Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το μέλλον που είναι συνήθως απρόβλεπτο

«L’ Avenir» - «Το μέλλον»

Το μέλλον που είναι συνήθως απρόβλεπτο

  • A-
  • A+

«L’ Avenir» - «Το μέλλον». Μία (όνομα) Χάνσεν-Λοβ, σκηνοθέτης (ή σκηνοθέτιδα, παλαιότερα, σκηνοθέτις, τώρα μπορείς να πεις, τραβηγμένα νομίζω, σκηνοθέτρια). Ενδιαφέρον γλωσσικό ζήτημα: συνδέεται με την έξοδο της γυναίκας από το σπίτι και την είσοδό της στον κοινωνικό χώρο: της εργασίας, του επαγγέλματος... Ζήτημα απολύτως σχετικό με την ταινία, που είναι ταινία γυναικεία∙ φεμινιστική:

Ποιο είναι το μέλλον μίας επιστήμονα (να το πάλι το ζήτημα: επιστήμονος; επιστημόνισσας;), καθηγήτριας Φιλοσοφίας, παντρεμένης 25 χρόνια με άντρα επίσης ακαδημαϊκό (κάτι σε καθηγητή και αυτός), μητέρας δύο παιδιών, μοναχοκόρης μητέρας σε προχωρημένη κατάθλιψη (πεθαίνει σε γηροκομείο στην κρίσιμη στιγμή του φιλμ και μένει η κόρη με τη γάτα της μητέρας της), που την χωρίζει, εκών-άκων, ο άντρας της, cherchez la femme (Σπανιόλα αγνώστων λοιπών στοιχείων), ελάχιστα προτού η κόρη της την κάνει γιαγιά.

Σωστή δομή, συνήθης γαλλική φλυαρία (άλλοτε μ’ αρέσει, άλλοτε μου τη σπάει∙ εξαρτάται από την ταινία), απολύτως φεμινιστική –ούτε ένα ελαφρυντικό δεν χαρίστηκε στον άντρα η σκηνοθέτης– και μια υπέροχη Ιζαμπέλ Υπέρ∙ γι’ αυτήν και πήγα, και αποζημιώθηκα∙ σπουδαία ηθοποιός∙ αθόρυβη, συνεχής ένταση στο παίξιμο, να απορείς πώς το κατάφερνε∙ δεν είναι θέατρο, να βγάλεις ένα ρόλο, είναι γυρίσματα που μπορεί να κρατήσουν και μήνες!

Ομως συνέπεσε, έτυχε, να δω την ταινία την ημέρα γενεθλίων της γυναίκας μου. Η οποία ήταν από τις πρώτες που ακολούθησαν το φεμινιστικό ρεύμα στην Ελλάδα, μετά τη μεταπολίτευση∙ πρωτύτερα ήταν στοιχειωδώς άγνωστο στους περισσότερους από μας.

Αρα, ήταν ό,τι έπρεπε. Την είδα στον Γαλαξία, στους Αμπελοκήπους, αρχή Μεσογείων δεξιά. Ακριβώς απέναντι, αριστερά, Μεσογείων και Βασ. Σοφίας, δέσποζε άλλοτε η βίλα Μαργαρίτα, αρχιτεκτόνημα αρχών του 20ού αιώνα, τύπος ευρωπαϊκού μεσαιωνικού πύργου, από πελεκημένη κυβισμένη κοκκινόπετρα, τοπόσημο των παλαιών Αμπελοκήπων. Κατεδαφίστηκε επί χούντας. Μνημόνια και μνημόσυνα. Σύγχρονο ελληνικό δίδυμο…

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μία λέξη, χίλιες εικόνες
Καλοκαιρινό σινεμά. «Κάποτε στο Χόλιγουντ», Ταραντίνο με Ντι Κάπριο και Πιτ. Καλό. Θα μπορούσε και καλύτερο· υπερβολικά… Χόλιγουντ. Πίσω μου κάθεται ζευγάρι. Δεν βλέπω, λαθρακούω. Ηλικία γκρίνιας. Ο άντρας...
Μία λέξη, χίλιες εικόνες
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Σκέψεις πάνω στη «Χουλιέτα» του Αλμοδόβαρ
Μου ’κανε την καρδιά περιβόλι, αλλά, ξέρει να κάνει κινηματογράφο. Αν η ψυχογραφία μου δεν ήταν αυτή που είναι, θα χαιρόμουν κινηματογράφο. Τώρα μόνο τον κατάλαβα∙ ελπίζω. Πάντως δεν είναι δύσκολος∙ με τα...
Σκέψεις πάνω στη «Χουλιέτα» του Αλμοδόβαρ
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ασκήσεις μνήμης μέσα από παράδρομους
Η ταινία ήταν οι «Επικίνδυνες σχέσεις», 1959, ίσως η τελευταία κινηματογραφική εμφάνιση του Ζεράρ Φιλίπ… Στις μηχανές αναζήτησης το παν είναι να ανοίξεις μια ρωγμή, να χωθείς, μετά…
Ασκήσεις μνήμης μέσα από παράδρομους
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πόσο εικονική είναι η πραγματικότητα
Ποια η σχέση, τώρα πια, μεταξύ εικονικού και πραγματικού, virtual και reality, πόσο διαφέρουν, πόσο οι διαφορές του ενός από το άλλο είναι διακριτές ή προκαλούν συγχύσεις, με ανεπιθύμητες έως επικίνδυνες...
Πόσο εικονική είναι η πραγματικότητα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Από τη μία «Οπερέτα», σε άλλη αλλιώτικη…
Εξαιρετική παράσταση: «Οπερέτα» του Βίτολ Γκομπρόβιτς στο Εθνικό (Κοτοπούλη-Ρεξ στην Πανεπιστημίου), σκηνοθεσία Νίκος Καραθάνος, μουσική Αγγελος Τριανταφύλλου (ζωντανή ορχήστρα), όμορφη και καλοδουλεμένη,...
Από τη μία «Οπερέτα», σε άλλη αλλιώτικη…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Οταν ξυπνάς από κακό ύπνο
Κυριακή προς Δευτέρα, παιζόταν, μετά τα μεσάνυχτα, στην ΕΡΤ2 το ντοκιμαντέρ «Αρκαδία», του Φίλιππου Κουτσαφτή, και κάθισα να το δω μονομαχώντας με τη νύστα. Καλό, αλλά όχι όπως το προηγούμενό του, «Η αγέλαστος...
Οταν ξυπνάς από κακό ύπνο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας