20% τον Απρίλιο.

Στην αρχή της δεκαετίας του ’20 του περασμένου αιώνα, στο Βερολίνο, ένας καφές κόστιζε 8.000 μάρκα.

Το μέταλλο του νομίσματος ήταν πολυτιμότερο απ’ την αξία του νομίσματος.

Τα χαρτονομίσματα άρχισαν να τυπώνονται σε ύφασμα, χαρτόνι, χαρτί εφημερίδας.

Το ελεύθερο κεφάλι ενός ζώου επιβάλλει σεβασμό.

Ένα πικάπ σε παζάρι μεταχειρισμένων. Τα πολλά χέρια γύρω από ένα αντικείμενο.

Είναι το άγγιγμα των άλλων που γερνά τα σώματα και τα πράγματα.

Ο Βάγκνερ έλεγε πως μια τέλεια εκτέλεση του έργου του από την ορχήστρα θα έπρεπε να «τρελαίνει τους ανθρώπους».

Ο Μπιλ Γκέιτς αφηγείται πως στο σχολείο ένα βινύλιο περιστρεφόταν στο πικάπ προτείνοντας αριθμητικές πράξεις με τρομερή ταχύτητα. 23+249, 842+97.

Αντικατάσταση της μουσικής από γεγονότα.

Ένα βινύλιο που όταν τοποθετηθεί στο πικάπ δίνει συγκεκριμένες ειδήσεις ή πληροφορίες.

Αντικατάσταση της μουσικής από την πληροφορία.

Κάθε ανώφελος ήχος καταστρέφει τα αυτιά. Λέει κάποιος με ντουντούκα μέσα στο κεφάλι μου.

Λινκ: Bob Dylan, San Francisco Press Conference. 1965.

Κάνει μια παύση και το κοινό γελάει.

Ένα σχόλιο πριν από ένα χρόνο: ένας άνθρωπος που του αρέσουν οι ιδέες αντιμέτωπος με ένα κοινό που του αρέσουν τα γεγονότα.

Μια ιδέα για εκατό γεγονότα. Εκατό ιδέες για ένα γεγονός.

Εξαρτάται από τις μέρες.

Κάποιες φορές, η μέρα είναι πιο δυνατή εκεί έξω και κάποιες φορές πιο δυνατή μέσα στο κεφάλι.

Τις εβδομάδες αυτές του 2020, τα γεγονότα απέκτησαν αξία, μήκος, πλάτος και ύψος.

Το χρήμα καθαυτό έχει μόνο αξία, οριακά καμία άλλη διάσταση. Ούτε μήκος, ούτε πλάτος, ούτε ύψος.

Ένα υλικό μυστήριο που δεν καταλαμβάνει χώρο.

Στη διάρκεια του κινδύνου θέλεις πληροφορίες για την σωτηρία σου, όχι μουσική.

Ο Άλεν Γκίνσμπεργκ στο κοινό της συνέντευξης τύπου του Ντίλαν, το 1965.

Το ουρλιαχτό ως γενικός τίτλος για όλη την ποίηση.

Διαφορά ανάμεσα στο ανθρώπινο ον και στον λύκο: το ανθρώπινο ον μπορεί επίσης να ουρλιάξει.

Ο αντίκτυπος της πανδημίας στις γυναίκες, στα παιδιά και στους εφήβους.

7 εκατομμύρια ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες, λέει ο ΠΟΥ.

Ο αριθμός παιδιών με όπλα στη Νότια Αμερική αυξήθηκε απότομα.

Άλεν Γκίνσμπεργκ:

«Είδα τα καλύτερα μυαλά της γενιάς μου

χαλασμένα απ’ την τρέλα, λιμασμένα υστερικά γυμνά,

να σέρνονται μεσ’ απ’ τους νέγρικους δρόμους την αυγή γυρεύοντας μια φλογισμένη δόση»1

Οι μανάδες στα μικρά χωριά της Κολομβίας να ουρλιάζουν στα παράθυρα.

Να ουρλιάζουν και στους επικίνδυνους δρόμους για να τις ακούσουν τα παιδιά τους.

Διακοπή του σχολείου εξαιτίας της πανδημίας –μιλούν για απαγωγές με στόχο την εκπαίδευση των παιδιών στον χειρισμό όπλων.

Φαντάζομαι μια μάνα που από το πολύ ουρλιαχτό γίνεται στ’ αλήθεια λύκαινα.

Θα ξαναγίνει ανθρώπινο ον μόνο αν πάρει πίσω το παιδί της.

«Εμείς, οι βίαιοι, θ’ αντέξουμε περισσότερο καιρό.»

----------

*Ο Γκονσάλο Μ. Ταβάρες είναι Πορτογάλος συγγραφέας και γράφει το Ημερολόγιο της Πανούκλας καθημερινά από τις 23 Μαρτίου για την εφημερίδα Expresso.  

**Η Αθηνά Ψυλλιά που έκανε τη μετάφραση είναι ψυχολόγος και μεταφράστρια λογοτεχνίας από τα πορτογαλικά και συνεργάζεται με τον Γκονσάλο Μ. Ταβάρες από το 2011.

Σημείωση efsyn.gr: Τα κείμενα του Γκονσάλο Μ.Ταβάρες από την εφημερίδα Expresso θα αναδημοσιεύονται σε καθημερινή βάση από την ιστοσελίδα μας, κατόπιν συμφωνίας μαζί του

 
1. Μετάφραση του Άρη Μπερλή: (2008) Ginsberg, Allen, 1926-1997, Ουρλιαχτό, Καντίς και άλλα ποιήματα, Άγρα

 

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Βγαίνω στον ήλιο με δύο ζώα κι ένα σύννεφο από πάνω (19 Ιουνίου)
Εμφανίζονται σύννεφα κι από κάτω ο κόσμος ελπίζει. Μέρες πολλές προσεύχεται για βροχή. Αλλά τα σύννεφα διαλύονται κι εμφανίζεται ο ήλιος.
Βγαίνω στον ήλιο με δύο ζώα κι ένα σύννεφο από πάνω (19 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Σκέφτομαι ένα τέλος του κόσμου που περνά απαρατήρητο (18 Ιουνίου)
Ένα γυμναστήριο στην Καλιφόρνια δημιουργεί ατομικές κάψουλες. Ο μόχθος είναι μοναχικός, οπότε δικαίως. Το 2020, το τέλος του κόσμου είναι αόρατο.
Σκέφτομαι ένα τέλος του κόσμου που περνά απαρατήρητο (18 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Οδηγήστε με ξανά στο σπίτι, οδηγήστε με ξανά στον κόσμο (15 Ιουνίου)
«Οδηγήστε με ξανά στο σπίτι. Για ποιο λόγο να ταξιδέψει ένας κηπουρός;». Γκαίτε. Η φράση που όλοι ακούσαμε στο κεφάλι μας τις πρώτες εβδομάδες της πανδημίας.
Οδηγήστε με ξανά στο σπίτι, οδηγήστε με ξανά στον κόσμο (15 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Από την ύπαιθρο λένε πως οι μανάδες αρχίζουν να ξεφοβούνται (11 Ιουνίου)
Στα 94 χρόνια της, η βασίλισσα Ελισσάβετ Β’ κάνει την πρώτη της βιντεοκλήση. Μπήκε τελευταία «στην κλήση μέσω Zoom κι ήταν η πρώτη που βγήκε, όπως...
Από την ύπαιθρο λένε πως οι μανάδες αρχίζουν να ξεφοβούνται (11 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Το Κράτος οριοθετεί με κιμωλία ό,τι είναι αισχρό και επιτρεπόμενο στο σπίτι του πολίτη σε αναστολή (10 Ιουνίου)
Το άγαλμα του Κολόμβου στη Βοστώνη καρατομήθηκε, διαβάζω. Ένα σώμα χωρίς κεφάλι κάνει πάντα τα σώματα με κεφάλι να τρέμουν.
Το Κράτος οριοθετεί με κιμωλία ό,τι είναι αισχρό και επιτρεπόμενο στο σπίτι του πολίτη σε αναστολή (10 Ιουνίου)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας