Το έχω ξαναγράψει: οι συμπτώσεις είναι ραντεβού. 16 Ιουνίου συμπληρώθηκαν 80 χρόνια από τον θάνατο του Αρη Βελουχιώτη. Δευτέρα, 16 Ιουνίου, μου παραδόθηκε τόμος, 430 σελίδες με πολυσέλιδο, εκτός σελιδαρίθμησης, φωτογραφικό παράρτημα, που, όπως αναγράφεται στον υπότιτλο, το συνθέτουν «Θραύσματα από το προσωπικό αρχείο του κρυπτογράφου του Αρη Βελουχιώτη στον Μωρηά».
Τίτλος: «Πιστός στον μαύρο σκούφο μέχρι τέλους», συγγραφέας των «θραυσμάτων» ο Χαράλαμπος (Μπάμπης για τους γνωστούς, Λάμπης για τους οικείους) Ρούπας, «Βέρος Βοστιτσάνος» (Αιγιώτης, Βοστίτσα, παλιά ονομασία Αιγίου) για τους πιο... μυημένους. Από τους τελευταίους μαυροσκούφηδες, τους 40 της έφιππης ακολουθίας του Αρη. Ιστορική και φιλολογική επιμέλεια Δημήτρης Δαμασκηνός, έκδοση Παρασκήνιο. Παρουσίαση, αύριο Σάββατο στο Αίγιο, αμφιθέατρο του Πολιτιστικού Κέντρου του δήμου (Παλαιό Νοσοκομείο), ώρα 8.00.
Γνώρισα τον Ρούπα, προ πολλών ετών, στα γραφεία του Συνδέσμου Αγωνιστών ΕΑΜικής Εθνικής Αντίστασης, στη Γαμβέτα, Κάνιγγος. Μου τον σύστησε ο μεγάλος αδελφός μου, Γιώργος, ως «Ιστορικό της Αντίστασης». Ψυχή τότε ο Μπάμπης του περιοδικού «ΕΑΜ–Αντίσταση» –αν όχι και μοναδικός συντάκτης ενίοτε!–, σήκωσε το ψαρό κεφάλι από μια στοίβα χαρτιά και με καλοδέχτηκε. Μιλήσαμε αρκετά. Μιλήσαμε ακόμα άλλες τρεις-τέσσερις φορές, εκτενώς· τόσο που να εννοήσω ότι δικαιούνταν τη φήμη του ως ιστορικού της Αντίστασης και να εκτιμήσω, μετέπειτα και αναδρομικά, την... εμμονή του (αναφέρεται στον τιμητικό τόμο): «Ντοκουμενταρισμένες απαντήσεις, όχι αεροβόλα φληναφήματα».
Και άνθρωπος· η ανθρωπιά στο διηνεκές και πάντα σύγχρονη, όσο και η απουσία της! Ελάχιστο δείγμα, επίκαιρο: 1943, αμέσως μετά το Ολοκαύτωμα στα Καλάβρυτα, ομάδα ΕΛΑΣιτών, με στρατιωτική επιχείρηση, απελευθέρωσε από τρένο στο Αίγιο Εβραίους αιχμάλωτους που προορίζονταν για στρατόπεδα· παρασημοφορήθηκε μετέπειτα ο Ρούπας από εβραϊκή κοινότητα. Θα σημειώσει πολύ αργότερα, αρχές 21ου αιώνα: «Οπως σταθήκαμε τότε δίπλα στους Εβραίους που τους οδηγούσαν στα κρεματόρια, έτσι και τώρα στεκόμαστε δίπλα στους Παλαιστίνιους και στον εβραϊκό λαό που αντιτίθεται στην πολιτική Σαρόν». Τα ονόματα αλλάζουν...
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας