Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ένα νέο χρώμα στον κόσμο: μαύρο διάφανο σύννεφο (21 Μαΐου)

Ένα νέο χρώμα στον κόσμο: μαύρο διάφανο σύννεφο (21 Μαΐου)

  • A-
  • A+

Σε κάθε γεωγραφικό μήκος και πλάτος: χλιαρή εγκράτεια, ανακούφιση ή ένταση σε κλοιό.

Ο αναβρασμός του ιού προχωρά σε μαύρο σύννεφο που κανείς δε βλέπει.

Ένα νέο χρώμα στον κόσμο: διάφανο μαύρο σύννεφο.

Μετακινείται. Πιο βόρεια, νότια, ανατολικά, δυτικά.

Στη Λισαβόνα, ο φόβος χάνει κάπως έδαφος. Αλλά στη Βραζιλία, ξανά πάνω από χίλιοι νεκροί.

Λαβαίνω μηνύματα από έντρομα φιλικά πρόσωπα.

Έντρομα: λέξη που βυθίζει στο έδαφος όλο το βάρος.

Έντρομα από έναν τρόμο που έρχεται από τη γη που δεν μοιάζει πια στέρεη.

Λένε βρισιές κι άλλες βρισιές – κι ανάμεσα υπάρχουν ειδήσεις παραίτησης και μόλυνσης.

Μια φίλη από το Ρίο διηγείται την ιστορία. Ένα γιος δεν πήγε στο νεκροτομείο του νοσοκομείου να αναγνωρίσει τον πατέρα του, από τον φόβο της μετάδοσης.

Κάποιος έβγαλε μια φωτογραφία στο πρόσωπο κι εκείνος επιβεβαίωσε με την οθόνη στο χέρι.

Το πρόσωπο είναι το πρόσωπο είναι το πρόσωπο του πατέρα μου.

Χθεσινό ημερολόγιο.

Συνεχίζω το βιβλίο του Ντιντί-Υμπερμάν.

«Θα έδινα όλη τη Μοντέντισον για μια πυγολαμπίδα», λέει ο Παζολίνι.

Μοντέντισον, μεγάλη Ιταλική εταιρία.

Μπορούμε να συνεχίσουμε να λέμε.

Ανταλλάσσω ένα εργοστάσιο με μια πυγολαμπίδα.

Μια μηχανή με δυο πέτρες ικανές να βγάλουν σπίθα.

Εχθές επίσης: η Γουχάν απαγόρευσε την κατανάλωση άγριων ζώων για πέντε χρόνια.

Για πέντε χρόνια, τα άγρια ζώα μπορούν να είναι ήσυχα.

Ίσως μετά απ’ τα πέντε αυτά χρόνια τα άγρια ζώα να έχουν γίνει ήμερα και να μπορούν να φαγωθούν νόμιμα.

Το ήμερο είναι εκείνο που τρώγεται χωρίς να πει κιχ.

Η ανθρώπινη πείνα, αυτή, ποτέ δεν ημερώνει.

Αντίθετα με τα άγρια άλογα, με κάποιους λύκους και διάφορα τσακάλια.

Το άλογο εξημερώνεται με τη βία της δυνατής γροθιάς και του λάσου. Με την επανάληψη και μερικές φορές με τις κλωτσιές.

Αλλά δεν μπορείς να ημερέψεις το στομάχι σου, που είναι άγριο πράγμα.

Δεν υπάρχει λάσο, γροθιά, κλωτσιά ή επαναλαμβανόμενη νηστεία που να το εξημερώνει.

Το πρωί κάθε καινούριας μέρας, το στομάχι σηκώνεται και λέει: Θέλω.

Μια είδηση. Οι τρανς εργαζόμενες στο σεξ, στη Βραζιλία, πεινούν και κινδυνεύουν όλο και περισσότερο.

Χωρίς δουλειά, χωρίς πελάτες και χωρίς υποστήριξη από το Κράτος, φυσικά.

Είναι απελπισμένες. Μας αποφεύγουν ακόμη περισσότερο απ’ όσο μας απέφευγαν, λένε.

Κανείς δεν έρχεται στο σπίτι μας.

Θέλω, λέει το στομάχι. Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή.

Οι πυγολαμπίδες πρέπει να προστατευτούν.

Και η καταμέτρησή τους είναι μια νέα μορφή νυχτερινής στατιστικής που πρέπει να αποκατασταθεί όπως αποκαθίστανται τα ερείπια των ωραιότερων κτιρίων.

Να φτιάξουμε μια στατιστική στα σκοτεινά, στατιστική με κλειστά τα μάτια.

«Αν δεν κάνω σεξ, θα πεθάνω απ’ την πείνα», λέει μια τρανς εκδιδόμενη γυναίκα στη Βραζιλία.

Η μέρα στη Λισαβόνα χωρίς σύννεφα, ούτε ανοιχτά ούτε σκούρα.

Η Ζέρι, η γκόλντεν, έχει χρόνο να τελειοποιήσει τη μελαγχολία της και τον αξιοποιεί.

Η Ρώμη είναι καλά, η παράκαιρη και ανήσυχη Ρώμη διατηρεί την πληγή της αλλά είναι σταθερή.

Ανθρώπινα όντα ΟΚ. Λεμονιά ΟΚ, κισσός ΟΚ και μπουκαμβίλια ΟΚ. Λευκός τοίχος, επίσης ΟΚ.

 

-------------                

*Ο Γκονσάλο Μ. Ταβάρες είναι Πορτογάλος συγγραφέας και γράφει το Ημερολόγιο της Πανούκλας καθημερινά από τις 23 Μαρτίου για την εφημερίδα Expresso.

**Η Αθηνά Ψυλλιά που έκανε τη μετάφραση είναι ψυχολόγος και μεταφράστρια λογοτεχνίας από τα πορτογαλικά και συνεργάζεται με τον Γκονσάλο Μ. Ταβάρες από το 2011.

Σημείωση efsyn.gr: Τα κείμενα του Γκονσάλο Μ.Ταβάρες από την εφημερίδα Expresso θα αναδημοσιεύονται σε καθημερινή βάση από την ιστοσελίδα μας, κατόπιν συμφωνίας μαζί του

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Βγαίνω στον ήλιο με δύο ζώα κι ένα σύννεφο από πάνω (19 Ιουνίου)
Εμφανίζονται σύννεφα κι από κάτω ο κόσμος ελπίζει. Μέρες πολλές προσεύχεται για βροχή. Αλλά τα σύννεφα διαλύονται κι εμφανίζεται ο ήλιος.
Βγαίνω στον ήλιο με δύο ζώα κι ένα σύννεφο από πάνω (19 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Από την ύπαιθρο λένε πως οι μανάδες αρχίζουν να ξεφοβούνται (11 Ιουνίου)
Στα 94 χρόνια της, η βασίλισσα Ελισσάβετ Β’ κάνει την πρώτη της βιντεοκλήση. Μπήκε τελευταία «στην κλήση μέσω Zoom κι ήταν η πρώτη που βγήκε, όπως...
Από την ύπαιθρο λένε πως οι μανάδες αρχίζουν να ξεφοβούνται (11 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Το Κράτος οριοθετεί με κιμωλία ό,τι είναι αισχρό και επιτρεπόμενο στο σπίτι του πολίτη σε αναστολή (10 Ιουνίου)
Το άγαλμα του Κολόμβου στη Βοστώνη καρατομήθηκε, διαβάζω. Ένα σώμα χωρίς κεφάλι κάνει πάντα τα σώματα με κεφάλι να τρέμουν.
Το Κράτος οριοθετεί με κιμωλία ό,τι είναι αισχρό και επιτρεπόμενο στο σπίτι του πολίτη σε αναστολή (10 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Ο ήχος του θεού εξαφανίστηκε κι αυτό που απέμεινε ήταν ένα σιγανό τραγούδισμα (9 Ιουνίου)
Πολλές φωνές ενωμένες σε διαδηλώσεις σ’ όλον τον κόσμο. Μια μορφή χορωδίας της πολιτικής και των πολιτών, όχι της αισθητικής.
Ο ήχος του θεού εξαφανίστηκε κι αυτό που απέμεινε ήταν ένα σιγανό τραγούδισμα (9 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Ο χρόνος έπαψε να είναι ουδέτερος, ακόμη και τα λεπτά παίρνουν θέση (6 Ιουνίου)
Τα χρονόμετρα επισημαίνουν τώρα ασθένεια ή πολιτικό κίνημα. Ο χρόνος έπαψε να είναι ουδέτερος, ως και τα λεπτά παίρνουν θέση. Ένα συντηρητικό λεπτό, ένα φιλελεύθερο λεπτό, δύο ριζοσπαστικά λεπτά.
Ο χρόνος έπαψε να είναι ουδέτερος, ακόμη και τα λεπτά παίρνουν θέση (6 Ιουνίου)
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΟΥΚΛΑΣ
Φύλακες του κοπαδιού και των δύο μέτρων ακριβώς (25 Μαΐου)
Ένας παραγωγός της τηλεόρασης λέει: «Θα πρέπει να βγάλουμε τα φιλιά και τις αγκαλιές απ’ τα σενάρια για να προστατευτούν οι ηθοποιοί. Μπαίνουμε στον κόσμο των τηλεοπτικών σειρών χωρίς άγγιγμα.»
Φύλακες του κοπαδιού και των δύο μέτρων ακριβώς (25 Μαΐου)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας