Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ποίηση με πλόες αλεξιπτώτων και αεροστάτων
Vasilis Ververidis | Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ποίηση με πλόες αλεξιπτώτων και αεροστάτων

  • A-
  • A+

Στις 10 Ιανουαρίου, είδα στο doodle του Google, ότι 10 Ιανουαρίου 1893 γεννήθηκε ο σημαντικός Χιλιανός ποιητής, Vicente Huidobro (τον αγνοούσα), που τον διάβασα Ουιδόβρο, κατά την προφορά του, επίσης Χιλιανού, Πάβλο Νερούδα. Ο Ουιδόβρο, διάβασα: «Το 1914 μετακόμισε στο Παρίσι, όπου συνεργάστηκε με τους σουρεαλιστές Απολιναίρ (Guillaume Apollinaire) και Ρεβερντύ (Pierre Reverdy, ντανταϊστής) στο λογοτεχνικό περιοδικό “Nord-Sud” (Βορράς-Νότος)». Εκεί, ιδρύει το ποιητικό κίνημα Creacionismo (από το creacion, δημιουργία), βάσει του οποίου «οι ποιητές πρέπει να δημιουργήσουν δικούς τους, φανταστικούς κόσμους, αντί να γράφουν για τη φύση σε παραδοσιακά στυλ και με παραδοσιακή γλώσσα». Τη σφραγίδα στον «Δημιουργισμό» βάζει με το ποίημα «Altazor» (1931). Πέθανε στη Χιλή, μόλις 55 χρόνων, 1948.

Δέκα μέρες μετά, σκαλίζοντας κάτι χαρτιά μου… έπεσα πάνω του! Μάλιστα, στο εμβληματικό του «Altazor»: «Αλταζώρ ο Υψιέραξ – ήτοι Πλους αλεξιπτώτου» και άλλα ποιήματα, δίγλωσση έκδοση Μανδραγόρας, 2018, με πρόγραμμα στήριξης του υπουργείου Εξωτερικών της Χιλής (στη Χιλή γίνονται αυτά…), μετάφραση Βίκτωρ Ιβάνοβιτς. Αυτομάτως ο «Πλους αλεξιπτώτου» με παρέπεμψε στον Εμπειρίκο και στο δικό του: «Αργώ ή Πλους αεροστάτου» (1944), με τη μάλλον ασφαλή υπόθεση ότι ο Εμπειρίκος αποκλείεται να μη γνώριζε τον Ουιδόβρο.

Τιμής και συμπτώσεως ένεκεν, είπα να κλείσω με δύο στίχους από τον… Υψιέρακα, που μπορεί να ακουστούν επίκαιροι, αλλά η μεγάλη ποίηση έχει το χάρισμα να είναι πάντα επίκαιρη: «Η ζωή είναι πλους αλεξιπτώτου και όχι αυτό που θέλεις εσύ να πιστέψεις./ Πέφτουμε, πέφτουμε ολοένα, απ’ το δικό μας ζενίθ στο δικό μας ναδίρ, και τον αέρα μολύνουμε με αίμα, για ν’ ανασάνουν οι αυριανοί φαρμάκι». «Από τον κόλπο της μητρός μας ή από την άκρη κάποιου άστρου πηδήξαμε και πέφτουμε, όλο πέφτουμε»…

ΥΓ. Μνήμη Κατερίνας Αγγελάκη-Ρουκ.

ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Φοράει πάντα ωραία ρούχα
Η νοσταλγία φοράει πάντα ωραία ρούχα. Λούζεται, ντύνεται, στολίζεται και βγαίνει περιποιημένη, με απαλό άρωμα θλίψης, στις πλατείες της μνήμης, να θυμηθεί και να θυμίσει το αμετάκλητο∙ αυτό που ποτέ δεν...
Φοράει πάντα ωραία ρούχα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ξενάγηση στο Μουσείο Χατζηκυριάκου - Γκίκα
Πρώτη φορά επισκεπτόμουν το Μουσείο Μπενάκη Νίκος Χατζηκυριάκος – Γκίκας, Κριεζώτου 3. Χρόνια έλεγα να πάω και πήγαινα από αναβολή σε αναβολή. Το Σάββατο, 5 Οκτωβρίου, δεν σήκωνε άλλο. Να χάσεις λογοτεχνική...
Ξενάγηση στο Μουσείο Χατζηκυριάκου - Γκίκα
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Τέτοιο τρελό βαπόρι τρελοβάπορο…
Πώς να γίνει; Θαλασσινή χώρα: κλήμα - ελιά - καράβι· το ελληνικό «οικόσημο» του Ελύτη. Αυτοί είμαστε. Και τη γλώσσα μάς έδωσαν ελληνική, οι ποιητές μας, προπαντός αυτοί. Βαπόρια στολισμένα βγαίνουν στα βουνά...
Τέτοιο τρελό βαπόρι τρελοβάπορο…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Κούμαρα για πρωινό
​Ομίχλη και κρύο. Κυριακή πρωί, ό,τι έχει βαρέσει η καμπάνα. Λαύκος, Νότιο Πήλιο. Μες στο σπίτι το προηγούμενο βράδυ η θερμοκρασία ήταν 8 βαθμοί. Την ανέβασα στους 14, έκανα ένα μπάνιο και βγήκα. Καφές...
Κούμαρα για πρωινό
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Γειτονιές και στέκια που αντιστέκονται
Παρουσίαση βιβλίου στο βιβλιοπωλείο «Πλειάδες» της γειτονιάς, Σπύρου Μερκούρη, Παγκράτι. Γεμάτος ο χώρος. Αρκετοί, γνώριμα πρόσωπα. αλλά και ομοτράπεζοι στο Καφενείο της γωνίας. Γειτονιά. «Γειτονιές και στέκια...
Γειτονιές και στέκια που αντιστέκονται
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Εθνικόν ό,τι είναι Αληθές
Για να έρθω στο εθνικό και Αληθές του Σολωμού: Συλλαλητήρια που επιμένουν επί ζητήματος όντως εθνικού, ακόμα κι αν έχουν συμφύσεις εθνικισμού, δεν παύουν να είναι αληθή και να αποτελούν μέρος του όλου (εν...
Εθνικόν ό,τι είναι Αληθές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας