• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.9°C / 23.6°C
    3 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.7°C / 21.6°C
    4 BF
    44%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.7°C / 23.7°C
    3 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    13°C 13.3°C / 13.9°C
    4 BF
    64%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.8°C / 21.0°C
    4 BF
    40%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    5 BF
    32%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    4 BF
    59%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.7°C / 22.2°C
    2 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 20.7°C
    4 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 19.4°C
    4 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    3 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    4 BF
    80%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 23.4°C
    0 BF
    33%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 17.5°C / 22.2°C
    3 BF
    34%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 18.8°C
    2 BF
    75%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.0°C / 23.8°C
    3 BF
    27%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 17.3°C
    3 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    2 BF
    42%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 15.5°C
    4 BF
    52%
EPA/FACUNDO ARRIZABALAGA
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Λουζιέρι και η αρπαγή των γλυπτών του Παρθενώνα

  • A-
  • A+

Σταθερός αναγνώστης των τακτικών δημοσιευμάτων της Χαράς Τζαναβάρα στην «Εφ.Συν.» του Σαββατοκύριακου με τη γενική επιγραφή «Μνημεία της πόλης» (για την Αθήνα και άλλες ελληνίδες πόλεις), είδα στο πρόσφατο (18-19/1) για την Αγγλικανική Εκκλησία του Αγίου Παύλου, στη Φιλελλήνων, σε παράπλευρη σημείωση, ότι στο προαύλιο του ναού βρίσκεται επιτύμβια πλάκα από τον τάφο «του Ιταλού Ιωάννη Βαπτιστή Λουζιέρι, συνεργάτη του Ελγιν στη λεηλασία των Μαρμάρων του Παρθενώνα».

Το πώς έγινε αυτή η λεηλασία, σύμφωνα με πηγές, το είδα στο βιβλίο του Christopher Hitchens «Τα Ελγίνεια Μάρμαρα», δίγλωσση έκδοση, Νέα Σύνορα, 1988, με πηγή τον Κυριάκο Σιμόπουλο («Ξένοι περιηγητές στην Ελλάδα», τόμος Γ1). Παρόντες σε αφαίρεση μετόπης του Παρθενώνα (Σεπτέμβριος 1802) οι Edward Daniel Clarke, ταξιδιωτικός συγγραφέας, Giovanni Battista Lusieri, Ιταλός ζωγράφος, επιβλέπων της λεηλασίας, μισθοδοτούμενος του Ελγίνου, και ο Τούρκος δισδάρης (σημ. φρούραρχος της Ακρόπολης).

Κατά περιγραφή του Clarke, εργάτης πλησίασε τον Λουζιέρι, είπε ότι θα κατέβαζαν μια μετόπη: «Είδαμε το εξαίσιο γλυπτό να ανασηκώνεται (…) ανάμεσα στα τρίγλυφα…». «Και τότε γκρεμίστηκαν τα ογκώδη πεντελίσια μάρμαρα με φοβερό βρόντο και τα θρυμματισμένα κομμάτια διασκορπίστηκαν ανάμεσα στα ερείπια. Ο δισδάρης, βλέποντας την καταστροφή, δεν μπόρεσε να συγκρατήσει τη συγκίνησή του. Παραμέρισε το τσιμπούκι του και δακρύζοντας φώναξε: “Τέρμα!”. Και δήλωσε με αποφασιστικότητα ότι δεν θα επέτρεπε με κανέναν τρόπο να συνεχιστεί η κατεδάφιση…» (σημ. επιπλήχθηκε για τη στάση του από τον Τούρκο διοικητή της Αθήνας).

Στις 16 Σεπτεμβρίου, ο Λουζιέρι γράφει στο… αφεντικό, τον Ελγίνο! «Εχω, μιλόρδε μου, την ευχαρίστηση να σας αναγγείλω την απόσπαση της όγδοης μετόπης. Εκείνη που παριστάνει Κένταυρο ενώ αρπάζει γυναίκα. Αυτό το μάρμαρο (έτσι) μας προκάλεσε πολλές φροντίδες (έτσι, η καταστροφή) και αναγκάστηκα να γίνω λίγο βάρβαρος»…

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Λιγότερες «πρωτοβουλίες» για τα κλεμμένα Γλυπτά
Δεν ξέρω πώς του ήρθε του πρωθυπουργού η ιδέα να ζητήσουμε από την Αγγλία να μας δανείσει τα κλεμμένα γλυπτά του Παρθενώνα –ως εκδήλωση καλής θελήσεως υποθέτω– ενόψει των εθνικών εορτασμών από τα 200 χρόνια...
Λιγότερες «πρωτοβουλίες» για τα κλεμμένα Γλυπτά
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Πύλη Διοχάρους εκ παραδρομής
​Ο δρόμος λέγεται Διοχάρους, είναι πίσω από το νοσοκομείο Συγγρού και έχει γούστο. Διότι ο αρχαίος Διοχάρης, ως πρόσωπο, είναι ο μόνος, εξ όσων γνωρίζω, ιδιοκτήτης οίκου ανοχής της αρχαιότητας που τον τιμά με...
Πύλη Διοχάρους εκ παραδρομής
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Τιμητικές διακρίσεις και κάποιες απορίες
Ποιος δεν χαίρεται, που ελληνικές αρχαιότητες υψηλής Τέχνης, από ελληνικά μουσεία, αλλά και του εξωτερικού, εκτέθηκαν με μεγάλη επιτυχία, από τον Μάρτιο, στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Υόρκης και που...
Τιμητικές διακρίσεις και κάποιες απορίες
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Αμάν, αμάν ο Γεραπετρίτης…
Εκανα κι εγώ την πονηρή σκέψη –έχουμε καεί στο χυλό βλέπεις…– ότι άρα γι’ αυτό τσιμεντόστρωσε η Μενδώνη την Ακρόπολη: για να αντέξει ο Ιερός Βράχος το βάρος, όταν τα Γλυπτά μας τα φέρουν πίσω οι νέοι...
Αμάν, αμάν ο Γεραπετρίτης…
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Υπερέβη εύλογα χρονικά όρια
Απλώς, ένας χώρος, μουσειακός, μέσα στις πολεμικές δόξες των Ελλήνων να τιμηθεί και ο αγώνας για την ελευθερία και τη δημοκρατία στα χρόνια της χούντας. Μην το πάει και γυρεύοντας ο υπουργός!..
Υπερέβη εύλογα χρονικά όρια
ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ
Ακρόπρωρο της συντήρησης
Σε ακρόπρωρο της συντήρησης και της οπισθοδρόμησης, αδιαφιλονίκητο, εξελίσσεται η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνα (Στυλιανή) Μενδώνη. Δεν τη σκιάζει φοβέρα καμιά. Ούτε και ενδίδει εις πειρασμούς...
Ακρόπρωρο της συντήρησης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας