Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μες στου Μαγιού τις μυρωδιές και τις μαγείες
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μες στου Μαγιού τις μυρωδιές και τις μαγείες

  • A-
  • A+

Δώρο πρωτομαγιάτικο (χάσαμε και ήθη κι έθιμα μες στην κορονοϊκή ισοπέδωση…) από τον εσαεί φίλο Νίκο Ψιλάκη, μάστορα της κρητικής λαογραφίας και του κρητικού γραφτού και αφηγηματικού λόγου…

Τελευταία μέρα του Απρίλη, λέει, ξεκινούσαν οι γυναίκες και μάζευαν σαράντα βοτάνια: θυμάρι, φασκομηλιά, ρίγανη, θρούμπα, μάραθο, λαγουδόχορτο, αρχατζίκους (μυρώνια), σταφυλινάκους... (ονόματα με μουσική!). Ζυμωμένοι με τη φύση, τότες, άνθρωποι, ήξεραν τα μυστικά της, ήξεραν κι από πλούτο γης. Μόλις συμπληρωνόταν ο μαγικός αριθμός 40, μόνο τότε, έπαιρναν του γυρισμού τον δρόμο. Σαράντα βοτάνια ήθελε το μαγιάτικο γλύκισμα -ούτε 39 ούτε 41!- για να δέσει, ώστε μετά να λύσει τα μάγια. Από κει και τ’ όνομα: Μαγιολύτης! (λέξεις να υποκλίνεσαι! Σήμερα μόνο κάποιοι παλιοί ίσως τα θυμούνται). Στο σπίτι τ' ανακάτευαν όλα μαζί, τα ψιλοκόβανε, πρόσθεταν μέλι και γάλα, ξηρούς καρπούς και τ' άφηναν να αστρονομιστούν (να τα δούνε της άνοιξης τ’ αστέρια!) όλη νύχτα.

Το πρωί το γλύκισμα-ελιξίριο του Μάη ήταν έτοιμο. Επρεπε να φάει απ' αυτό όλη η φαμίλια. Ακόμα, έπρεπε να δοθεί και σε περαστικούς και γείτονες. Μεγαλύτερη θα ήταν η προστασία από τις απειλές του μήνα της μαγείας, αν δοκίμαζαν σαράντα στόματα ετούτο το σαρανταδέντρι! Κι αν ρωτούσες, γιατί μέλι και γάλα; Γιατί κι η μέλισσα μαζεύει από σαράντα λογιώ λουλούδια το μέλι της, κι η αίγα τρώει σαράντα λογιώ βοτάνια για να γεμίσουν οι μαστοί της γάλα!

Το ίδιο γινόταν και με το μεσημεριανό φαγητό. Επρεπε να παρασκευαστεί με 40 λογιών υλικά, συνήθως χόρτα και βότανα. Από τα πιο συνηθισμένα εδέσματα της (κρητικής) Πρωτομαγιάς ήταν σφουγγάτο με σαράντα χόρτα, λουλούδια και βότανα! Αυτά τότε, που ο κόσμος πίστευε στα μάγια. Μετά, ήρθαν οι μάσκες και τα γάντια μίας χρήσεως…

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Κάτι υπόλοιπα από τον Λυκαβηττό
Ταξιδεύουν οι λέξεις, ενίοτε και διασταυρώνονται. Είπα εντέλει το χρονογράφημα (της Παρασκευής) για τον Λυκαβηττό να το κάνω μόνο με δικές μου «δυνάμεις». Να μην καταφύγω σε «πηγές», εξακριβώσεις κ.λπ., που...
Κάτι υπόλοιπα από τον Λυκαβηττό
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Μια κάμπια μα ποια κάμπια…
Είπα να παίξω σήμερα, με μια παραλλαγή του γνωστού… γλωσσοδέτη: μια πάπια, μα ποια πάπια. Αλλά να παίξω ανοιξιάτικα, καθώς χθες, μάλλον έκπληκτος, είδα κάμπια στην Πανεπιστημιούπολη έρημη και μόνη, που την...
Μια κάμπια μα ποια κάμπια…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Βιώσιμες πόλεις και κοινότητες το 2030
Εγραφα χθες (και υποσχόμουν συνέχεια) γι’ αυτό το φιλόδοξο πρόγραμμα του ΟΗΕ (που το ενστερνίστηκε και η Ε.Ε.) και αποκλήθηκε «Στόχος 11 για βιώσιμες πόλεις και κοινότητες το 2030»· στόχος με ορίζοντα...
Βιώσιμες πόλεις και κοινότητες το 2030
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Εμείς ελπίζοντας κι ο καιρός διαβαίνοντας…
Από το ημερολόγιό μου: «Εγραφα μεν στις έξι το πρωί για “υγρασία 80%, αλλά χωρίς ομίχλη”. Ομως στις εφτά, από την ομίχλη δεν έβλεπες τη μύτη σου. Για τον άνθρωπο της υπαίθρου η επαφή με τη φύση και η γνώση της...
Εμείς ελπίζοντας κι ο καιρός διαβαίνοντας…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Της φραπεδιάς οι εποχούμενοι θεριακλήδες
Το μόνο που μπορώ να διακρίνω, είναι ότι, επειδή τα βουνά μας είναι όμορφα και το τοπίο τους, σε κάθε στροφή του δρόμου, αλλάζει θεαματικά, δεν αντέχει ο θεατής αυτό το θαύμα, θεριακλώνεται με τη φραπεδιά που...
Της φραπεδιάς οι εποχούμενοι θεριακλήδες
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Κάπως έτσι γνώρισα την αγράμπελη
Εως τώρα, γνώριζα την αγράμπελη μόνο από την ποίηση, ιδίως τη δημοτική. Εχει και μιαν «αγράμπελη» ο Παλαμάς στη μετάφρασή του στο «Ελληνόπουλο» του Ουγκώ. Στο εξής θα λέω την αγράμπελη γιασεμί της άγριας...
Κάπως έτσι γνώρισα την αγράμπελη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας