Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Λόγια μουσική

O συνθέτης, Θωμάς Μπακαλάκος

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Λόγια μουσική

  • A-
  • A+

Σχεδόν με κατσάδιασε φίλος τις προάλλες γιατί, λέει, εκθείασα την ΕΡΤ3. Γιατί όχι, παρακαλώ, φίλτατε; Πρώτον, σέβεται τον θεατή-ακροατή και δεύτερον: ποιο άλλο κανάλι θα μετέδιδε τη δίωρη (!) συναυλία του συνθέτη Θωμά Μπακαλάκου με λόγια μουσική, εμπνευσμένη από την αείχρονη δημοτική, ελληνική παράδοση; Το προηγούμενο Σάββατο ήταν, 8-10 το πρωί, που ήχησε η «περίεργη» αυτή μουσική δωματίου στα δωμάτια των νεοελλήνων. Θα πει κανείς: Ποιος άκουσε; Δεν έχει σημασία, η ΕΡΤ3 το μετέδωσε και ας μην ιδρώνει το αυτί κανενός ιθύνοντος ή υπευθύνου ή ειδικού (πού θα πάει, όμως, αργά ή γρήγορα και μάλιστα μέσα στο 2021, εκόν άκον [το αυτί τους] θα αναγκαστεί να ιδρώσει).

Ενα δροσιστικό μουσικό αεράκι, που ξάφνου γινόταν τρικυμία και γαλήνη ταυτόχρονα, μετέφερε την ανάσα της ελληνικής γης, τις χαρές και τους καημούς των ανθρώπων της υπαίθρου της, μέσα από τον ρυθμό, την πεμπτουσία δηλαδή της μουσικής. Και ο πιο αμέτοχος [άσχετος] αυτής της μουσικής ένιωθε κάποια στιγμή ένα ρίγος, εισερχόμενος στον ρυθμό της δημοτικής μουσικής. Επί τη ευκαιρία: όλοι οι μεγάλοι Δυτικοί μουσουργοί μεγαλούργησαν αφού πάτησαν γερά στη δημοτική τους παράδοση και όχι στα γούστα της εκάστοτε αυλής.

Επρόκειτο για επιλογή [πέντε-έξι] από μουσικές νουβέλες, όπως τις αποκαλεί ο συνθέτης, έργα δηλαδή μουσικής δωματίου που αντλούνται από το δημοτικό τραγούδι-θεματοφύλακα της ελληνικής μουσικής γλώσσας, το οποίο αξιοποιείται με σύγχρονη μουσική σκέψη. Τραγούδια, όπως «Πέρα στους πέρα κάμπους», «Γιούργια στα παλιούρια», «Μπήκαν τα γίδια στο μαντρί», «Πλαστήρας», «Αρνη-Καραγκούνα», «Κλειστός χορός Αργιθέας» και τέλος, τιμής ένεκεν, προς τον μεγάλο πρόγονό του, «Δεκαπέντε μικρές παραλλαγές για πιάνο» του Νίκου Σκαλκώτα». Αξίζει εδώ να αναφέρουμε την ορχήστρα: Γιάννης Σαμπροβολάκης κλαρινέτο· Στέλλα Τσάνη, πρώτο βιολί· Μπουνίλτα Ευγενία Μάλο, δεύτερο βιολί· Ηλίας Σδούκος, βιόλα· Λευκή Κολοβού, βιολοντσέλο και σόλο πιάνο ο Απόστολος Παληός. Καθοριστικά κατατοπιστική ήταν στον πρόλογό της η μουσικός και παραγωγός του Τρίτου Προγράμματος της ΕΡΑ, Αλεξάνδρα Γιαλίνη.

Δεν συμβαίνουν τέτοια στην ελληνική τηλεόραση την κατακλυσμένη από λαϊκοπόπ, ποπ, τάχα μου ροκ, έντεχνα και δεν συμμαζεύεται, στην υγειά, κατά τα άλλα, όλων των Ελλήνων· να γίνονται όλα αυτά, όχι όμως καθ' υπερβολήν - να μη χάνεται το μέτρο, όχι τίποτα άλλο. Στη μαζική δημοκρατία όλα επιτρέπονται: δεν χρειάζεται ούτε ιδιοφυΐα, ούτε ταλέντο, ούτε μεγάλος κόπος για να φτάσει κάποιος στη «δημιουργία». Η δημιουργία, όμως, πώς να το κάνουμε, είναι μέγας κόπος, πρέπει να χάσει κανείς πολλές από τις απολαύσεις των καθημερινών ανθρώπων - αλλιώς δεν προλαβαίνει να δημιουργήσει.

Δεκαετίες παλεύει ο Θωμάς Μπακαλάκος να τρυγήσει τους θησαυρούς της προφορικής και μουσικής ελληνικής γλώσσας - αμέτρητος ο κόπος του, ευτυχώς όμως που μπορεί και μας δίνει το απόσταγμά του, καρπό μεγάλων ζυμώσεων και αγάπης προς: τη δουλειά του και τη μουσική πρωτίστως αλλά και προς την ελληνική επαρχία, την τόσο ζείδωρη για όσους την αγκαλιάζουν τουλάχιστον· επίσης: προς τη χώρα του.

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Η πεμπτουσία της προπαγάνδας
Τηλεφώνησε φίλος παλιός… θυμωμένος με άρθρο στην «Εφ.Συν.». Το διάβασα. Το είχε διαβάσει βιαστικά, ήταν και κάπως ασαφής η διατύπωση, πέρασε την ειρωνεία για… έπαινο! Συνέβη κάποτε και σε μένα, στην...
Η πεμπτουσία της προπαγάνδας
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Χρόνια πολλά με τραγούδια από τα παλιά
Είχα μια μουσική απορία: Ακούω μέρες στο Galaxy (ραδιόφωνο) το παλιό τραγούδι «Δυο πράσινα μάτια με μπλε βλεφαρίδες…», αλλά στα αγγλικά. «Το κλέψαμε;» ρώτησα τον Γιώργο Παπαστεφάνου, της σβέλτης παρέας των...
Χρόνια πολλά με τραγούδια από τα παλιά
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Νικόλας Ασιμος
Διαβάζουμε στο εξώφυλλο του άρτι εκδοθέντος από τις Εκδόσεις των Συναδέλφων βιβλίου «Νικόλας Ασιμος. Τα Τραγούδια»: «Είναι μεταξύ χλεύης και θαυμασμού που καθίσταται πάντοτε ένα έργο σημαντικό.
Νικόλας Ασιμος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Τραγούδια καταπιεσμένων στον Ολυμπο
Τριήμερο εκδηλώσεων διοργανώνεται στη Ραψάνη με στόχο την ανάδειξη του ρόλου του κοινωνικού-πολιτικού τραγουδιού ως προάγγελου δυνατοτήτων για κοινωνική αλλαγή.
Τραγούδια καταπιεσμένων στον Ολυμπο
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μέρες οργής για αμαρτίες…
Απόλυτη όμως σχέση (συνάφεια) με τυχόν ανθρώπινες ενέργειες και παραλείψεις που, ενδεχομένως, μας έφεραν (την ανθρωπότητα) στις σημερινές… μετανεωτερικού ζόφου Ημέρες οργής…
Μέρες οργής για αμαρτίες…
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γλώσσα και τα τραγούδια [μας]
Τα τραγούδια, όπως και η γλώσσα, είναι εθνικοί τόποι, φαίνεται όμως να έχουν μεγαλύτερη διεισδυτικότητα από τη γλώσσα στα έγκατα των πολιτών, είτε σε πόλεις διαβιούν είτε σε χωριά - η μουσική δεν κάνει...
Η γλώσσα και τα τραγούδια [μας]

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας