Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η κρυφή γοητεία της καθημερινότητας
EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Η κρυφή γοητεία της καθημερινότητας

  • A-
  • A+

Κλεμμένος από τον Μπουνιουέλ ο μισός σημερινός τίτλος: «Η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας». Νέοι τότε. Κόχλαζε το αίμα μας από σουρεαλισμό και επανάσταση. Χούντα στο πιο πηχτό σκοτάδι της, 1972. Πάντα με διασκέδαζαν οι πινακίδες: «Εκτελούνται έργα». Προπαντός η αρχαιοπρεπής: «Εκτελούνται μεταφοραί». Επίσημες, βαρύτιμες, για δουλειές που θέλουν κόπο και υπηρετούν ανάγκες καθημερινές: το φευγαλέο, το πρόσκαιρο.

Ηταν εκείνο το σύνθημα στα Εξάρχεια: «Μην αφήσεις αυτό που σε τρώει να χορτάσει». Ο ανώνυμος ποιητής της αστικής μούσας (εκεί κατέτασσα τότε τα συνθήματα στους τοίχους, αργότερα πέρασαν στο facebook) έδωσε με οχτώ λέξεις ό,τι άλλοι πασχίζουν σε σελίδες και τόμους. Πως λιγάκι αν αφεθείς στη βολή της ρουτίνας, της συνήθειας, τότε τα κύτταρα των επιθυμιών μεταλλάσσονται σε καρκινικά και σε τρώει η καθημερινότητα.

Ηταν, μετά, εκείνη η ταινία που είδαμε με τη γυναίκα μου. Η «Τζούλι και Τζούλια», της Νόρα Εφρον, με τη μοναδική, κατά τη γνώμη μου, Μέριλ Στριπ (Τζούλια) και την ανερχόμενη, τότε, εξαίρετη, Εϊμι Ανταμς (σοβαρή υποψηφιότητα για το φετινό Οσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου, στο «Αράιβαλ»∙ με ενθουσίασε).

Θέμα της ταινίας, πάντα σαγηνευτικό για μένα: η ανύψωση της καθημερινότητας μέσα από την πιο καθημερινή των καθημερινών φροντίδα: μαγείρεμα-στρωμένο τραπέζι, όταν απογειώνεται σε πτήσεις γαστρονομικές.

Θυμάμαι, αμυδρά, μιαν ατάκα μιας από τις δύο: «Βάζε πάντα στόχους βραχυπρόθεσμους». Θρίαμβος της καθημερινότητας. Επιστήμη! Ποτέ μη λες: «Σήμερα δεν έχω τίποτα να κάνω».

Δες ένα φίλο, άνοιξε ένα βιβλίο, πάρε μολύβι και χαρτί, άλλαξε επιτέλους τον καμένο γλόμπο στο μπάνιο, σήκωσε το τηλέφωνο, βγάλε απ’ το ντουλάπι μια κατσαρόλα. Πόσα πράγματα, αστέρια στο απέραντο σύμπαν της καθημερινότητας!

Και κάτι του Ιονέσκο: «Γιατί γελάμε πάντα όταν είναι πια αργά;». Αλήθεια, γιατί δεν γελάμε εγκαίρως; Γιατί αφήνουμε και περνάνε χρόνια παρακολουθώντας να παρελαύνουν λοφιοφόρες στρατιές γελοίων;

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ο φίλος μου ο Στάθης
Πρώτες γουλιές του καφέ στη μικρή αυλή με θέα μέρος του χωριού· αναμμένα ακόμα τα φώτα. Γλυκό ξημέρωμα. Δροσιά, φρεσκάδα και ησυχία, όχι από τις ξερές ησυχίες που σε απωθούν.
Ο φίλος μου ο Στάθης
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Επιδημίες, πόλεμοι και ολίγος Καβάφης
Κυριακή, 10 Μαΐου, 2020, 10.30 π.μ. Περπάτησα αρκετά και άνετα· δυο ώρες και είκοσι πέντε λεπτά· μέχρι Καλοπούλα και επιστροφή από Μοναστήρι Καισαριανής. Μια χαρά.
Επιδημίες, πόλεμοι και ολίγος Καβάφης
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μοναξιά είσαι η πιο σκληρή παρέα…
Κλεισμένος στο σπίτι, εκτός από το ραδιόφωνο, λες και μια κουβέντα μοναχός, ν’ ακούς και κάποια φωνή ζωντανή, ας είναι κι η δική σου. Σιγομουρμουρίζεις (υποτονθορύζεις, όπως οι αρχαίοι) και κανένα τραγουδάκι,...
Μοναξιά είσαι η πιο σκληρή παρέα…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Από την άλλη μεριά του δρόμου
Αυτάρεσκο ίσως, αλλά πολύ θα ’θελα να εγγυηθώ αυτή την ανεμελιά, αυτό το πρωινό κέφι των δυο κοριτσιών. Να μη σκιάζει φόβος κανείς αυτό το χαρούμενο καλημέρισμα στη ζωή! Πολύ θα ’θελα...
Από την άλλη μεριά του δρόμου
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Εκείνα τα χρόνια τα παλιά, τα bc…
Αντιγράφω από προσωπικό ημερολόγιο: «Τρίτη, 31 Μαρτίου 2020, 5.54 π.μ. Πάει κι ο Μάρτιος. Και πώς πάει, π’ ανάθεμά το! Τον παλιό καιρό, η Τρίτη ήταν η μέρα των εγγονών μου· βλεπόμασταν. Τώρα… τηλεφώνησα χθες...
Εκείνα τα χρόνια τα παλιά, τα bc…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ρέμβη, γένους θηλυκού, μόνο στον ενικό
Γνωστός εξ όψεως από τους πρωινούς περιπάτους στον Υμηττό. Λέμε μια καλημέρα. Επέστρεφα. Τον είδα από μακριά. Στεκόταν ακίνητος. Τα χέρια σταυρωμένα στο ραβδί, το σαγόνι στα χέρια, κοιτούσε απλανώς κατά τον...
Ρέμβη, γένους θηλυκού, μόνο στον ενικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας