Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στρατόπεδα συγκέντρωσης ή στρατόπεδα εξόντωσης;
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στρατόπεδα συγκέντρωσης ή στρατόπεδα εξόντωσης;

  • A-
  • A+

Ακουγα χθες το πρωί, μεταξύ οικιακών εργασιών (παρασκευή σάλτσας μανιταριών σβησμένα με κρασί κόκκινο), στο Τρίτο Πρόγραμμα μικρό αφιέρωμα σε άγνωστό μου συνθέτη, νομίζω Τσέχος, εβραϊκής καταγωγής, πρωτοποριακός, Ερβιν Σούλχοφ (1899-1942), ο οποίος «πέθανε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης». Αναρωτήθηκα τότε –πρώτη φορά που περνούσε από τον νου μου αυτή η σκέψη– πώς πέρασε (ή μας το πέρασαν!) και έμεινε έκτοτε να λέμε αυτούς τους χώρους έσχατης απανθρωπιάς «στρατόπεδα συγκέντρωσης» και όχι στρατόπεδα εξόντωσης, όπως και ήταν στην πραγματικότητα.

Δεν υπάρχουν εξακριβωμένες πληροφορίες περί του αντιθέτου. Οτι δηλαδή αυτοί οι χώροι αναγκαστικής ομαδικής διαβίωσης δημιουργήθηκαν με σκοπό τον αποκλεισμό ανεπιθύμητων ομάδων στα καθεστώτα στρατοπέδων, αλλά με ασφάλεια, ώστε οι αποκλεισμένοι, «καιρώ τω δέοντι», να αφήνονταν ελεύθεροι και κυρίως ζωντανοί και υγιείς, με μέριμνα των κρατούντων. Απεναντίας η «λογική» των στρατοπέδων συγκέντρωσης υπαγόταν, κανονικότατα, σε προγράμματα εξόντωσης.

Ο σπουδαίος Τζορτζ Στάινερ («Η Βαρβαρότητα της Αγνοιας») υποστηρίζει ότι το πρόγραμμα εξόντωσης ειδικά Εβραίων, Τσιγγάνων, ομοφυλόφιλων και άλλων ανεπιθύμητων μειονοτήτων ουσιαστικά το ξεκίνησε, περί τα τέλη κιόλας τους 19ου αιώνα, ο δήμαρχος Βιέννης, Καρλ Λίγκερ, κάτι σαν πρόδρομος του εθνικοσοσιαλισμού (θαυμαστής του ήταν ο Χίτλερ), ο οποίος το 1894 αναφώνησε (νομίζω στην αίθουσα του δημαρχείου, προφανώς σχετικής συζητήσεως γενομένης…) ότι «ο αντισημιτισμός θα πεθάνει, όταν θα έχει πεθάνει και ο τελευταίος Εβραίος» [Είναι να λυπάσαι που, έναν αιώνα μετά, περίπου τα ίδια λόγια, αλλά για Παλαιστίνιους («καλός Παλαιστίνιος είναι ο νεκρός Παλαιστίνιος»), είπε Ισραηλινός πρωθυπουργός (Αριέλ Σαρόν).

Οσο για έναν άλλο βάρβαρο όρο, την «εθνοκάθαρση»: αυτόν τον επινόησε, το 1906, η Λέσχη Μοτοσυκλετιστών του Λιντς· επίσης Αυστρία· σιγανό ποταμάκι η χώρα του Δούναβη· Αυστριακός και ο Χίτλερ. Μη μας εκπλήσσουν μερικά σημερινά «αταίριαστα». Στο βάθος δεν υπάρχουν εκπλήξεις. Υπάρχει μόνον άγνοια!

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ο πατέρας του χρονογραφήματος
Περί τα 6.000 τα, αποδεδειγμένα, χρονογραφήματά του Ιωάννη Κονδυλάκη, χώρια η λοιπή αρθρογραφία, και η συγγραφική και μεταφραστική δουλειά του. Εκατό χρόνια από τον θάνατό του συμπληρώθηκαν στις 25 Ιουλίου.
Ο πατέρας του χρονογραφήματος
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πρωινός καφές και καλό καλοκαίρι
Ανεξάντλητη ιστορία ο καφές (μας)· ελληνικός είτε τούρκικος, από την εποχή του ψησίματος στη χόβολη (καμένη άμμος), με τους ταμπήδες (παρασκευαστές) και τα τεζάχια (πάγκους). Είπα με έναν πρωινό καφέ, από την...
Πρωινός καφές και καλό καλοκαίρι
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ο φίλος μου ο Στάθης
Πρώτες γουλιές του καφέ στη μικρή αυλή με θέα μέρος του χωριού· αναμμένα ακόμα τα φώτα. Γλυκό ξημέρωμα. Δροσιά, φρεσκάδα και ησυχία, όχι από τις ξερές ησυχίες που σε απωθούν.
Ο φίλος μου ο Στάθης
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Η φυτεία μου από μπαμπού στο Πήλιο
Κλάδευα προχθές τέσσερις ώρες. Στο Πήλιο, έτσι και αφήσεις τα φυτά, σε πνίξανε. Κλάδεψα πάνω από είκοσι μπαμπού, πεντάμετρα, σύρριζα (απλώς ομόηχο!). Είχαν φυτρώσει αυθαιρέτως! Τα έχω σε δύο σημεία· φυσικός...
Η φυτεία μου από μπαμπού στο Πήλιο
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ονειρα που αφυπνίζουν μνήμες
Είδα στον ύπνο μου τον Φίλιππο Ηλιού! Οπως τον ήξερα. Μόνο που δεν θυμάμαι τι κουβεντιάζαμε. Ισως για τον (πρόσφατο) θάνατο του Γιώργου Γαβριηλίδη, που ήταν φίλοι, πρώτα από τη Μακρόνησο, μετά από Γαλλία
Ονειρα που αφυπνίζουν μνήμες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας