Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οταν ξυπνάς από κακό ύπνο

«Αρκαδία χαίρε» του Φίλιππου Κουτσαφτή

Οταν ξυπνάς από κακό ύπνο

  • A-
  • A+

Κυριακή προς Δευτέρα, παιζόταν, μετά τα μεσάνυχτα, στην ΕΡΤ2 το ντοκιμαντέρ «Αρκαδία», του Φίλιππου Κουτσαφτή, και κάθισα να το δω μονομαχώντας με τη νύστα.

Καλό, αλλά όχι όπως το προηγούμενό του, «Η αγέλαστος πέτρα», για την Ελευσίνα, που άφησε εποχή∙ ιδίως το εύρημα του σκηνοθέτη να κινήσει στις αρχαιότητες φυσικό πρόσωπο που ζούσε εκεί, αναπόσπαστος, λες και έπαιρνε ζωή από τα αρχαία, με χαρακτηριστικά περιθωριακού.

Είδα πάντως πως η «Αρκαδία» –άκρως ενδιαφέρουσα και ευαίσθητη ταινία– είναι παραγωγής της Βιοχάλκο του Στασινόπουλου (προφανώς Αρκάδες οι Στασινοπουλαίοι). Το επισημαίνω ευχάριστα. Αλλα με νοιάζουν στους βιομηχάνους, δεν έχω προκαταλήψεις.

Για την οποία Βιοχάλκο, μου έλεγε τις προάλλες φίλος (του κλάδου σιδηροκατασκευών), ότι ναι μεν διατηρεί εγκαταστάσεις της στην Ελλάδα (και αλλού), αλλά, λόγω υψηλής φορολογίας, από πέρσι, νομίζω, μετέφερε την έδρα της από την Ελλάδα στο Βέλγιο.

Φαίνεται ότι μπροστά μας το Βέλγιο είναι φορολογικός παράδεισος. Γιατί στην Ελλάδα σήμερα, όπως είναι το κλίμα, δεν ευδοκιμούν ούτε ο παράδεισος ούτε η κόλαση. Είμαστε κάπου ανάμεσα στο πουθενά και στο κάποτε (παρελθόν και μέλλον, με παρόν αμφίρροπο).

Ούτε λέξη βέβαια, για καθαρτήριο. Φαίνεται πως οι μνημονιακές κυβερνήσεις μας (στατιστικά τουλάχιστον, αν κρίνουμε από δημοσιεύματα και δηλώσεις) περισσότερο νοιάζονται να επιστραφεί ό,τι διέφυγε (το οποίο, το υπογράφω, εν πολλοίς έχει διαφύγει ανεπιστρεπτί), παρά να παραμείνει ενταύθα ό,τι, κουτσά-στραβά, δεν διέφυγε ακόμα.

Εκτός αν ό,τι ανάποδο συμβαίνει, τους βολεύει∙ με ό,τι θεωρούν βόλεμα: δεν μπαίνουν σε παραπανίσιο κόπο π.χ., μην πάμε στο πονηρό. Ή δεν ξέρουν τι συμβαίνει, άρα και δεν μπορούν να το αλλάξουν.

Οπότε τα πράγματα είναι χειρότερα απ’ όσο δείχνουν, όσες θετικές αξιολογήσεις και αν γίνουν. Επαναλαμβάνω, γιατί στην Ελλάδα σήμερα ο καθένας μας κυκλοφορεί με ετικέτες ετοιμοκόλλητες, φίλοι κόψανε καλημέρες κ.λπ.: όλες οι μνημονιακές κυβερνήσεις.

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μία λέξη, χίλιες εικόνες
Καλοκαιρινό σινεμά. «Κάποτε στο Χόλιγουντ», Ταραντίνο με Ντι Κάπριο και Πιτ. Καλό. Θα μπορούσε και καλύτερο· υπερβολικά… Χόλιγουντ. Πίσω μου κάθεται ζευγάρι. Δεν βλέπω, λαθρακούω. Ηλικία γκρίνιας. Ο άντρας...
Μία λέξη, χίλιες εικόνες
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πόσο εικονική είναι η πραγματικότητα
Ποια η σχέση, τώρα πια, μεταξύ εικονικού και πραγματικού, virtual και reality, πόσο διαφέρουν, πόσο οι διαφορές του ενός από το άλλο είναι διακριτές ή προκαλούν συγχύσεις, με ανεπιθύμητες έως επικίνδυνες...
Πόσο εικονική είναι η πραγματικότητα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Καιρός να ειπωθούν και κάποιες αλήθειες
Δεν ξέρω, αν μετά το Eurogroup της Δευτέρας η κυβέρνηση πανηγύρισε ή η αντιπολίτευση την επέκρινε (συνηθισμένα αμφότερα σε ανάλογες περιπτώσεις, αλλά σε απόσταση από πολιτικές θέσεις και πολιτικά συμπεράσματα∙...
Καιρός να ειπωθούν και κάποιες αλήθειες
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Το μέλλον που είναι συνήθως απρόβλεπτο
«L’ Avenir» - «Το μέλλον». Μία (όνομα) Χάνσεν-Λοβ, σκηνοθέτης. Ενδιαφέρον γλωσσικό ζήτημα: συνδέεται με την έξοδο της γυναίκας από το σπίτι και την είσοδό της στον κοινωνικό χώρο: της εργασίας, του...
Το μέλλον που είναι συνήθως απρόβλεπτο
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Σκέψεις πάνω στη «Χουλιέτα» του Αλμοδόβαρ
Μου ’κανε την καρδιά περιβόλι, αλλά, ξέρει να κάνει κινηματογράφο. Αν η ψυχογραφία μου δεν ήταν αυτή που είναι, θα χαιρόμουν κινηματογράφο. Τώρα μόνο τον κατάλαβα∙ ελπίζω. Πάντως δεν είναι δύσκολος∙ με τα...
Σκέψεις πάνω στη «Χουλιέτα» του Αλμοδόβαρ
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ακόμα μία φάση στη διαπραγμάτευση
Το ΔΝΤ δεν κάνει πολιτική με διαρροές δήλωσε η Κριστίν Λαγκάρντ. Πού λογοδοτούν εν τέλει, όταν συμβαίνει (και έχει συμβεί) να παίρνουν χώρες στον λαιμό τους. Αλλιώς είναι μία συνήθης… και ακόμα μία φάση στις...
Ακόμα μία φάση στη διαπραγμάτευση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας