Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Καθώς ο κορονοϊός προχωρά…

«O Θρίαμβος του Θανάτου», Pieter Brueghel ο Πρεσβύτερος, 1562

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καθώς ο κορονοϊός προχωρά…

  • A-
  • A+

Περί κορονοϊού η κουβέντα στο καφενείο (όχι από ίδιο ποτήρι και με ίδιο πιρούνι). Ο ένας των συνομιλητών, ιστορικός. Υποστηρίζει πως η Καθολική Εκκλησία άφησε στους πιστούς για μετάληψη μόνο την όστια (άζυμος άρτος) και απέσυρε τον οίνο, μετά τη μεγάλη πανούκλα, τον μαύρο θάνατο του 14ου αιώνα, που αποδεκάτισε τον πληθυσμό της Ευρώπης.

Εως τότε οι καθολικοί κοινωνούσαν όπως και οι ορθόδοξοι: με άρτο (ένζυμο οι ορθόδοξοι, άζυμο οι καθολικοί) και οίνο, από δισκοπότηρο, με κοχλιάριο (λαβίδα). Απέσυραν τον οίνο από λόγους προφύλαξης. Υπολογίζεται ότι στη μεγάλη πανούκλα (1347-1350) χάθηκαν περίπου τα δύο πέμπτα του πληθυσμού της Ευρώπης· ήτοι σε αριθμούς γύρω στα 35 εκατομμύρια· έστω και με αμφιλεγόμενες, ενίοτε και αντιφατικές μετρήσεις. Πάντως, η Ευρώπη επανήλθε στον προ της πανούκλας πληθυσμό μετά από τρεις αιώνες.

Αναζήτησα πηγές, διαδικτυακές, να διασταυρώσω την πληροφορία. Δεν βρήκα. Απεναντίας βρήκα άπειρες λεπτομέρειες δογματικής φύσεως που στοιχειοθετούν τις διαφορές ανάμεσα στις δύο Εκκλησίες και μετά το Σχίσμα (1054), αλλά και πρωτύτερα. Ομως η λογική δεν μπορεί να αποκλείσει αυτό το «έκτακτο μέτρο» της Καθολικής Εκκλησίας. Διότι οι εκκλησίες ήταν το μέγιστο καταφύγιο, εκείνη την εποχή που την ιατρική ασκούσαν κυρίως μάγοι.

Ωστόσο, το βέβαιο είναι πως ο οίνος (για τον οποίο έγινε και ο σχετικός «ντόρος» μετά την απόφαση της Ιεράς Συνόδου) είναι στοιχείο επείσακτο (μεταγενέστερο) στο τελετουργικό της θείας κοινωνίας των χριστιανών. Δεν υπήρχε στις παλαιοχριστιανικές κοινωνίες.

Εισήχθη αργότερα· νομίζω τον 8ο αιώνα η Δυτική Εκκλησία (τώρα μόνο οι κληρικοί έχουν το προνόμιο!) και τον 9ο η Ανατολική. Συν τοις άλλοις οι εξ ημών άγιοι πατέρες είναι και ανιστόρητοι. Η κυβέρνηση; Ευτυχώς, πρόλαβε ο πρωθυπουργός, πρόλαβα κι εγώ και άλλαξα (χθες) τον σημερινό επίλογο. Το καλό να λέγεται!

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Από την άλλη μεριά του δρόμου
Αυτάρεσκο ίσως, αλλά πολύ θα ’θελα να εγγυηθώ αυτή την ανεμελιά, αυτό το πρωινό κέφι των δυο κοριτσιών. Να μη σκιάζει φόβος κανείς αυτό το χαρούμενο καλημέρισμα στη ζωή! Πολύ θα ’θελα...
Από την άλλη μεριά του δρόμου
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Εκείνα τα χρόνια τα παλιά, τα bc…
Αντιγράφω από προσωπικό ημερολόγιο: «Τρίτη, 31 Μαρτίου 2020, 5.54 π.μ. Πάει κι ο Μάρτιος. Και πώς πάει, π’ ανάθεμά το! Τον παλιό καιρό, η Τρίτη ήταν η μέρα των εγγονών μου· βλεπόμασταν. Τώρα… τηλεφώνησα χθες...
Εκείνα τα χρόνια τα παλιά, τα bc…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Οταν με το καλό βγούμε από το λούκι…
Oταν με το καλό βγούμε από το λούκι –που θα βγούμε!–, να έχουμε κάτι αποκομίσει από τη δοκιμασία, ωφέλιμο και δημιουργικό, για τις μέρες, τις “ειρηνικές” που θα έρθουν».
Οταν με το καλό βγούμε από το λούκι…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Σε αφασία μεταξύ virtual και reality
Από προσωπικό ημερολόγιο: «Σάββατο, 14 Μαρτίου 2020, 6:23 π.μ. Στη σκιά του κορονοϊού. Ενδειξη: μέχρι χθες τη λέξη κορονοϊός ο υπολογιστής την κοκκίνιζε ως άγνωστη.
Σε αφασία μεταξύ virtual και reality
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Οχι και σε πάνελ περί κορονοϊού ο «θαυματοποιός»!
Μα είναι, σας παρακαλώ, τέτοιες ώρες να βλέπουμε και ν’ ακούμε μπαρούφες; Κλεισμένοι στα σπίτια, με μόνο, οι πιο πολλοί, ιδίως οι γηραιότεροι, «παράθυρο στον κόσμο» την τηλεόραση, διψώντας για καλή, κατανοητή...
Οχι και σε πάνελ περί κορονοϊού ο «θαυματοποιός»!
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ρεπορτάζ επιτόπιο επί γνωστού θέματος
Αντιγραφή από προσωπικό ημερολόγιο: «Παρασκευή, 20 Μαρτίου, 11:35 πμ. Ξύπνησα χαράματα, αλλά μεσημέριασε, γιατί, μετά το περπάτημα στον Υμηττό, πιάσαμε τα τηλέφωνα· καλούσα ή με καλούσαν. Αλήθεια, πότε, με το...
Ρεπορτάζ επιτόπιο επί γνωστού θέματος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας