Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο μπαμπούλας των εξετάσεων
EUROKINSSI/ILIALIVE.GR/ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο μπαμπούλας των εξετάσεων

  • A-
  • A+

«Να το προσέξετε αυτό, μπαίνει στις εξετάσεις». Τη συνηθίζουμε αυτήν την έκφραση οι δάσκαλοι κι οι καθηγητές, σαν θέλουμε να τραβήξουμε την προσοχή του ακροατηρίου μας ενόσω πραγματευόμαστε κάποιο κομμάτι της ύλης που θεωρούμε σπουδαίο. Λες και τα υπόλοιπα που συζητάμε την ώρα της παράδοσης δεν χρήζουν της προσοχής του κοινού μας ή σάμπως οποιαδήποτε πτυχή ενός γνωστικού αντικειμένου δεν έχει αυταξία, παρά αντλεί τη σημασία της από το γεγονός ότι είναι δημοφιλές ερώτημα στις εξετάσεις.

Ο μπαμπούλας των εξετάσεων είναι ο εύκολος και ενστικτώδης τρόπος για να κερδίσει ένας διδάσκων την προσοχή των μαθητών του. Εύκολος, γιατί σχεδόν όλοι ενδιαφέρονται για την τελική τους επίδοση· αν, λοιπόν, κάποιος τους πει «αυτό μπαίνει στις εξετάσεις», αμέσως θα δώσουν σημασία. Ενστικτώδης, μιας και οι ίδιοι οι καθηγητές γαλουχηθήκαμε ως μαθητευόμενοι μέσα σ’ αυτήν τη νοοτροπία, οπότε την αναπαράγουμε αντανακλαστικά.

Παρ’ όλα αυτά, όταν κάποιος εδράζει τη διδακτική του προσέγγιση στη δημιουργία άγχους και πίεσης στο ακροατήριο, τα αποτελέσματα θα είναι μάλλον πενιχρά. Το ενδιαφέρον που θα προκαλέσει θα είναι επιδερμικό κι αποσπασματικό ως προϊόν καταναγκασμού, αποτυγχάνοντας εντέλει στον στόχο της πραγματικής εμπέδωσης και κατάκτησης του γνωστικού αντικειμένου. Η προσέγγιση της γνώσης προϋποθέτει ενθουσιασμό, ελεύθερο πνεύμα και την άντληση μιας κάποιας απόλαυσης από την πλευρά των διδασκομένων· ο φόβος και οι υπόρρητες απειλές λειτουργούν ανασταλτικά, παρά το πρόσκαιρο αποτέλεσμα που ενδεχομένως να επιφέρουν.

Ακόμη και στο πλαίσιο ενός εξετασιοκεντρικού εκπαιδευτικού συστήματος, όπου όλα περιστρέφονται γύρω από την επίδοση, υπάρχει τρόπος να απευθυνθούμε στους μαθητές μας με θετικά μέσα, προκαλώντας την περιέργεια κι όχι το δέος τους. Αν θεωρούμε ότι κάτι αξίζει να φωτιστεί περισσότερο, μπορούμε να καταδείξουμε την αξία του μέσα από το παράδειγμα, το πείραμα ή τη χρήση και τη θέση του μέσα στο υπό συζήτηση διδακτικό αντικείμενο και στον κόσμο που μας περιβάλλει. Να αναδείξουμε τους λόγους που το καθιστούν σπουδαίο, ξεκαθαρίζοντας ότι σπουδαίο δεν σημαίνει απαραίτητα και δυσνόητο ή ακατάληπτο – άλλη μια δημοφιλής παρεξήγηση μεταξύ των μαθητών. Να πείσουμε, μέσα από συζήτηση και με τη συμμετοχή του κοινού μας κι όχι ως αυθεντίες από βάθρου, που κηρύσσουν την απόλυτη γνώση.

Κι εντέλει, η θετική διδακτική προσέγγιση που απευθύνεται στον ελεύθερο νου και κεντρίζει την περιέργεια του μαθητικού ακροατηρίου, μάλλον είναι ο πιο βέβαιος δρόμος και για την καλή επίδοση στις εξετάσεις.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
Τον ρόλο του μάντη των συμφορών έχουν αναλάβει εργολαβικά κάποιοι (φορείς, άτομα, ενώσεις) το τελευταίο διάστημα. Και δεν διστάζουν να χρησιμοποιήσουν ούτε το ψέμα ούτε τη διαστρέβλωση, για να πείσουν ότι οι...
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εκτός θέματος...
Κλιμακώνεται η ένταση γύρω από το θέμα των πανελλαδικών. Παρά τη γενική επίκληση της προστασίας των περίπου 100.000 υποψηφίων και των οικογενειών τους από τον φόβο και τον πανικό, τόσο η πολιτική αντιπαράθεση...
Εκτός θέματος...
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Κόφτης» και στην Παιδεία
Η εισηγούμενη, αδικαιολόγητη και ακατανόητη κατανομή (4-2) των δύο ιστορικά τριετιών της μέσης εκπαίδευσης θα έχει επιθυμητή συνέπεια τη συγχώνευση από την αρχή όλων των σχολικών μονάδων, την αύξηση των...
«Κόφτης» και στην Παιδεία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
Ποιος, αλήθεια, θέλει μια παιδεία που οδηγεί στη μοναξιά, που δεν βάζει στόχο παρά τη μόρφωση για παραγωγή, για χρησιμότητα, για υλικές απολαβές; Ποιος επιθυμεί μια παιδεία που αποθαρρύνει, που εκδιώκει τον...
Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εκπαίδευση, ο μεγάλος ασθενής;
Ολα είναι θέμα παιδείας, συνηθίζουμε να λέμε, αλλά φτιάξαμε μια παιδεία σε μόνιμη «ύπνωση». Και θέλουμε να την αξιολογήσουμε κιόλας. Αλλά η αξιολόγηση ας αρχίσει αυτή τη φορά από τα πάνω: από τις πολιτικές που...
Εκπαίδευση, ο μεγάλος ασθενής;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παιδεία: ποια συναίνεση;
Το σημερινό δασκαλοκεντρικό σχολείο της αποστήθισης, της τεμαχισμένης γνώσης, του κομφορμισμού και της συμμόρφωσης δεν μπορεί να εκπαιδεύσει ανθρώπους έτσι που να μπορούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις τού...
Παιδεία: ποια συναίνεση;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας